Ziarul de Duminică

Tendinte pe piata luxului

Tendinte pe piata luxului
02.12.2008, 16:51 91

Trebuie spus ca, in viziunea sa, luxul este definit de sintagme-cheie: calitate, functionalitate si fiabilitate prin design de inalta clasa.
Desi criza financiara mondiala ar trebui, aparent, sa dea o puternica lovitura mai ales acestui sector, pentru 2009 previziunile sunt moderat optimiste. Iar institutul newyorkez a identificat 7 tendinte principale in evolutia acestui domeniu in 2009 si in anul urmator.
1. Luxul traditional isi va accelera operatiunile pe internet, ca raspuns la influenta covarsitoare a inovatorilor. Lumea luxului a adoptat mult mai lent versiunea WEB 2.0, probabil dintr-un conservatorism bazat pe perceptia falsa ca "lucrurile de inalta clasa nu sunt pentru oricine, ci doar pentru cunoscatori, deci accesul la ele nu trebuie sa fie simplu ca un click". Ei bine, evolutia lumii globale impune cu necesitate acest upgrade.
2. Luxul va lua in seama, sub influenta Generatiilor X si Y, necesitatea adoptarii tehnologiilor comertului mobil. Procentul de clienti care achizitioneaza bunuri de lux prin intermediul telefoanelor mobile sau al laptopurilor creste spectaculos. Industria luxului va trebui sa devina un lider al comertului mobil, pentru ca viata si nevoile clientilor sai au devenit deja mobile si globaliste.
3. Pretul conteaza cu adevarat - luxul va face apel la creierul rational din nou. Ideea ca un produs de lux cu cat este mai scump - indiferent de calitatea functionalitatii, de fiabilitate, service si garantie - cu atat este mai atragator pentru clientii de top nu mai e actuala. Noii bogati nu mai sunt snobi, si-au acumulat averile prin munca grea si prin profesionalism desavarsit in serviciile oferite clientilor lor si, in consecinta, asteapta acelasi tratament de la furnizorii de produse de lux.
4. Filantropie reala, nu vorbe. Repararea reputatiei discreditate a bogatiei prin implicarea efectiva si eficienta in problemele semenilor. Inceputul a fost facut de Bill Gates si Warren Buffet, iar exemplul lor a fosr urmat de multi alti miliardari. Acest trend a deconspirat "falsa filantropie" si a dus la un control mult mai riguros al activitatilor de gen. Pe de alta parte, "filantropia reala" poate fi un instrument de marketing foarte puternic pentru propria afacere.
5. Industria luxului va adopta corporatist valorile responsabilitatii sociale ca pe o componenta esentiala a unui model corect de afacere - si nu doar un slogan bun pentru presa. Oricat de minunat ar fi un brand de lux, imaginea sa va fi serios compromisa daca polueaza grav, daca exploateaza inuman forta de lucru si daca nu se implica social, returnand societatii, sub o forma sau alta, o parte din beneficiile sale.
6. In vremuri de recesiune economica mondiala, achizitiile vor merge spre produsele de lux clasic, consacrate, verificate si certificate ca valoare, fiabilitate si functionalitate, sub indrumarea stricta a unor experti in domeniu, pentru a se evita risipa de bani pe capricii de moment costisitoare. Aceste achizitii vor fi facute la fel ca investitiile in colectii de arta - orice s-ar intampla, un "Rembrandt va fi mereu un Rembrandt".
7. Increderea, autentificarea, validarea si certificarea vor deveni termeni de baza ai lexiconului lumii luxului. Criza financiara isi are radacinile si intr-o criza de incredere inceputa in sistemul american imobiliar in 2006. Aceasta s-a extins ca o epidemie, atingand tot mai multe sectoare si conducand in final la erodarea ireversibila a sistemului bancar. Sistemul luxului a fost si el atins de aceasta plaga, mai ales pentru ca o mare parte dintre jucatorii sai cheie au ignorat ce inseamna, in mod real, luxul pentru clientul de tip nou - un consumator foarte cult, inteligent, informat, mobil, globalist, pretentios, riguros si deloc snob.
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO