Ziarul de Duminică

The Best of fratii Coen

The Best of fratii Coen
29.02.2008, 23:06 29

No Country for Old Men nu este un film de actiune, o drama, un thriller sau un horror, desi aduna esentialul din toate aceste genuri. Fratii Coen au aici o precizie pe care n-au mai atins-o, desi au excelat de la Fargo la The Big Lebowski si de la Raising Arisona la Miller's Crossing. Dincolo de actiunea in sine - care implica frecvente si ingenioase rasturnari de situatie -, de suspansul gradat cu intensitate si eleganta hitchcockiana (scena din hotelul unde se incruciseaza Moss si Chigurh, de exemplu, este o minicapodopera), ei reusesc sa treaca dincolo de limitele unei povesti captivante si sa transforme filmul intr-o memorabila meditatie pe tema absurdului existential. Si pe secvente separate, si in plan general, functioneaza o logica ireprosabila, al carei rezultat este cel mai stralucit film din cariera de pana acum a uluitorilor si creativilor frati Coen. Alaturi de rafinamentul regizoral, tusa de maestru a acestor doi veritabili intelectuali rataciti prin Hollywood se vede in nervul si unicitatea personajelor lor. De data aceasta, in linia superlativa a intregului, avem un serif raisonneur care lanseaza cele mai complicate interogatii ale povestii, un modest cowboy pentru care traiul saracut in rulota, alaturi de nevasta, e un memento permanent al propriei ratari, si un asasin profesionist al carui portret terifiant depaseste cu mult datele obisnuite, transformandu-se, insidios, in imaginea Raului absolut. In momentul in care ghinionistul cowboy gaseste - in desertul dezolant unde obisnuia sa vaneze - o geanta cu doua milioane de dolari si isi imagineaza ca tocmai a reusit sa spulbere ghinionul, el declanseaza, de fapt, o cursa infernala in care spaima se transforma in groaza, incordarea in dementa, iar vina, razbunarea, crima si pedeapsa capata accente de tragedie greaca. O rarisima si indrazneata imbinare de filosofie si suspans, filmul exceleaza, de asemenea, prin stil. Imaginea coplesitoare, in cascade de tonuri aurii si aramii, este semnata de un poet al detaliului si fluiditatii, Roger Deakins (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, In the Valley of Elah, Jarhead, House of Sand and Fog, A Beautiful Mind, O Brother, Where Art Thou?, The Big Lebowski, Kundun, Fargo, Dead Man Walking, The Shawshank Redemption, The Secret Garden), montajul este realizat, ca intotdeauna, de fratii Coen sub pseudonimul Roderick Jaynes, iar muzica este complet absenta de pe coloana sonora, sporind tensiunea si subliniind armonia secventelor cizelate matematic. Cat despre distributie, rar a fost reusit pe ecrane un asemenea ansamblu de prezente memorabile, de la protagonisti pana la cei carora li se rezerva cateva replici, dar care contribuie, toti, la crearea unei pregnante culori locale. Cameleonicul Javier Bardem construieste aici un personaj ce sugereaza insusi destinul implacabil, alaturandu-se, in memoria cinematografica, lui Keyser Soze ori criminalului din Seven, Tommy Lee Jones este esential pentru reusita filmului, iar Josh Brolin ne rezerva o continua surpriza (la fel ca excelenta Kelly Macdonald, prea putin pusa in valoare de la teribilul debut din Trainspotting). Un film care pulverizeaza decisiv si briliant toate cliseele si da peste cap orice anticipare, avand inspiratia de geniu sa escamoteze deznodamantul anticipat de spectatori timp de doua ore de suspans insuportabil, pentru a innobila filosofic epilogul. Un film perfect. Cate ati vazut la fel in ultimii ani?
Nu exista tara pentru batrani / No Country for Old Men Productie SUA, 2007. Regia: Joel si Ethan Coen. Cu: Tommy Lee Jones, Javier Bardem, Josh Brolin, Woody Harrelson, Kelly Macdonald. Premiera: 29 februarie. Distribuit de: Ro Image 2000.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO