Ziarul de Duminică

Radacini cubaneze

Radacini cubaneze

Harfa astrala, 1944

04.05.2007, 17:15 24

Muzeul National de Arta al Romaniei gazduieste, in perioada 26 aprilie - 24 iunie 2007 la Salile Kretzulescu, expozitia Cartografie intima, apartinand pictorului Wifredo Lam (Saguada de la Grande, Cuba 1902/Paris 1982). Realizata de Institutul Cervantes din Madrid, de Centrul de Arta Contemporana Wifredo Lam si de Consiliul National de Arte Plastice, manifestarea reuneste 68 de lucrari executate intre 1937 si 1956, beneficiind si de o prezentare a curatorului expozitiei, Juan Avillo Castillo Vazquez, intitulata Radacinile cubaneze ale lui Wifredo Lam ( 26 aprilie).

Viata si opera lui Wifredo Lam sunt exponentiale pentru destinul unui mare artist al secolului XX, pentru care multiculturalitatea este o trasatura definitorie.
Provenind dintr-o familie modesta, dintr-un tata de origine chineza si o mama mulatra, viitorul pictor era profund atasat de lumea fabuloasa a traditiilor si miturilor din Antile, de climatul exotic si de vegetatia luxurianta in continua transformare, de ritualuri secrete ori de aura de mister inculcata de nasa sa africana, Mantonica Wilson, care il voia vrajitor.
Studiile le incepe la Havana (1920-1923) si le continua la Madrid, unde are ocazia sa admire la Muzeul Prado operele lui Hyeronimus Bosch si Triumful Mortii al lui Bruegel, iar in 1928 are revelatia unei expozitii de arta din Guineea si Congo.
In timpul Razboiului Civil apara Republica si face parte din Brigazile Artistice Internationale. In 1938 este la Paris, unde il cunoaste pe Pablo Picasso, care il introduce in lumea celebrelor personalitati ale timpului, iar in 1939 expun impreuna la Galeria Perls din New York (Picasso desene si Lam guase).
Tot in acest an artistul se intalneste cu Andre Breton, a doua personalitate care ii va influenta decisiv evolutia si prin intermediul caruia va fi introdus in cercul suprarealistilor. In 1940 paraseste Parisul si se intalneste la Marsilia cu Breton, pentru care va ilustra Fata Morgana, poem interzis de guvernul de la Vichy, din care s-au pastrat numai cinci exemplare. In 1941 paraseste Europa cu ajutorul lui Varlan M. Frey, secretarul Asociatiei pentru salvarea intelectualilor amenintati de nazism. Breton va ajunge in Statele Unite, Pierre Mabille in Mexic si Lam, dupa multe peregrinari, in Cuba.
Dezamagit de dezastrele razboiului, incepe din 1942 sa lucreze la opera sa capitala, Jungla, lucrare ce sintetizeaza universul sau spiritual: un panteon mitic, in care se suprapun straturi precolumbiene, africane si orientale. Compozitia baroca, ce evoca stilizarea sintetica a idolilor si totemurilor populatiilor primitive a starnit scandal la New York, in 1944, cand a fost expusa pentru prima oara, la Galeria Pierre Matisse, prin violenta limbajului formal. De acum si pana in ultimii ani ai vietii, arta lui Wifredo Lam va exprima destinul unui explorator sui generis si va converti in formulari spectaculare lumea ceremoniilor ezoterice a samanilor de pe intreg mapamondul, traditii active sau uitate, readuse in contemporaneitate de arheologi sau etnologi. Haiti, Mato Grosso, Kenya sau India alterneaza cu Havana, Albisola Mare sau Paris, popasuri ce nuanteaza o cartografie personala de exceptie. In cercul suprarealist, Wifredo i-a cunoscut pe Victor Brauner si pe poetul Gherasim Luca, pentru care a realizat ilustratii, iar ecoul operei sale a fost semnificativ si la Bucuresti. Printre artistii care s-au orientat ca si Lam spre valorile scufundate ale mitologiei populare a fost Vasile Kazar, care a aflat in basmele, legendele si obiceiurile stravechi ale Maramuresului subiectele universului sau vizionar.
Incheiem cu un citat din Alejo Carpentier, din 1955, publicat de unul dintre cei mai prestigiosi exegeti ai lui Wifredo Lam, Alain Jouffroy, in albumul supravegheat de artist Le Nouveau monde de Lam, Editura La Nouova Foglio, Pollenza-Macerara, 1975 (pe care Muzeul National de Arta al Romaniei il conserva cu autograful pictorului): "Cubanez prin nastere, Wifredo Lam apartine in felul sau tuturor pamanturilor Americii Latine unde exista o natura potolita, capabila in acelasi timp sa se manifeste prin eruptii emotionante, evocand Geneza".



Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels