Bănci și Asigurări

Clienţii cu bani s-au mutat în 2010 de pe imobiliare spre cash

Clienţii cu bani s-au mutat în 2010 de pe imobiliare spre cash

Catherine McGrath: Ne-am extins serviciile spre clienţii cu venituri peste medie, care nu sunt interesaţi de produse foarte sofisticate sau riscante, dar care simt nevoia de consiliere în domeniul financiar, pentru a-şi putea gestiona mai bine banii. Analizând piaţa, am văzut că acest segment nu primeşte servicii adecvate

27.07.2010, 23:10 22

Mulţi clienţi cu averi peste medie ai Raiffeisen Bank s-aureorientat spectaculos anul acesta dinspre investiţiile imobiliare,pentru care alocaseră sume mari, spre plasamente mult mai lichideprecum depozite bancare, fonduri de investiţii sau titluri de stat,spune Catherine McGrath, directorul departamentului clienţi detop.
"În primele şase luni ale acestui an am văzut mai multădiversificare în opţiunile de investire, cu o deschidere mai marespre fondurile de investiţii în euro. A fost un viraj mare dinspreimobiliare spre cash."
Ea nu a dorit să comenteze despre evoluţia pieţei imobiliare, însăspune că această reorientare a clienţilor indică faptul cătranzacţiile nu sunt chiar îngheţate.
Recent, Raiffeisen Bank şi-a reorganizat departamentul clienţi detop pe două niveluri: o ofertă de servicii pentru clientela cuactive lichide de peste 100.000 de euro (private banking) şi o altadedicată persoanelor fizice cu disponibilităţi de la 15.000 de euroîn sus, respectiv cu venituri lunare începând de la 1.000 de euro(premium banking).
"Ne-am extins serviciile spre clienţii cu venituri peste medie,care nu sunt interesaţi de produse foarte sofisticate sau riscante,dar care simt nevoia de consiliere în domeniul financiar, pentrua-şi putea gestiona mai bine banii. Analizând piaţa, am văzut căacest segment nu primeşte servicii adecvate", spune McGrath. Nuexistă o taxă anume pentru această gamă de servicii, condiţia debază fiind menţinerea unei anumite sume de bani în bancă.
Noile servicii de consiliere pentru plasarea banilor suntdisponibile în peste 60 de unităţi din reţeaua băncii, dintre careaproximativ 20 în Bucureşti, iar restul în oraşele reşedinţă dejudeţ. În sucursalele respective lucrează bancheri specializaţi înconsultanţă financiară, care pot deveni "bancherul personal" alclientului, după modelul serviciilor de private banking, dar laaltă scară. Până la sfârşitul anului, Raiffeisen ar urma să aibă uncorp de 100 de astfel de bancheri, inclusiv expaţi.
În prezent, departamentul clienţi de top din Raiffeisen are înadministrare active de circa 900 de milioane de euro. Pe zona deprivate banking are circa 2.000 de clienţi. McGrath afirmă că de laînceputul anului a remarcat "o creştere frumoasă, de două cifre" avolumului activelor încredinţate spre administrare, atât de laclienţi existenţi, cât şi de la unii noi. Principala bază derecrutare o reprezintă clienţii care îşi încasează salariul prinRaiffeisen, majoritatea băncilor căutând să vândă cât mai multeproduse şi servicii acestei categorii de clientelă pe care o potmonitoriza mult mai bine din punct de vedere financiar.
Ea spune că în principiu bancherii personali oferă consilieregenerală, nu pe produse anume, iar interesul pentru o mai bunăînţelegere a posibilităţilor de administrare a finanţelor personaleeste foarte mare.
Oferta de plasamente merge de la depozitele la termen, cuvariantele mai sofisticate ale depozitelor structurate, până laacţiuni, fonduri de investiţii româneşti şi străine, asigurări şipensii.
"În continuare clienţii cu bani preferă depozitele, pentru osiguranţă mai mare, însă în timp atitudinea se va schimba. Aş spunecă în general piaţa românească este mai conservatoare decât altepieţe din regiune. Sigur că şi criza financiară a influenţatnegativ apetitul pentru risc, însă cred că există şi o natură umanămoştenită", susţine bancherul de origine americană. McGrath are oexperienţă de circa 30 de ani în banking, a lucrat pentru Citibank,iar după 1990 a acoperit mai multe pieţe din regiune precumUngaria, Cehia şi Polonia.
"Primim mai multe întrebări despre bursă, dar nu există un interesdeosebit. În iunie am văzut o orientare spre euro, spre fonduri îneuro, însă nu ceva major nici în acest caz. Nici pentru plasamenteîn aur nu am văzut cerere, deşi există un interes în creştere încondiţiile creşterii preţurilor şi putem oferi astfel de varianteprin Viena." De asemenea, ea spune că banca nu este solicitatăpentru consultanţă de investiţii în artă, deşi poate acoperi şiacest segment prin bancherii din Austria.
"Concurăm cu marile case de private banking din perspectiva uneibănci austriece puternice, angajată faţă de această regiune în cares-a şi dezvoltat şi care mizează pe reputaţia că îi pasă declient."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO