Bănci și Asigurări

Citibank vrea crestere de profit de 10-15%. Proiectele de investitii urmeaza abia din 2005

01.06.2004, 00:00 18



In Romania si oriunde, ceea ce conteaza pentru Citibank este rentabilitatea capitalului investit, si nu oricum, ci la un nivel de cel putin 20%, cu risc cat mai aproape de zero in ceea ce priveste calitatea activelor. Iar dupa noua ani de prezenta pe piata, banca americana nu prea gaseste astfel de afaceri autohtone.



Cu exceptia mandatului de intermediere a emisiunii de euroobligatiuni lansata de Romania anul trecut, castigat de Smith Barney - divizia de investment banking a grupului, oficialii Citibank nu pot mentiona public nici o tranzactie semnificativa derulata in anul 2003, desi nici aceasta nu poate fi trecuta in contul filialei locale, fiind aranjata de la Londra.



Incepand din 2002, pozitia bancii ca pondere a activelor in sistem a fost intr-un declin constant: de la o cota de piata de 4% la sfarsitul lui decembrie 2002, corespunzatoare unui loc sapte, a coborat la 3,5% in iunie 2003, 3,1% in septembrie, pentru a incheia anul la 2,7%. In primul trimestru, ponderea activelor detinute de Citibank scazuse la 2,4%, in conditiile cresterii puternice a pietei in ansamblu.



Oficialii bancii nu se declara insa preocupati de asemenea statistici, considerandu-le irelevante.



"Ceea ce ne intereseaza este cota din piata noastra tinta, nu din totalul pietei", afirma Dan Sandu, vicepresedintele bancii.



Iar pietele tinta raman cea a multinationalelor, pentru care Citibank isi doreste sa fie prima banca, respectiv piata de companii mari in ansamblu, inclusiv romanesti, in care vizeaza un loc in top 5.



Citibank are un portofoliu de circa 1.200 de clienti companii mari - multinationale si romanesti.



De asemenea, a inceput sa tatoneze segmentul intreprinderilor mici si mijlocii, atacat deja de marile banci de retail. Oficialii Citibank nu au dorit sa ofere date privind ponderea diferitelor categorii de clienti in portofoliul de credite, invocand "definitii interne specifice".



Citibank ramane unul din cei mai importanti jucatori pietele monetar-valutara. Face parte din cele zece banci selectate de Banca Nationala pentru a calcula ratele medii ale dobanzilor la depozitele plasate de bancile comerciale pe piata monetara interbancara - BUBOR. De asemenea, banca opereaza circa 7% din tranzactiile de pe piata valutara interbancara. Pe piata monetara la termen scurt, Citibank sustine ca are o cota de 4%, in acelasi timp acoperind peste 3% din volumul tranzactiilor cu titluri de stat.



Banca opereaza cu numai cinci sucursale in afara Bucurestiului, care ofera servicii clientilor companii din Constanta, Ploiesti, Timisoara, Cluj si Brasov. Witold Zielinski, presedintele Citibank Romania, spune ca inca doua urmeaza a fi deschise intr-un interval de 6-9 luni, iar cele sapte locatii vor fi folosite si pentru servicii destinate intreprinderilor mici si mijlocii.





Magazin de credite, dupa model american



Deocamdata, cel mai promitator proiect al Citibank pe piata financiara este constructia unei retele de agentii specializate in acordarea de credite pentru persoane fizice, sub marca CitiFinancial. Pana in prezent au fost deschise trei astfel de locatii, fiind ales zone periferice ale Bucurestiului. "Este un concept nou dezvoltat in Statele Unite, care se bazeaza pe o integrare a agentiei in comunitatea locala, pentru un acces cat mai usor si satisifacerea nevoilor specifice fiecarui client", explica, Wade Robinson, responsabilul CitiFinancial in Romania, care functioneaza insa ca un departament al bancii.



La nivel international, CitiFinancial este marca unei divizii a Citigroup, care ofera servicii de finantare pentru clienti persoane fizice din peste 16 tari.



Proiectul are in vedere construirea unei retele de agentii si in afara Bucurestiului: inca trei in Bucuresti si una in Cluj pana la sfarsitul anului. Robinson spune ca CitiFinancial prefera creditarea in lei, politica de grup fiind foarte conservatoare in asumarea de expuneri la risc valutar. Dobanzile la lei sunt insa printre cele mai ridicate din piata. CitiFinancial intentioneaza sa testeze si sistemul de "vanzare" a creditelor prin telefon, mizand pe o echipa de 100 de agenti de vanzari. "Vom fi din ce in ce mai vizibili", mai spune Wade Robinson.



Caseta





In Polonia a vrut sa fie nr 1



Dupa noua ani de crestere organica, Citibank hotara in 2001 sa cumpere cea mai mare banca poloneza, Bank Handlowy. A fuzionat-o cu filiala locala, devenind astfel cel mai mare jucator de pe piata bancara - asa cum este si la nivel global - cu active la acea vreme de 7,25 miliarde de dolari.



Cunoscator al tranzactiei, presedintele Citibank Romania, Witold Zielinski, spune ca a fost vorba pur si simplu de fructificarea unei oportunitati de afaceri aparute pe piata. Si in Romania cea mai mare banca este inca de vanzare, iar Citibank nu are a se lauda cu o crestere organica deosebita, dupa noua ani de prezenta pe piata. Witold spune ca o cota de piata de 30% precum cea a BCR este neobisnuita. Citibank nu obisnuieste sa-si exprime vreun interes potential fata de o anumita achizitie.
razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO