Ziarul de Duminică

Se mai sfarseste o editie

Se mai sfarseste o editie
21.09.2007, 17:03 11

Mai sunt trei zile si se incheie si aceasta a optsprezecea editie a Festivalului International "George Enescu". Cu un parcurs ascendent, asa cum era de asteptat chiar din succesiunea afiselor, festivalul a avut un prim punct de maxima densitate la sfarsitul saptamanii trecute.
Putem vorbi despre electrizanta prezenta a Marthei Argerich, atat in recitalul sustinut impreuna cu pianistul Nelson Freire la Ateneu, cat si in concertul cu Orchestra Nationala Rusa dirijata de Charles Dutoit, despre Dan Grigore aniversand 50 de ani de cariera cu Sala Palatului arhiplina, despre un week-end in Piata Festivalului "Enescu" cu vreme buna, spectatori numerosi si spectacole ce au adus pe scena mari nume ale teatrului romanesc si, nu in ultimul rand, despre capul de afis al concertelor de la miezul noptii, Jordi Savall (vezi foto).
Diskant si viola da gamba - asa se prezinta fascinantul Jordi Savall, care a reusit sa se transforme intr-un personaj al acestui destul de recent cucerit domeniu al muzicii vechi cantate pe instrumentele originare. El a evoluat insotit de ansamblul Hesperion XXI, solisti Montserrat Figueras - soprana, Xavier Diaz-Latorre - chitara, Arianna Savall - harpa tripla, Pedro Estevan - percutie si Adela Gonzalez-Campa - castaniete, cele doua programe prezentate in doua seri diferite purtand titlurile Folias & passacalles, Tonos Humanos & Variaciones instrumentals (14 septembrie) si Encuentro de musicas de fuego & ayre de la Iberia antigua al Nuevo Mundo (15 septembrie), iar sambata programul bucurandu-se de colaborarea formatiei largite La Capella Reial de Catalunya.
Delicatetea unei astfel de muzici, senzatia de ireal, ruptura definitiva fata de lumea exterioara pe care o impune reprezinta o provocare pentru public similara cu aceea a muzicii contemporane de valoare. Dar este, fara indoiala, mai usor de receptat.
Remarcabila inteligenta vocala a sopranei Montserrat Figueras a conferit culoare ambelor concerte Jordi Savall. Incredibilele nuante pe care a stiut ea sa le evidentieze au fost egalate poate doar de secventa solo viola da gamba, in care Jordi Savall a demonstrat cat de diverse pot fi metodele de a aborda un instrument care teoretic nu are astfel de disponibilitati. Nenumaratele moduri de atac si efecte pe care stia sa le obtina au starnit uralele audientei. Demersul acestui artist complet care este Jordi Savall merita mai mult decat o mentionare pasagera intr-o cronica. Dar ceea ce apare ca evidenta este necesitatea de a oferi mai des o astfel de muzica in interpretari-etalon publicului romanesc care de-abia acum incepe sa o descopere.
Incandescentul sfarsit de saptamana despre care v-am vorbit s-a incheiat cu o intalnire cu remarcabilii Munchener Bachsolisten, dirijati de un sef de orchestra pe care am avut ocazia sa-l mai vedem la Bucuresti, demonstrand de fiecare data o profunda cunoastere a partiturilor si un fascinant echilibru al interpretarilor, Gerd Schaller, cu un program in acelasi timp popular si spectaculos: suitele Muzica apelor si Focuri de artificii de Handel.
Freiburger Barok Orchester dirijata de Gottfried von der Goltz este formatia care incheie seria concertelor de la miezul noptii astazi, 21 si maine, 22 septembrie, prima seara propunand un program de muzica baroca germana, iar cea de a doua un program de muzica baroca franceza.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO