Ziarul de Duminică

Zapada carbonica: Radu Dragomirescu

Zapada carbonica: Radu Dragomirescu
01.09.2006, 16:51 138

De multa vreme, vederea pictorului Radu Dragomirescu nu mai este o privire asupra unui exterior expresiv, o relatie optica cu lumea. Artistul mai priveste "in afara", cu o atentie anume, doar spatiile, siturile, arheologic vorbind, unde isi poate instala, ca pe niste ceremonii despre "aparitie", marile panze, marile desene pe panza, mesele cu aranjamente, cuburile cu lente transformari vegetale, intr-un cuvant etalarile "vizibilului-viziune" pe care-l orchestreaza in expozitiile sale de maturitate si-l conserva in tulburatoare carti-catalog de autor.
Nascut in Dobrogea acum 62 de ani, Radu Dragomirescu a studiat la Institutul de Arte Plastice din Bucuresti pictura murala si tot felul de dexteritati plastice pe care le-a uzitat in cariera sa. Artistul s-a stablit in Italia, in 1973, dupa ce obtinuse un premiu la Bienala tineretului de la Paris, in 1969. Cu un credo umanist asupra experimentului vizual, ca o forma de libertate, dar si de rugaciune, tinzand spre ceea ce el numeste "transavanguardia celeste", reprezentata in anturajul sau de creatori precum sotii Mertz, Gino De Dominicis, Vettor Pasani, dar si de Beuys, Dragomirescu s-a manifestat unitar si ascendent in arta italiana. In 1984 expune la Bienala de la Venetia imense si laborioase desene pe panza, cu grafit in hasura compacta, procedeu care-i va deveni aproape o marca a sobrietatii vrajite in care concepe comunicarea prin vizual. Piesele sale bidimensionale, cu luciri intre satin si carbune metalizat, arpegiaza scala griurilor, dinspre albul prafului de zapada, spre nigredo profundis. Pictorul Dragomirescu se sprijina tot mai mult in decursul anilor pe convocarea esteticii obiectuale, apoi a relationarii grupajelor de lucrari in dialog cu spatii din ce in ce mai "timbrate": palate, biserici dezafectate (2001-Asti, 2005-Florenta), situri de arheologie preindustriala (2003-Moncalieri, 2006-Castellamonte). Caci creatia lui Dragomirescu interiorizeaza Timpul, Labirintul, cel mai recent, Golemul si, constant, Suflul, Vantul. Acest freamat, Dentro di me (titlul unei instalatii din 2004) atat de caracteristic persoanei artistului, capata expresii si cercetari plastice extrem de personale: decalcul de frunzis tratat grafic ca o verdura medievala, dispersia pigmentului de email pe panza, pulberile din care se inalta fragmentele anatomice, sfaramaturile de placi de ghips sau scurgerile lui de coca intarita. Radu Dragomirescu regizeaza, cu o discretie lunara am putea spune, poetizand de fapt, aparitii figurale cu miez simbolic. Dintre cele mai semnificative embleme pentru imaginarul sau ar putea fi masa festinului, iepurele mlastinii, scheletele inaripate, lampa de gaz, frunzisul, sferele levitante si fragmentele umane (bratul, urechea, ochiul, gura). Din densitati pacloase ale hasurii robace cu grafit, sau, mai recent, din dispersii de smalt se intrevad aceste urme ca o "zapada carbonica suflata de vant".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO