Ziarul de Duminică

Previziuni teatrale

26.01.2007, 21:54 24

Luna ianuarie reprezinta mijlocul sau, mai bine zis, "varful" stagiunii teatrale. Este momentul cand scenele sunt in plina activitate, managerii fac bilantul anului precedent, proiectele incepute se finalizeaza, altele noi se lanseaza. Pentru a afla ce vom vedea la teatru in anul 2007, am rugat cativa directori de institutii de spectacol sa ne destainuie - macar partial - planurile lor "de bataie".

George Ivascu, Teatrul Metropolis
Teatrul Metropolis a luat nastere oficial la 1 ianuarie 2007. El este inca in renovare, dar speram sa il inauguram in martie, cand vor avea loc si premierele oficiale ale spectacolelor Trilogia raului, pe texte de Brigitte Swaiger, Vladimir Sorokin si Andrei Serbulescu, in regia lui Mihai Maniutiu, Agamemnon de Rodrigo Garcia, in regia lui Radu Alexandru Nica, si No One de si in regia lui Carmen Vioreanu. Ele au avut cateva reprezentatii in decembrie, printre schele, cu muncitorii alaturi... In pregatire sunt Bucharest calling, un spectacol de Ana Margineanu pe un text de Stefan Peca, si In rolul victimei de Vladimir si Oleg Presniakov, in regia lui Felix Alexa. Acum, in fiecare luni si joi prezentam in liceele din Bucuresti spectacole-lectura cu dramatizari ale operelor literare cuprinse in subiectele de bacalaureat la limba si literatura romana. Insa cel mai important proiect pentru mine este acum inaugurarea teatrului.

Dorina Lazar, Teatrul Odeon
E in repetitii piesa Sunt propria mea sotie de Doug Wright. Noi jucam Marchizul de Sade a aceluiasi autor, un prieten deja al Teatrului Odeon. Sunt propria mea sotie, text distins cu Premiul Pulitzer, e un one-man show pe care regizoarea Beatrice Rancea il transforma, cu acordul autorului, intr-un spectacol de trupa, cu mai multe personaje. Decorul este semnat de Constantin Ciubotariu, iar costumele, de Alina Herescu. Rolul principal va fi interpretat de Mircea Constantinescu. Alexandru Dabija lucreaza la un spectacol construit dupa cinci texte scurte ale lui Eugene Ionesco, care nu au mai fost jucate in Romania. Apoi, Alexandru Dabija si Razvan Mazilu, impreuna cu un coregraf din Israel, vor face un spectacol de dans pe muzica de Bach. La sfarsit de mai sau inceput de iunie, regizorul rus Vladimir Granov, care traieste la Lyon, adept al metodei lui Meyerhold, va monta Ultima sotie a lui Senior Juan de Leonid Jukhovitski. Sper sa incepem curand si lucrarile pentru refacerea Salii Studio, aflata sub Sala Majestic.

Lucian Sabados, Teatrul "Toma Caragiu" din Ploiesti
2006 a fost un an plin, interesant, cu nominalizari la premii importante. De aceea, 2007 va fi o provocare, pentru ca trebuie sa raspundem in continuare asteptarilor publicului si exigentelor criticii. Curand, vom avea premiera Azilul de noapte, in regia lui Cristian Juncu, o montare actuala a textului lui Maxim Gorki. In aprilie, Laszl- Bocsardi va incepe repetitiile la o varianta originala a povestii lui Don Juan, avand ca sursa de inspiratie textele lui Moliere, Tirso de Molina si Max Frisch. Scenograful acestui spectacol va fi J-zsef Bartha, iar muzica este semnata de arpad K?nczei. La sfarsitul lui august Radu Afrim va monta un text asupra caruia nu ne-am hotarat inca. Ultimul proiect al anului va fi D'ale carnavalului de I.L. Caragiale, in regia mea, cu o distributie interesanta, dar despre care nu spun nimic pentru ca vreau sa pastrez surpriza. La muzica spectacolului voi colabora cu Nicu Alifantis, iar la scenografie, cu Viorica Petrovici.

Mihai Dinvale(director adjunct), Teatrul Mic
Incepem anul cu o premiera asteptata: Razboi cu Troia nu se face, un spectacol de Florin Calinescu dupa piesa lui Jean Giraudoux; scenografia: Irina Solomon. Apoi, tot la Teatrul Mic, se va monta Colonia ingerilor de Stefan Caraman, in regia Nonei Ciobanu si scenografia lui Iulian Baltatescu. La Teatrul Foarte Mic, pana sa incepem consolidarea cladirii, dorim sa terminam doua spectacole: Sado-maso-Bluess-Bar de Maria Manolescu, in regia Gianinei Carbunariu, pe care il realizam impreuna cu dramAcum2, si Coolori de Stefan Peca, in regia Dianei Iliescu si scenografia Corinei Gramosteanu. Pentru cel dintai, spatiul de joc, ingenios creat de scenograful Andu Dumitrescu, va fi altul decat cel folosit aici in mod obisnuit: "buzunarul" din dreapta al scenei. Continuam, asadar, proiectele de la Foarte Mic, deschise tinerei generatii de artisti si dramaturgiei romanesti de ultima ora.

Mircea Diaconu, Teatrul "Nottara"
Am pregatit pentru ianuarie un "pachet" de sase spectacole care au depasit o suta de reprezentatii si pe care le vom juca in serie, timp de o saptamana. In felul acesta le sarbatorim, dar stimulam si interesul spectatorilor (cine cumpara doua bilete la spectacole diferite din acest "pachet" primeste o invitatie la al treilea). Special, sange!!! va avea premiera oficiala la sfarsitul lunii; e prima productie din cadrul proiectului "Buletin de Bucuresti" (fara nicio legatura cu mine si filmul in care am jucat!). Primim propuneri din partea tinerilor regizori care nu au montat niciodata in Capitala, facem o selectie si, in urma acesteia, montam un spectacol. Acum a castigat regizorul Bogdan Husanu. Se repeta Platonov de A.P. Cehov, in regia lui Vlad Massaci, si au inceput lecturile la Batranul de Maxim Gorki, in regia lui Catrinel Dumitrescu. Cam intr-o luna vom incepe lucrul la un centru de documentare teatrala, pe care dorim sa il amenajam pe strada Jules Michelet, unde avem un spatiu disponibil. Il vom dota astfel incat sa poata functiona atat ca centru de cercetare si documentare in domeniul teatrului, cat si ca loc pentru intalniri, discutii, conferinte de presa, simpozioane.

Claudiu Goga, Teatrul "Sica Alexandrescu" din Brasov
Am inceput anul repetand un spectacol la Sala Studio: Sectorul S de Emanuel Parvu, text care se afla si in repertoriul Teatrului Luni, dar pe care autorul l-a adaptat, el jucandu-se la noi intr-o varianta feminina. La Sala Mare va intra in lucru Ultima ora de Mihail Sebastian, in regia lui Gelu Colceag. Tot la Sala Mare, Alexandru Dabija va monta o piesa de Moliere (inca nu ne-am hotarat care anume), iar Vlad Massaci, O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale. La Sala Studio se va mai juca Butoiul cu pulbere, text al unui autor macedonean, despre realitatile violente din spatiul fostei Iugoslavii, in regia lui Cristian Juncu. In plus vom incerca sa realizam si un spectacol pentru copii, probabil Domnul Goe dupa Caragiale, in regia lui Dan Tudor. Ne propunem ca macar o data la doua stagiuni sa facem un astfel de spectacol. Mai sper sa pot organiza si in acest an Festivalul de Dramaturgie Contemporana, ajuns la cea de-a XIX-a editie.

Voicu Radescu, Teatrul Luni de la Green Hours
Fara o strategie conceputa "in laborator", ci bazandu-se pe bunul-simt, Teatrul Luni si-a creat o personalitate distincta in teatrul romanesc. Si-a dorit sa creeze si sa mentina un spatiu deschis culturii alternative, inovatiei, aflat la dispozitia artistilor ce vor sa "produca" - si sa se manifeste in - asemenea evenimente, dar si a celor ce vor sa le "consume". Pe de alta parte, succesele inregistrate in cei zece ani de cand existam, premiile primite de "artistii Green" sau de teatrul insusi ne-au apropiat parca, mai mult decat ni se potriveste, de mainstream. Asa ca, si pentru anul acesta, incercam sa ne autodefinim ca un teatru independent, ce isi doreste sa fie activ in zona de inovatie, de experiment. Si sa nu piarda contactul cu "noile generatii". Credem ca chemarea noastra este cea pe care chiar mersul lucrurilor ne-a aratat-o: aceea de a-i pune in contact cu publicul, cu cronicarii si cu artistii consacrati pe actorii, regizorii, scenografii, dramaturgii generatiei tinere, dar si aceea de a oferi publicului si artistilor alternative ce nu se pot naste pe scenele "traditionale".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO