Bănci și Asigurări

Banca Nationala atentioneaza institutiile de credit: Nu mai raportati informatii eronate privind restante ale clientilor

15.11.2007, 14:23 41

Bancile nu isi informeaza intotdeauna clientii despre modificarea dobanzilor la credite si a scadentelor stabilite pentru rambursarea imprumuturilor, nici despre comisioanele de administrare a contului curent sau despre restantele cu care sunt inregistrati in evidente, este concluzia la care a ajuns si BNR in urma numeroaselor reclamatii primite de la persoane fizice privind raportarile facute de banci la Centrala Riscurilor Bancare (CRB).
"Directia Stabilitate Financiara primeste zilnic numeroase petitii si apeluri telefonice, in principal de la persoane fizice, care contesta corectitudinea datelor inregistrate pe numele lor", se spune intr-o scritoare adresata Asociatiei Romane a Bancilor (ARB) de viceguvernatorul BNR Eugen Dijmarescu.
Centrala Riscurilor Bancare este "ochiul" prin care BNR monitorizeaza peste 80% din creditele acordate de banci tuturor categoriilor de clientela, urmarind expunerile de peste 20.000 de lei (circa 5.800 de euro). Bancile sunt obligate sa raporteze intarzierile la plata mai mari de 30 zile, precum si fraudele cu carduri produse de posesori. De asemenea, CRB preia date de la Biroul de Credit privind restantierii persoane fizice.
Conform reglementarilor in vigoare, bancile raspund pentru veridicitatea si integritatea informatiilor transmise a CRB, insa de multe ori informatiile respective se dovedesc incorecte, asa cum a descoperit si BNR.
Printre cazurile reclamate de clienti ai bancilor, BNR mentioneaza inregistrarea de sume restante reprezentand comisioane de administrare a unui cont curent, de multe ori titularii nefiind informati la semnarea contractului despre nivelul comisioanelor respective.
De asemenea, BNR denunta practica unor banci de a-si trimite clientii la CRB pentru corectarea sau stergerea unor informatii dovedite ca eronate sau pentru a obtine datele inregistrate pe numele lor in baza de date cu restantieri, desi toate institutiile de credit au acces online direct la aplicatia informatica a CRB. BNR precizeaza ca accesul este posibil nu numai din centralele bancilor, ci si din sucursale, putand fi vizualizate toate rapoartele privind persoanele aflate in evidenta.
Mai mult, BNR a fost sesizata in legatura cu situatii in care la CRB au fost raportate restante pe numele unei persoane careia i-a fost asociat un alt cod numeric personal decat cel corect sau invers, unele persoane fiind inregistrate ca restantieri desi nu au semnat niciodata vreun contract de credit.
BNR precizeaza ca bancile comerciale poarta intreaga responsabilitate pentru eventualele prejudicii create clientilor din cauza raportarii unor informatii eronate la CRB si a refuzului unor sucursale de a accesa in mod direct baza de date Centralei pentru verificari.
In aceste conditii, Banca Nationala le solicita institutiilor de credit sa verifice mai atent informatiile trimise in baza de date a CRB pentru a permite o analiza corecta a comportamentului de plata al clientilor si sa-si informeze corect clientela cu privire la modificarile intervenite in contractele de credit.
De asemenea, le cere sa ia masuri pentru a preveni aparitia altor situatii precum cele mentionate, care pot afecta operativitatea relatiilor cu clientii si corectitudinea informatiilor raportate la CRB.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO