Auto

La 11 luni vânzările auto cresc cu 11%, piaţa va depăşi 150.000 de unităţi în acest an

La 11 luni vânzările auto cresc cu 11%, piaţa va...

Autor: Dorin Oancea, Mediafax

20.12.2017, 12:45 239

„Având în vedere faptul că, în ultimii 2 ani, în luna decembrie, piaţa autovehiculelor noi din România a înregistrat un volum de peste 10.000 de unităţi, coroborat cu cele cca. 142.000 de unităţi cât s-au înregistrat în primele 11 luni în România, probabilitatea depăşirii pragului de 150.000 de unităţi/ n, cât s-a înregistrat în anul 2009 - primul an al crizei economice - , este una extrem de mare”, arată un comunicat al asociaţiei.

Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele 11 luni din 2017, o creştere generală de 11,1%, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2016. Autoturismele înrregistrează o creştere de 14,1%.

Pe plan european s-a înregistrat, în pimele 11 luni, o creştere generală de +3,2%. Cele mai mari pieţe (care împreună acoperă cca. 3/4 din totalul statelor membre UE), sunt în teritoriul pozitiv, cu excepţia Marii Britanii (-5,0%), înregistrând după primele 11 luni din 2017 următoarele evoluţii: Franţa +5,3%, Germania +3,0%, Italia +8,7%, Spania +7,8%.

În România, vânzările de autoturisme din primele 11 luni ale anului 2017 au fost, ca şi în anii precedenţi, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 65% (faţă de 35% persoane fizice). Comparativ cu primele 11 luni din 2016, este de remarcat faptul că au crescut atât ponderea, cât şi volumul achiziţiilor realizate de către pers. fizice: ponderea, de la 30% la 35%, iar volumul, cu 33% (procent mult superior creşterii generale a pieţei la 11 luni, respectiv +14,1%). Plusul de circa 10.000 de unităţi este dat de achiziţiile realizate de către persoanele fizice în afara Programului Rabla, ceea ce arată o tot mai mică dependentă a pieţei auto de acest instrument.

În ceea ce priveşte autoturismele rulate se observă faptul că în 11 luni au fost înmatriculate cca. 474.000 unităţi, cu 58% mai multe decât s-au înregistrat pe întreg anul 2016. Această cifră corespunde unui raport între cele rulate şi cele noi de 4,8 ori. Această situaţie este cauzată, după cum a semnalat asociaţia încă de anul trecut, de eliminarea, de la 1 februarie, a timbrului de mediu. Si mai agravant este faptul că, asistăm la o creştere a înmatricularilor de autovehicule cu un nivel de poluare ridicat (Euro3 si Euro2), fapt ce va duce, în urmatorii ani, la deteriorarea calităţii mediului şi efecte negative asupra sănătăţii populaţiei din marile oraşe, arată comunicatul APIA.

Ford România a continuat să crească numărul unităţilor EcoSport fabricate la Craiova (2.758 unităţi în noiembrie), ajungând astfel, la un total de 43.780 unităţi (+16,9% faţă de perioada similară din 2016). Si exportul realizat de către Ford înregistrează in cele 11 luni din 2017 volume superioare comparativ cu anul precedent, respectiv un plus de 3.687 unităţi (+9,9%). Un alt aspect important de remarcat este faptul că 93,7% din producţia realizată a fost exportată, comparativ cu 99,6% cât a fost acest raport în anul 2016.

În luna noiembrie 2017 s-au livrat 14.791 unităţi, cu 3,3% mai puţine autovehicule decât în luna octombrie, fapt ce face ca, pe ansamblul celor 11 luni din 2017, să se ajungă la un total de 142.300 unităţi, cu 11,1% mai mult decât în primele 11 luni din 2016.

Autoturismele, care reprezintă cca. 83% din totalul livrărilor realizate în aceste 11 luni din 2017 (118.570 unităţi), înregistrează o creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului 2016 de 14,1%, iar vehiculele comerciale (marfă şi persoane), o scădere de 1,8%.

Topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 38.950 unităţi, urmată de către Volkswagen, cu 14.342 unităţi, Renault cu 11.200 unităţi, Ford cu 11.125 unităţi şi Skoda cu 10.683 unităţi.

În ceea ce priveşte categoria de vehicule comerciale uşoare (inclusiv minibuse), după 11 luni, primul loc este ocupat de către Ford (3.578 unităţi), cu o creştere de 32,2%, urmat de Dacia (3.057 unităţi, +9,6%) şi Mercedes (2.022 unităţi, +13,8%).

La autoturisme, în funcţie de volumele livrate, top-ul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 35.893 unităţi (30,3% cotă de piaţă, pe un volum în creştere cu 12,7% faţă de 2016), urmată de Volkswagen cu 12.809 unităţi (10,8% cotă de piaţă, volume în creştere cu 15,7% faţă de 2016); Skoda 10.683 unităţi (9,0% din total piaţă, volume în creştere cu 12,7%); Renault 9.537 unităţi (8,0% cotă de piaţă, volume mai mari cu 27,3%); Ford 7.547 unităţi (6,4% din total piaţă, volume în creştere cu 20,9%); şi Opel cu 5.788 unităţi (4,9% din total piaţă, volume mai mari cu 19,2%).

Pe modele, cu cele 14.795 unităţi livrate, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele 11 luni din 2017, urmat de Dacia Duster cu 7.713 unităţi, Dacia Sandero cu 7.597 unităţi, Skoda Octavia cu 4.505 unităţi şi Renault Clio cu 3.500 unităţi.

În funcţie de tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzină, care domină, începând cu anul trecut, piaţa din România, au în acest an o pondere de 51,5%, comparativ cu 50,1% cât aveau după primele 11 luni din anul trecut.

În ceea ce priveşte autoturismele “verzi“ (electrice şi hibride), acestea au ajuns la o pondere de 2,0% din totalul livrărilor realizate în primele 11 luni ale lui 2017, pondere dublă faţă de cea pe care au avut-o în 2016. Chiar dacă volumele sunt (încă) foarte mici, creşterile sunt importante, atât la cele electrice (+160,0%), cât şi la cele hibride (+120,4%) şi arată faptul că există un potenţial important de creştere a acestei categorii de autoturisme care, stimulată corespunzător (aşa cum este astăzi), va realiza volume importante, contribuind, astfel, la reducerea poluării generate de traficul auto.

În funcţie de culoarea preferată, alb şi gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând 30,8% şi respectiv, 24,9% din totalul preferinţelor. Urmează albastru cu 14,6% şi negru cu 10,3%.

Autoturismele cu tracţiune integrală (4x4) reprezintă 21,2% din totalul livrărilor realizate în primele 11 luni din 2017, pe un volum total de 25.176 unităţi, în creştere cu 17,2% faţă de 2016 (peste creşterea medie a pieţei,+14,1%).

În funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia se prezintă astfel: 28,0% sunt de provenienţă autohtonă, 22,5% sunt fabricate în Germania (multe însă cu componente din România), 10,9% în Cehia; 8,1% în Spania şi 7,3% în Turcia.

În acest context, comparativ cu anul 2016, livrările de autoturisme din producţia autohtonă au crescut în anul 2017 cu 12,3%, iar cele provenite din import, cu 14,8%.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO