Ziarul de Duminică

REPORTAJUL SAPTAMANII/ Erau cele mai rele vremuri. Erau cele mai bune vremuri sau Arta pe valuri

REPORTAJUL SAPTAMANII/ Erau cele mai rele vremuri. Erau cele mai bune vremuri sau Arta pe valuri
15.02.2010, 15:10 165
Actul I. Galeria Apollo, aflata sub cusma TeatruluiNational. Inca...
Ca de obicei in ultima vreme, inauntru se afla o expozitie degrup. Ca de obicei, ca sa afli numele grupului si, eventual, cevrea el, trebuie sa te imprietenesti cu administratoarea salii.Care, indeobste, iti spune cu o solicitudine atinsa de plictisealaca nu prea stie despre ce e vorba. Din fericire, acum e prinsaintr-o discutie pasionata cu sculptorul Doru Dragusin, care, inschimb, cunoaste bine ce se intampla in spatiul de la Apollo,pentru ca este unul dintre organizatorii prezentei alaturari de pesimeze. Il descos pe masivul si blajinul plastician, in primul randca sa aflu care e "trasatura de unire" a exponatelor. Nu aflu decatcare este numitorul comun al expozantilor.
E vorba despre H.D.U., un grup constituit pe principii de"neighbourhood". Toti membrii sai au atelierele in aceeasi curte,pe intrarea Iulia Hasdeu nr. 3 si si-au dat mana, in semn desolidaritate, ca sa nu-si piarda spatiul de lucru. (Paranteza: HDUnu este Hard Disk-ul generatiei de mijloc artistilor din Romania,cum imi placea sa sper, ci un acronim poznas de la Hasdeu).Amenintarea vine din faptul ca Ministerul Culturii, institutia undeartistii, unii inca din 1984, isi platesc chiria via UAP (care asubinchiriat), vrea (sau e silit?!) sa retrocedezecladirile-ateliere (ca si pe acelea din str. Menuetului nr. 2) unorasa-zisi proprietari care, potrivit ziselor bonomului nostruinterlocutor, "nu au si nu au avut niciodata acte pentru spatiilerespective". Cum instantele judecatoresti sunt opace la argumenteleartistilor, acestia ies in agora cu lucrarile gandite, dospite sifinisate in Iulia Hasdeu. Au facut-o de curand la Centrul culturalal sectorului I (fostele Grajduri regale de langa Casa preseiLibere), la muzeul Sutu, la Apollo, cu ceva vreme in urma, si apoidin nou aici.
Iar HDU, cu picturile, uleiurile si lucrarile sale de grafica,cu oamenii care il compun si care au expus, cu harnicie, in tara siin strainatate, de la Paris la New York, asta vrea sa arate prinaceasta expunere insistenta: ca exista si ca doreste sa existe side acum inainte. E forma de protest a artistilor fata de faptul cali s-a taiat curentul si alimentarea cu apa, ca se afla intr-ostare de continuu asediu. "E lupta continua a artistului pentru aavea un atelier in Bucuresti", spune Doru Dragusin. Acum, au pusmana de la mana si au strans suma simbolica de 200 de euro ca sa-siplateasca locatia de la Apollo: Mircea Enache (foto 1), IlieCioarta (foto 2), Bogdan Hojbota (foto 3), Elena Anton, ConstantinMarzea (foto 4), Mihai Carstea, Grigore Minea, Nicolae Stoica (foto5), Diana Braescu, Andrei Calinescu, Bogdan Iacob (foto 6), AnaIacob (foto 7), Mara si Bogdan Breza, Liviu Rusu, Florica Florian,Claudiu Filimon, Valeriu Gagu (foto 8), Razvan Mihaescu si,desigur, vicepresedintele H.D.U, Doru Dragusin. O urzeala detalente rare si de voci originale care se straduiesc nu doar saimagineze universuri artistice paralele, ci si sa lupte pentru olume in care artistul sa nu mai fie nevoit sa lupte ca sa poatacrea.
Bomboana pe coliva: aceeasi voce blanda a lui Doru Dragusinimi spune ca aceasta e, probabil, ultima expozitie de la Apollo.Corolarul, apud D.D.: "Nu numai ca nu mai avem unde lucra, dar n-osa mai avem nici unde expune. UAP-ul isi pierde unul dintre celemai importante spatii expozitionale. Imaginati-va un scriitor carenu mai are unde sa publice. Asa ne simtim cu totii..."
Nu stiam inca, dar spatiul coloanelor de sub TNB urmeaza sadispara, spre a se reveni la forma de "sombrero" (spune acelasiDD), sau, spun eu, spre aceea discret emulativa fata de LeCorbusier, care a constituit proiectul arhitectural initial.Proiect modificat ulterior, dupa cutremurul din 77, pentru creareaunor elemente de rezistenta, incongruente, din pacate, cu ideeamoderna care generase ansamblul.
Erau, deci, la inceput de an 2010, vremuri rele pentruartistii bucuresteni.
Erau insa si vremuri bune, pentru evocarea carora, in numarulurmator al ZD, voi relata o experienta de manageriat artistic demare succes: Galeria 418, apartinand Fundatiei "Joana Grevers", sisituata in intrarea Armasului nr. 12.

DANIEL NICOLESCU. Absolvent, in 1982, alUniversitatii Bucuresti, Facultatea de filologie, sectiaromana-portugheza. Redactor principal (si, incepand cu 1991,grafician copertator) la Editura Eminescu, intre 1985-2003.Colaborari (cronica literara, cronica plastica, traduceri) lanumeroase reviste culturale, incepand cu 1974. Redactor siart-director la diverse publicatii din tara. A semnat mai multevolume de traduceri si un volum de interviuri. Din anul 2000 panain 2009 - editor executiv la Ziarul de Duminica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO