Ziarul de Duminică

TOPGALERII/ Sange peste uraniu

TOPGALERII/ Sange peste uraniu
26.11.2009, 14:01 37
Poate fi vizualizata rana unei tinereti otravite de pârjolulbolsevic? Trebuie sa poti mângâia in asa fel pânza picturii culacrima-sânge. Trebuie s-o poti picura apoi din gestul pensuleileganat de amintire trista si scuturat de revolta surda. Astfelincremenesti in fata ciclului pictural "Ciudanova", inpomenire, ca la o icoana topita de durere.
Un senior verde al picturii românesti isi propune o experientade rememorare tragica. Corneliu Vasilescu a expus in spatiulgeneros al galeriei Galateca, itinerate apoi la galeria Dana dinIasi, pânze de format mare cu "griffa", mai precis spus, cu gestulpictural profund antrenat, ce i-a devenit marca stilistica. Laacest "sommelier" al tonului pretios si vital din pictura noastraactuala, surdinizarea cromatica de mare calitate tonala a inspiratcheia de portativ pentru expozitia de acum doi ani,"Nirvana". Corneliu Vasilescu se pregateste de atunci sainfrunte memoria anului 1954, cu experienta concentrationala aminelor de uraniu.
Student intârziat la Institutul de Arte Plastice bucurestean,bârladeanul Corneliu Vasilescu era deja membru al UniuniiArtistilor Plastici, in 1968, când sustinea admiterea. Artist alrafinarii cromatice abstract-gestualiste, pictorul a avut siantologice initiative experimentaliste, plasând un ambient artisticin hala uzinelor de rulmenti, in 1973. In memoria multor artistitineri, trecuti prin clasele liceului Tonitza, dascalul CorneliuVasilescu ramâne un iute vrajitor al vorbei cu tâlc, dar si alobservatiei taioase. Artist locvace, purtator de opinii transantein politicile culturale ale breslei, Corneliu Vasilescu si-a impusstachete tot mai inalte pe o cale stilistica personala care adevenit, fara voia lui, reper al directiei de abstractie lirica dinpictura româneasca. Pornite instinctual-reactiv, pânzele maestruluiregasesc, in final, o logica de o eleganta cu totul personala atraseului energetic captat pictografic, intocmai ca in picturaextrem-orientala. Finalizata lucid, si mai ales armonios, picturalui Corneliu Vasilescu se vrea, in genere, o introspectie avitalului. Artistul este convins ca "daca raiul exista, acesta nupoate fi decât colorat".
"Ciudanova" inseamna insa surdina si scâncet. De dataaceasta, mesajul expozitiei este sapiential, invocând programaticsuferinta si martiriul. Artistul si-a facut o adevarata poetica dinmisterul impreciziei si din ingineria aleatoriului, in perimetrulacesta vast emotional, dar cu minime elemente de numerar - carecuzita vizuala - al lirismului cromatic. Pictorul pândeste asadaraccidentul benefic al pastei sau al zemurilor colorate. Urmeaza ozvâcnire fulguranta a gestului larg, ca de bagheta dirijorala.Vasilescu valorizeaza ca nimeni altul surpriza vecinatatii sauincalecarii unor tonuri din distileria sa cromatica. Arpegiu bogatsi rafinat al pamânturilor sângerii si, mai ales, o anumitavaloratie de alburi reci, "uranice" confera pânzelor din seria"Lumina alba" acele transparente cromatice care delimiteazaun spatiu de rezonante tragice. Acum, "badia" Corneliu Vasilescutenteaza in culoare memoria crimelor istoriei.

AURELIA MOCANU (n. 1957, la Codlea, Brasov).Scoala gimnaziala de arta si liceul de arta din Sibiu. A absolvitInstitutul de Arte Plastice "Nicolae Grigorescu", sectia de istoriaartei-muzeologie, 1981. Expert de arta la Oficiul de PatrimoniuBucuresti pana in 1989 si actualmente la MCCP. Redactor sefadjunct la revista "Arta", 1990-1992, 2000-2001. Bursa doctorala laEHSS, Paris, 1993. Premiu pentru experiment literar ASPRo, 2001pentru volumul "Ibrisim". Realizator al emisiunii Arte Frumoase dela Radio Romania Cultural din 1995 pana in prezent.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO