Auto

Mercedes-Benz: Vom avea mai puţini transportatori, dar cu flote mai mari

Mercedes-Benz: Vom avea mai puţini transportatori, dar cu flote mai mari

Autor: Bogdan Alecu

09.11.2010, 23:15 121

Exportatorii şi importatorii şi companiile specializate pedistribuţie locală vor susţine creşterea vânzărilor de camioane şiîn 2011, cu aproximativ 10-15% potrivit oficialilor Mercedes-Benz,la peste 2.200 de unităţi.

Vânzările de camioane de peste 18 tone au înregistrat în primelenouă luni ale acestui an o creştere de peste 33%, potrivitstatisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor deAutomobile (APIA), la aproape 1.200 de unităţi.

Acesta este primul segment al pieţei auto locale care a revenitanul acesta pe creştere, pe o piaţă totală care scade cu aproape24%, fiind susţinut de companiile care efectuează activităţi deimport-export şi distribuţie, potrivit oficialilor Mercedes-BenzRomânia.

"Estimăm că până la finele anului să se ajungă la vânzări totalede 2.000 de camioane. Pentru anul viitor vedem o creştere avânzărilor de camioane de aproximativ 10-15%. Segmentele care vorcreşte cel mai mult sunt cele de transport internaţional şidistribuţie, cu Atego", a spus Stelian Câmpean, director demarketing pentru divizia de camioane în cadrul Mercedes-BenzRomânia.

Anul trecut, pe fondul crizei economice, vânzările de camioanede peste 18 tone au scăzut cu 83%, la 1.266 de unităţi.

Vânzările de camioane vor continua să crească în perioadaurmătoare potrivit oficialilor Mercedes-Benz România, susţinuteinclusiv de numărul mare de camioane vechi, care presupun costurimai mari datorită consumului mai ridicat şi reparaţiilor maicostisitoare decât în cazul celor noi.

Camioane vechi

"Peste 66% din camioanele din România au între 5 şi 15 ani. Suntcamioane care trebuie înlocuite deoarece respectă normele Euro 3,Euro 2 sau chiar Euro 1, care implică automat şi taxe foarte marila transport internaţional. În acelaşi timp, peste 26.000 decamioane din România au peste 15 ani vechime, conform ultimelordate ale Autorităţii Rutiere Române, iar acestea trebuieînlocuite", a subliniat Câmpean.

Printre companiile de transport şi distribuţie care au cumpăratflote în acest an se numătă Aquila, care a achiziţionat un prim lotde 28 de camioane Volvo, dintr-un total de 70 de unităţi şi EdyInternational Spedition, cel mai mare operator de transport de pepiaţa locală. Edy a achiziţionat de la Cefin România 70 de camioaneIveco, dintre care 35 noi şi 35 second-hand, iar de laMercedes-Benz România a cumpărat 65 de vehicule comerciale, dincare 30 de camioane Mercedes-Benz Actros.

"Cel mai afectat segment a fost cel al camioanelor deconstrucţii, apoi distribuţia, pe măsură ce a scăzut consumul. Arămas cel mai puţin afectat transportul internaţional, importurileşi exporturile", a spus Câmpean.

Potrivit estimărilor Uniunii Naţionale a TransportatorilorRutieri din România, cifra de afaceri în sectorul transportuluirutier de marfă va creşte anul acesta cu 6% la aproximativ 2miliarde de euro, dar în acelaşi timp alte 4.000 de firme detransport şi-ar putea închide afacerea în 2010.

"În acest moment vedem o consolidare a pieţei româneşti. Vomavea mai puţini transportatori, dar cu flote mai mari.Transportatorii mici care nu au volum şi care s-au menţinut înviaţă doar pe baza câtorva contracte vor dispărea. Pe piaţă vorrămâne companiile cu un management bun, care sunt solide din punctde vedere financiar şi cele care sunt eficiente. În continuareachiziţii vor face companiile care deja deţin flote consistente", adeclarat Stelian Câmpean.

Cine sunt clienţii

Firmele de transport şi cele de logistică se numără printre ceimai activi cumpărători pe piaţa camioanelor după cum spunreprezentanţii Mercedes-Benz.

Pe segmentul de camioane de peste 18 tone, cele utilizate întransport internaţional, Mercedes-Benz a înregistrat anul acesta oscădere de aproape 56% la nivelul primelor nouă luni, la 30 deunităţi din care 13 sunt pentru construcţii, în declin cu aproape80%. În acelaşi timp, pe segmentul 6-18 tone, cel al camioanelorutilizate pentru distribuţie locală, marca germană şi-a majoratvânzările cu peste 40%, la aproape 160 de unităţi.

"Din piaţa locală de camioane Mercedes-Benz şi-a majorat cota dela 12% în 2009 la 13% în prezent", a spus Stelian Câmpean.

Anul acesta revenirea pieţei de camioane a fost susţinutăinclusiv de reducerea preţurilor cu până la 15-20% în cazulutilitarelor noi, ofertă completată inclusiv de cea second-hand acompaniilor de leasing.

În 2007 şi 2008 preţul camioanelor era la un nivel ridicat şiimplicit firmele de transport aveau de achitat rate mari cătrefirmele de leasing.

Acestea au înapoiat vehiculele şi au achiziţionat altelesecond-hand cu 1-2 ani vechime cu preţuri cuprinse între 25 şi 30de mii de euro, potrivit analiştilor din piaţă.

"Acum este o cerere mai mare de trade-in deoarece companiile nudispun de lichidităţi sau de finanţare şi compensează acest lucrudând camionul vechi înapoi şi înlocuiesc flota. Caută oferte definanţare şi astfel ajung la trade in", a spus directorul demarketing pentru camioanele Mercedes-Benz.

Odată cu înlocuirea parcului de camioane vechi, companiile detransport investesc acum şi în programe de training pentru şoferi,în vederea reducerii costurilor cu combustibilii, dar şi cureparaţiile camioanelor, mai costisitoare în cazurile în careacestea nu au fost utilizate corespunzător.

Instruiesc şoferi

În momentul livrării unei flote, sau opţional, angajaţiiMercedes-Benz oferă program de pregătire a şoferilor angajaţi decătre companiile de transport. "Acum există o cerere tot mai maredeoarece companiile sunt mult mai atente la costuri ca înainte,când se obţinea mai uşor profit. Prin implementarea acestorcursuri, şoferii de camion pot reduce cu până la 10% consumul decombustibil, dar sunt şi cazuri în care consumul a scăzut chiar şicu 30%", a spus Câmpean. Diferenţele cele mai mari se observă laşoferii care au trecut de pe un camion vechi, echipat cu transmisiemanuală, pe unul nou, cu transmisie automată şi care dispune desisteme suplimentare de reducere a consumului de combustibil.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO