Bănci și Asigurări

Cojocaru, BRD: Piaţa nu reuşeşte să îşi revină, căutăm segmente mai stabile

Lucian Cojocaru, director executiv Pol comercial al reţelei BRD: Piaţa nu îşi revine. Din punctul de vedere al riscului, lucrurile sunt încă instabile. Păreau că se stabilizează în primăvară, dar toate discuţiile din jurul măsurilor Guvernului au indus o stare de tensiune şi pe retail şi pe zona IMM-urilor care se văd în riscuri.

Lucian Cojocaru, director executiv Pol comercial al reţelei BRD: Piaţa nu îşi revine. Din punctul de vedere al riscului, lucrurile sunt încă instabile. Păreau că se stabilizează în primăvară, dar toate discuţiile din jurul măsurilor Guvernului au indus o stare de tensiune şi pe retail şi pe zona IMM-urilor care se văd în riscuri.

30.06.2010, 23:42 114

"Este o pătură mai stabilă de clienţi, în condiţiile în careIMM-urile (întreprinderi mici şi mijlocii, n. red.) au probleme,iar zona de microîntreprinderi practic a dispărut", spune LucianCojocaru, director executiv al Polului Comercial al reţeleiBRD.

Potrivit studiilor realizate de bancă, acest segment numărăcirca 280.000 de persoane care au declarat că derulează profesiuniliberale (care includ, spre exemplu, avocaţii, notarii sau medicii)dintr-un total de peste 530.000 de persoane înregistrate ca"persoană fizică autorizată".

BRD lansase pachetele pentru liber-profesionişti în urmă cu maimulţi ani, în paralel cu o ofertă pentru firmele start-up şi celede dimensiuni mici. La acel moment, francezii s-au concentrat pepromovarea pe nişa firmelor, care era în plină efervescenţă. Acumsituaţia s-a schimbat radical.

"Aceste pachete vor fi distribuite prin intermediul reţeleiexistente. Avem consilieri de clientelă dedicaţi, dar până acum eise ocupau mai mult de IMM-uri", spune Cojocaru. BRD are o reţea decirca 930 de unităţi teritoriale, a doua ca mărime din sistemulbancar, după cea a CEC Bank.

El afirmă că principala provocare a segmentului de clienţi cuprofesiuni liberale este legată de nevoile specifice fiecăreimeserii.

"Creditul este automatizat, printr-un sistem de scoring, pe careoricum îl vom simplifica. Fiind însă un segment relativ eterogen,nu este obligatoriu să se potrivească. Unii nici nu au nevoie definanţări. Punem accentul pe pachetul de servicii, vom merge peapropierea acestui segment de clientelă de bancă", menţioneazăbancherul.

Majoritatea băncilor mari au în ofertă produse dedicateliber-profesioniştilor, în timp ce Libra Bank, un jucător de taliemică controlat de fondul american de investiţii NCH, este chiarspecializat pe această nişă. Banca Transilvania, singura bancă detop zece cu capital privat românesc, a creat o linie de afaceridistinctă dedicată medicilor. Banca este orientată tradiţional pesprijinirea firmelor de talie mică şi medie.

Concentrare pe comisioane

BRD încearcă astfel să îşi majoreze ponderea comisioanelorlegate de operaţiuni şi alte activităţi care nu presupun asumareade riscuri în bilanţ, pentru a compensa scăderea activităţii decreditare. Aceasta este de altfel ţinta tuturor bancherilor pentruanul acesta.

"Circa 60% din veniturile noastre din comisioane sunt legate derisc, fie că este vorba de comisioane de acordare, de administraresau emitere de scrisori de garanţii. Restul de 40% vin dinservicii", spune Cojocaru. Ţinta este de echilibrare a celor douăcomponente. Spre exemplu, BRD nu percepe comisioane pentrudeschiderea conturilor curente, însă percepe o taxă lunară de 0,7euro (1,6 lei) pentru administrarea lor. Depunerea de numerar încont este gratuită, în schimb încasarea de fonduri în cont prinvirament bancar este taxată cu doi până la zece lei, în funcţie desumă. La BCR, cea mai mare bancă locală, deschiderea conturilorcurente este gratuită, iar comisionul de administrare este de 2,5lei pe lună. Banca taxează depunerile de numerar în conturile altorclienţi cu 4 până la 10 lei, iar în cazul încasărilor în contpercepe comisioanele BNR.

Înrăutăţirea portofoliilor de creditecontinuă

"Piaţa nu îşi revine. Din punctul de vedere al riscului,lucrurile sunt încă instabile. Păreau că se stabilizează înprimăvară, dar toate discuţiile din jurul măsurilor Guvernului auindus o stare de tensiune şi pe retail şi pe zona IMM-urilor carese văd în riscuri", spune Cojocaru. Dacă majoritatea bancheriloranticipau că momentul cel mai dificil, din punctul de vedere alcreşterii ponderii creditelor cu probleme, trebuia atins în aceastăvară, acum perspectivele s-au deteriorat. "Sigur va continua peparcursul lui 2010 şi probabil şi în 2011."

Cojocaru afirmă totuşi că BRD nu se confruntă cu creşterinotabile ale riscului (nivelul cheltuielilor cu provizioanelefăcute pentru creditele cu probleme, n. red.), în timp ce scădereaportofoliului de credite nu este consistentă.

La sfârşitul lunii martie, BRD avea credite în sold de 30,1miliarde de lei (7,3 mld. euro), nivel similar cu cel din decembrieanul trecut, dar cu 4% în lei sub nivelul din decembrie 2008.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO