Ziarul de Duminică

Viata ca o Prada

20.08.2004, 00:00 23



O foarte tanara debutanta intr-ale literaturii, Lauren Weisberger, absolventa proaspata, blonda si nurlie a Universitatii Cornell, a ajuns sa-si vada numele zabovind circa sase luni in topul de best-seller-uri al ziarului New York Times gratie unui roman despre lumea modei: The Devil Wears Prada (Diavolul se imbraca de la Prada). Pana in prezent, cartea a fost tradusa in 28 de tari (la noi, editura Polirom tocmai ii pregateste lansarea) si urmeaza ca, in curand, sa devina si materie de film.



Autoarea a convertit o istorie personala (de fapt povestea unui esec profesional) intr-un urias succes de librarie. Lauren Weisberger a lucrat, timp de un an de zile, ca asistenta a Annei Wintour, editor sef al celebrului Vogue Magazine (revista ce cunoaste, doar pentru editia americana, un tiraj de 1 milion de exemplare), una dintre cele mai influente persoane din lumea modei, la ora actuala. In birourile new-york-eze ale fashion-magazine-ului a cunoscut grandoarea si desertaciunea unui univers doldora de vedete, vendete, fite, sforarii, himere, paiete si crize de paranoia, pe care a stiut sa le observe atent, dar cu o privire discret tulburata de un nor de venin. Templul modei, in care divinitatile poarta nume ca Oscar de la Renta, Armani, Versace, Yves Saint Laurent sau Prada (pentru cei care nu sunt in tema, Miuccia Prada, creatoare milaneza, inventatoare a celebrului material impermeabil pentru posete supranumit "Poccone", patrunsa pe piata design-ului vestimentar in 1978, este fondatoarea unui urias imperiu al vesmintelor pret-a-porter), i s-a dezvaluit in toate nestiutele sale cotloane si a devenit subiectul unui roman pe care cititorii s-au napustit. Nu pentru ca tema ar fi fost insolita, nu pentru ca stilul autoarei ar fi avut forta sau vreun glamour tulburator, ci pentru ca era o carte "cu cheie", in care amatorii de barfe legate de "lumea buna" puteau descoperi fetele ascunse ale celor mai vizibile personaje ale planetei, creatorii de moda.



Personajul principal este Andrea, aspiranta la meseria de jurnalist, asistenta a Mirandei Priestley la revista Runway, o slujnica de lux supusa 15 ore pe zi hachitelor diabolice ale patroanei sale. Nu stim daca poftele demente ale editoarei sunt imaginate sau rupte din realitatea atat de bine cunoscuta de Lauren Weisberger. Cert este ca enuntarea si apoi implinirea lor fac sarea si piperul povestii. Bunaoara: Miranda vrea un exemplar din Harry Potter inainte ca volumul cu pricina sa fi aparut pe piata, Miranda se afla la Paris si ii da telefon la New York Andreei (care nu avea voie sa paraseasca biroul nici macar ca sa mearga la toaleta) si ii spune: "Stau in masina pe Rue de Rivoli, pe o ploaie mocaneasca, iar soferul a disparut. Gaseste-mi-l pe data!", Miranda vrea sa i se trimita de urgenta, prin avion, o rochie de seara in Republica Dominicana. Si tot asa. Cu toate acestea, in plin infern discretionar, Andrea nu ii doreste patroanei sale moartea. Pentru ca, "daca ar muri, isi da seama ca si-ar pierde orice speranta sa o poata ucide cu propriile maini!" Lupta tinerei este cea a tuturor maruntilor executanti din lumea modei, carora prada cea mai de soi in viata nu este un post mai bine remunerat, ci executia micutului tortionar care le sef.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO