Bănci și Asigurări

BRD, Raiffeisen si BCR pun masinile sa faca operatiuni pentru clienti

12.12.2005, 19:11 11

Modelul serviciilor tip "self banking" adus pe piata de ING Bank la jumatatea lui 2004 si privit cu neincredere de concurenta la vremea respectiva incepe sa fie preluat si de alte banci: BRD se pregateste sa lanseze locatii specializate sub sigla "24h BRD", in timp ce Raiffeisen a deschis deja doua unitati dupa acelasi concept, deocamdata cu titlu experimental.

De asemenea, prima "Cafe Bank" pe care BCR o va deschide luna aceasta in spatiul fostei berarii Turist din Piata Romana, va include un spatiu cu automate bancare, care vor permite realizarea de operatiuni fara interventia vreunui functionar. Acelasi model de servicii a fost introdus in aceasta toamna si de ABN Amro, insa banca nu este inca perceputa ca un operator pe piata de retail.

La o scara simbolica, Citibank a adus in urma cu cativa ani primele masini "inteligente", care facilitau plata cu numerar a unor facturi, insa programul nu a fost extins.

Astfel, desi marile banci de retail continua sa sustina ca nevoile clientelei impun prezenta unui angajat care sa ofere consultanta, viabilitatea modelului de business care presupune extinderea pana la 24 de ore a programului de operatiuni standard incepe sa fie recunoscuta.

De fapt, aceasta categorie de servicii este extinsa pe pietele vestice, inclusiv in Europa Centrala, ca un segment adiacent programului clasic de lucru cu publicul.

Este vorba in principal de posibilitatea oferita clientilor de a nu mai depinde de un program relativ restrans pentru a realiza operatiuni simple precum alimentarea conturilor cu numerar, plata facturilor, transferul unor sume dintr-un cont in altul sau vizualizarea tranzactiilor realizate pe card intr-un interval de timp. Astfel de operatiuni nu pot fi realizate la majoritatea bancomatelor clasice si in acelasi timp masinile care le faciliteaza trebuie amplasate in spatii sigure, spre deosebire de ATM-uri, care sunt de multe ori foarte expuse.

Prima care a importat modelul pe piata locala a fost ING Bank. In ciuda scepticismului concurentei privind apetitul si increderea clientilor in lucrul cu masinile, banca a deschis circa 150.000 de conturi din iulie 2004 si pana in prezent, pasind astfel pe piata serviciilor pentru persoane fizice.

Spre deosebire de reteaua ING, in care operatiunile pot fi realizate in intervalul orar 7:00-23:00, bancile care introduc acum aceasta categorie de servicii vin cu o oferta de program non stop.

BRD, care afiseaza una dintre cele mai agresive atitudini de atragere a clientilor de retail, intentioneaza sa-si completeze in acest mod pachetul de servicii. In urma cu o luna, ING a anuntat inregistrarea la OSIM a conceptului SelfÕBank ca marca inregistrata, insa miscarea a starnit contestatiile unor banci concurente.

Cert este ca acest model de business nu poate fi ignorat, cel putin ca oferta conexa serviciilor standard, iar miscarile recente ale Raiffeisen si BRD confirma nevoia pietei pentru mai multa flexibilitate in relatia cu bancile.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO