Ziarul de Duminică

Sase cu noima pentru Timisoara

04.02.2005, 00:00 40



"Noima" este conceptul-titlu sub care sase artisti expun in spatiul timisorean Galeria 28&Anastasia. Insa, pentru cel ce cauta o "noima" in intalnirea celor sase calea spre intelegere va fi o privire relaxata, apetenta pentru meditatie si lipsa oricaror specualtii de hermeneutica a imaginii. O expozitie ce sta, daca vreti, sub semnul vagului precis. Vag, pentru ca, ascunzand cu naturalete desenul (dar construindu-se cu maiestrie pe scheletul sau), pictura celor sase (nu insistam, cu buna stiinta, asupra diferentelor) exceleaza prin culoare, prin finetea cu care practica aluzia cromatica, prin inrudirea lipsita de epigonism cu impresionismul, cu stampa nipona ori cu scoala de la Pont-Aven.



Sorin Oncu, Sorin Neamtu, Andrei Rosetti, Sorin Scurtulescu, Dan Gherman si Ciprian Bodea isi dispun lucrarile in "noima" unui intreg ce se incheaga si freamata instabil, aruncand privitorului manusa diferentelor care unesc. Acest ansamblu oximoronic detaseaza, pe rand, caleidoscopic, neo-expresionismul simplu-violent al lui Sorin Neamtu, la care culoarea capata rolul de primadona agresiva, sfasiind retina (precum in "Amintire"), ori nedumerind prin afisarea simplitatii extreme ("Ulcior"), germinarile pollockiene ale lui Sorin Oncu, orin peisajele compozite de inspiratie japoneza ale lui Dan Gherman.



"Podul" lui Andrei Rosetti, ori acuarela sa "Balta" se desprind totusi pe fondul celorlalte lucrari, prin dozarea chinuitoare a melancoliei, prin tratarea cu delicatete a obiectului pictural. Artistul este, in primul rand, un creator de atmosfera, punand in balanta alegerea temei cu realizarea stilistica. Desi aparent cazat confortabil in spatiul casnic al unui conservatorism cu nuante "barbizoniene", Andrei Rosetti pare a-si stabili peisajele drept centre de greutate ale "Noimei", in jurul carora se dezvolta, epidermic, compozitiile de larga respiratie ale lui Sorin Scurtulescu, "cosmopolitul" grupului (expozitii personale si de grup la Sunderland, Newcastle, Budapesta, Szeged). Acest centru mobil creat de peisajele lui Rosetti isi gaseste perechea "de greutate" in seriozitatea cu care Ciprian Bodea cultiva simbolul ca mijloc de expresie (cale de a trimite spre jumatatea nevazuta a lumii).



O data patruns in atmosfera pritocita de cei sase cavaleri vestici ai penelului, lucrurile parca incep sa capete o noima...

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels