Analiză

Companiile încearcă decuplarea de tensiunile externe şi merg înainte cu investiţiile

Companiile încearcă decuplarea de tensiunile externe şi merg înainte cu investiţiile

Companiile încearcă decuplarea de tensiunile externe şi merg înainte cu investiţiile

Autor: Dana Ciriperu

15.09.2011, 00:05 383

Europa se află de câteva săptămâni într-un adevărat vârtej cauzat de situaţia la limită în care se află Grecia, iar pe bursele externe com­paniile şi băncile pierd mi­liarde de euro în fiecare zi.

În România, con­sumul a dat primul semn de revenire în iulie (0,1%), în timp ce producţia industrială s-a majorat cu 5%, creşteri încă timide, dar peste care vine o realitate mai optimistă "din teren", de la companii mici care au început să angajeze sau de la giganţi precum IBM care se gândesc să deschidă în România centre cu mii de angajaţi.

"Pentru a putea trece peste o criză trebuie să fii agil, să ai multă «slănină» pe tine, să nu faci cheltuieli aiurea şi să iei rapid decizii. Noi nu am tăiat în niciun caz bugetele din zona de cercetare, pentru că acest departament reprezintă ADN-ul companiei, în care investim în continuare peste o treime din venituri. După ce am analizat impactul unor cheltuieli făcute în ultimii ani în unele proiecte şi am investit numai în cele care au adus valoare adăugată, am mutat resurse şi am optimizat procese", spune Florin Talpeş, 55 de ani, acţionar majoritar şi CEO al Bitdefender, companie cu peste 500 de angajaţi în România şi în străinătate.

Economia nu mai creşte însă uniform, ca în anii de boom, când businessul raporta la unison rate de creştere anuale de 20-30%, iar managerii nu se fereau să comunice cifrele de vânzări care arătau de la lună la lună mai bine. Ultimii doi ani însă (2009 şi 2010), când economia României s-a contractat cu aproape 10%, au schimbat din temelii strategiile companiilor. Cei care au identificat nişe de piaţă s-au orientat către pieţe externe, şi-au dat seama de oportunităţile de achiziţii, dar şi costul mult mai redus al extinderii se numără acum printre câştigătorii crizei.

Unul dintre investitorii locali care au găsit în actuala situaţie o oportunitate de a se extinde este băcăuanul Dragoş Pavăl, care şi-a dublat reţeaua de magazine Dedeman în ultimii trei ani şi continuă să investească. Până la sfârşitul anului vor mai fi deschise două magazine în Alba Iulia şi Tulcea, iar recent compania a semnat un antecontract pentru achiziţia unui teren în Bistriţa, unde va fi ridicat un alt magazin în prima jumătate a anului viitor.

În acest context, creşterea veniturilor cu 10% în 2011, la peste 400 de milioane de euro, cât a anunţat compania la începutul anului, pare un obiectiv uşor de atins.

"Suntem în grafic cu ce ne-am bugetat şi fără niciun dubiu ne vom îndeplini obiectivele. La jumătatea lunii octombrie vom deschide magazinul din Alba Iulia, iar în noiembrie vom finaliza o investiţie de 10 milioane de euro la Tulcea, unde vom deschide un magazin de 10.500 de metri pătraţi. Clădirea este ridicată, suntem într-o zonă bună, la ieşirea spre Galaţi, într-un oraş în care este un singur magazin mai mare, şi anume un Kaufland", a declarat pentru ZF Dragoş Pavăl.

Dacă Pavăl nu a ţinut cont de indicatorii macro care arată un consum în scădere cu 14% în ultimii doi ani şi a continuat să se extindă, alţi retaileri care au fost mai precauţi în criză anunţă acum primele planuri de expansiune.

Deşi din comerţ s-au evaporat în ultimul an câteva miliarde de euro, francezii de la Cora caută finanţare de peste 200 mil. euro de la BERD pentru a susţine un plan uriaş de extin­dere în România: cel puţin 20 de magazine, po­trivit estimărilor ZF. Cora ar urma să investească 400 mil. euro pe piaţa locală, sumă care de­mons­trează încrederea pe care acţionarii francezi (Louis Delhaize) o au în revenirea consumului.

COMPANIILE SUNT MAI OPTIMISTE ŞI REIAU ANGAJĂRILE. Vezi aici Evoluţia trimestrială a previziunile nete de angajare din ultimii patru ani

De altfel şi Carrefour, unul dintre rivalii Cora pe piaţa locală, revine la un ritm de extindere care aminteşte de perioada de boom a consumului, francezii având în plan să deschidă trei magazine pe final de an la Botoşani, Deva şi Bucureşti.

Toamna acestui an va fi cea mai bună din ultimii trei ani şi pentru piaţa mallurilor. Şapte proiecte comerciale cu o suprafaţă închiriabilă de 300.000 mp se vor deschide până la finalul acestui an în Arad, Oradea, Craiova, Constanţa, Iaşi, Botoşani şi Bucureşti după ce investitorii din piaţa mallurilor au revenit puternic, atraşi de reluarea planurilor de expansiune ale retailerilor internaţionali.

Companiile şi-au luat astfel soarta în propriile mâini şi nu mai aşteaptă semnale pozitive la nivel macroeconomic pentru a relua investiţiile, ci aruncă în joc sute de milioane de euro mizând pe o creştere a consumului şi pe revenirea economiei pe un trend ascendent.

Mallurile împânzesc din nou marile oraşe

Şapte proiecte comerciale de dimensiuni mari se vor deschide până la finalul acestui an în Arad, Oradea, Craiova, Constanţa, Iaşi, Botoşani şi Bucureşti după ce investitorii din piaţa mallurilor au revenit puternic, atraşi de reluarea planurilor de expansiune ale retailerilor internaţionali. Toamna acestui an va fi pentru piaţa mallurilor cea mai bună din ultimii trei ani, cele şapte proiecte noi punând pe piaţă 300.000 mp. În primii doi ani de criză dezvoltarea centrelor comerciale s-a oprit brusc, dar pe finalul acestui an se poate vorbi chiar de efervescenţă, ţinând cont că pe piaţă ar urma să fie lansate proiecte cu o suprafaţă închiriabilă de circa 300.000 de metri pătraţi, în urma unor investiţii cumulate de circa jumătate de miliard de euro. Cele mai mari proiecte vor fi deschise în Craiova, Constanţa şi Iaşi, în timp ce în Bucureşti va fi deschisă prima etapă a parcului comercial Colosseum de pe Şoseaua Chitilei, respectiv magazinele Leroy Merlin şi Carrefour, cu o mică galerie comercială.

Fabrici cu bani europeni

Rombat Bistriţa a început o investiţie de 16 mil. euro pentru construirea unei unităţi de producţie a bateriilor pentru motoare hibride. Conducerea companiei spune că până în momentul de faţă a fost achiziţionat terenul, în vecinătatea actualei fabrici Rombat de la Bistriţa, urmând să fie demarate lucrările de construcţie a noii fabrici. Investiţia este susţinută în proporţii egale din fonduri europene şi din fondurile companiei, noua unitate urmând să intre în producţie începând de anul viitor.

Reîncepe ofensiva din retail: Lidl, Carrefour şi Cora au planuri mari

  • Grupul german Lidl are în plan construirea a circa 30 de magazine noi în mai multe judeţe din ţară. Acestea se vor adăuga celor 107 pe care Lidl le-a preluat de la Plus Discount şi pe care le-a rebranduit la finalul lunii iunie. Pentru deschiderea de noi magazine Lidl s-a orientat atât către oraşe mari, cu peste 100.000 de locuitori, precum Timişoara, Ploieşti, Galaţi şi Baia Mare, cât şi către localităţi mai mici, cu circa 30.000 -50.000 de locuitori, precum Mangalia, Oneşti, Rădăuţi sau Zalău.

  • Retailerul francez Carrefour, al treilea mare jucător din retailul modern, cu afaceri de circa 1,1 miliarde de euro anul trecut, ar putea deschide în acest an trei hipermarketuri, în Deva, Botoşani şi Bucureşti.

  • Cora România va primi un credit de 210 mil. euro de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) pentru finanţarea procesului de expansiune pe piaţa locală. Potrivit datelor BERD francezii au un program de investiţii de 397 mil. euro în România, cel mai ambiţios proiect anunţat de o reţea de magazine în ultimii ani. La o investiţie medie de 20 mil. euro per unitate, Cora ar putea deschide 20 de magazine.


Antreprenorii români încep investiţiile şi dau drumul la noi angajări

Florin Talpeş, 55 de ani, CEO şi proprietar al producătorului de soluţii de securitate a datelor Bitdefender

"În septembrie 2008 am primit un e-mail de la unul dintre fondurile de investiţii cu care discutam, din Sillicon Valley, în care mi s-a spus: Primul lucru pe care trebuie să-l faceţi este să puneţi mâna pe bani şi să-i gestionaţi cât se poate de bine, pentru că cel mai important este să supravieţuiţi. Timp de 6- 12 luni, cuvântul de ordine a fost supravieţuirea, nici nu se punea problema de noi investiţii. (...) În 2011 am decis să investim peste un milion de euro în rebranding, aceasta fiind una dintre strategiile cruciale pentru companie. Tehnologiile lansate în urmă cu 10 ani pe piaţă sunt folosite în prezent de 400 de milioane de utilizatori la nivel global, adică de 20 de ori cât populaţia României."

Dragoş Pavăl, 44 de ani, acţionar al Dedeman Bacău, cel mai mare retailer român cu afaceri de aproape 370 mil. euro în 2010

"Suntem în grafic cu ce ne-am bugetat şi fără niciun dubiu ne vom îndeplini obiectivele. La jumătatea lunii octombrie vom deschide magazinul din Alba-Iulia, iar în noiembrie vom finaliza o investiţie de 10 milioane de euro la Tulcea, unde vom deschide un magazin de 10.500 de metri pătraţi. Clădirea este ridicată, suntem într-o zonă bună, la ieşirea spre Galaţi, într-un oraş în care este un singur magazin mai mare, şi anume un Kaufland."

George Copos, 58 de ani, proprietarul grupului Ana Holding - cu activităţi în turism, panificaţie şi industrie

"În loc să stăm să ne uităm la ştirile negative de la televizor sau să citim tabloidele mai bine muncim. Eu asta am făcut în criză, am muncit ca să construiesc ceva, am dezvoltat proiecte chiar când piaţa era în cădere. Am investit cele 25 de milioane de euro în modernizarea hotelurilor, când costurile erau la jumătate. Chiar dacă veştile de pe piaţă continuă să fie negative, eu am decis să angajez oameni, care să ofere cele mai bune servicii pentru hoteluri."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO