Auto

Leaseplan: Creşte numărul de firme care se orientează către flote Dacia

Leaseplan: Creşte numărul de firme care se orientează către flote Dacia

Autor: Bogdan Alecu

01.10.2011, 09:00 1009

Piaţa totală de leasing operaţional a ajuns la un nivel de 35.500 de maşini la mijlocul acestui an, potrivit declaraţiilor lui Bogdan Apahidean, directorul general al Leaseplan, volum cu 11% mai mare faţă de perioada similară a anului trecut.

"La începutul anului estimam o creştere de 15% a pieţei, dar la şase luni deja avem un plus de 11%, deci până la finele anului avansul va ajunge la peste 20%.Avem o echipă dedicată de vânzări care vizează în primul rând companiile sănătoase precum cele din farma, banking, FMCG sau industrie şi evită firmele din construcţii, taxi sau imobiliare", a spus Apahidean.

Spre deosebire de leasingul financiar, care reprezintă o metodă de finanţare în vederea achiziţiei automobilului respectiv, cel operaţional reprezintă o metodă de a închiria una sau mai multe maşini pe o perioadă determinată fără a avea posibilitatea de a le şi cumpăra.

În ceea ce priveşte flotele administrate, momentan se observă o creştere a preţului mediu al maşinilor, dar sunt şi cazuri în care clienţii au început să prefere maşini mai ieftine în locul celor scumpe. Spre exemplu, sunt cazuri în care o flotă de Nissan Navara a fost înlocuită de una de Dacia Duster, preţul mediu fiind redus de la aproximativ 25.000 de euro la 15.000 de euro.

"În prezent avem 152 de clienţi activi. Nu a crescut numărul acestora şi numărul maşinilor din flotă. Spre exemplu, flota medie este în prezent de 39 de maşini, iar primii trei au jumătate din totalul flotei. Cel mai mare client este Petrom cu 2.155 de maşini. Planul de afaceri este de a depăşi pragul de 6.000 de maşini administrate până la finele anului, cu 20% peste numărul de la finele lui 2010", a spus şeful Leaseplan.

În cazul Petrom, cele mai multe maşini reprezintă SUV-ul Duster şi Nissan Navara.

În ceea ce priveşte flota administrată, aceasta respectă aproape topul vânzărilor în piaţă - cele mai multe sunt Dacia, urmată de Volkswagen, Ford şi Skoda.

Fabrice Cambolive, fostul director comercial al Dacia, declara în luna iunie a acestui an că în 2011 patru din zece automobile Dacia vândute pe piaţa locală vor fi achiziţionate de companii.

"Cifra de afaceri a Leaseplan a trecut în 2010 de 23 mil. euro. În prima jumătate a acestui an businessul firmei de leasing operaţional a urcat cu 40% faţă de perioada similară a anului trecut, la 14 mil. euro. În 2008 am avut 1.300 de maşini livrate, în 2009 am ajuns la 2.500, iar la finele lui 2010 aproximativ 5.000", a declarat şeful Leaseplan. La nivelul primului semestru, compania avea o flotă de 5.300 de maşini, din care 80% sunt în proprietate, iar pentru restul de 20% se realizează doar partea de administrare. La finele lunii august flota totală a Leaseplan a ajuns la aproape 6.000 de maşini, dintre care în proprietate sunt puţin peste 5.000. Valoarea totală a parcului de la finele lunii august este de 50 mil. euro.

În prezent compania are 48 de angajaţi.

"În general, la leasing operaţional apelează firme cu parcuri auto mari, de peste 20-50 de maşini. În general firmele nu-şi calculează costurile cu flota, se concentrează doar pe costurile de utilizare nu pe cele totale, inclusiv devalorizare sau vânzarea ulterioară", a spus Apahidean.

Până acum din contractele terminate s-au întors şi vândut aproximativ 800 de maşini pe piaţa de secondhand.

"Pentru a eficientiza operaţiunile avem un canal rapid de a vinde maşinile, fie către dealeri naţionali, internaţionali sau către persoane fizice. Iniţial avem două licitaţii cu dealerii parteneri şi pe baza raportului cu privire la costurile legate de reparaţii ei depun oferte. Maşinile se vând în cel mult 25 de zile. Dacă le ţinem peste 30 de zile pierdem bani", a subliniat Apahidean.

Potrivit acestuia, procentul celor care cumpără maşinile utilizate este mic, de aproximativ 5%.

Bogdan Apahidean a subliniat că în ceea ce priveşte concurenţa pe piaţa leasingului operaţional, aceasta este tot mai mare. Toate achiziţiile se fac prin licitaţii, iar pe fondul crizei toţi clienţii sunt sensibili la preţ. "Cu toate acestea, piaţa are în continuare potenţial de creştere. Dacă în Vest leasingul operaţional reprezintă 20-30% din piaţă, la noi încă este între 5 şi 10%", a concluzionat Bogdan Apahidean.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24