Bănci și Asigurări

Constantin Toma, seful Omniasig: In asigurari, banii actionarilor se evapora

Constantin Toma, seful Omniasig: In asigurari, banii actionarilor se evapora

Constantin Toma, directorul general al Omniasig: Muncim foarte mult, avem un ritm de crestere a industriei de 30%, suntem un motor al economiei, dar care este pretul? In loc sa-i bucuram pe actionari, noi suntem in permanenta sub sabia lui Damocles.

14.12.2007, 19:41 119

Constantin Toma, seful Omniasig, a doua companie de pe piata asigurarilor, spune ca actionarii asiguratorilor sunt cei care platesc cel mai mare pret pentru starea dezastruoasa in care a ajuns piata, din cauza pierderilor masive din asigurari auto, si ca banii investiti de acestia se "evapora". "Cred ca pierderile din asigurari auto se vor ridica in acest an la 100-150 de milioane de euro, si acesta este un scenariu fericit. Primul pret platit este cel al actionarilor, care pompeaza zeci de milioane de euro in companii, bani care se evapora. De unde sa-i recuperezi daca nu exista profit?", se intreaba Toma, intr-unul dintre cele mai deschise interviuri acordate vreodata presei.
Anul trecut, actionarii asiguratorilor au realizat majorari de capital de circa 130 de milioane de euro, iar in primele noua luni ale acestui an valoarea totala a banilor "pompati" in companiile de asigurari a fost de 96 de milioane de euro. Suma va continua sa creasca, avand in vedere ca si Omniasig a anuntat recent o majorare de capital de 30 de milioane de euro, bani care vor fi folositi si pentru alte companii ale grupului Vienna Insurance, din care face parte asiguratorul, cum ar fi Unita sau Omniasig Life.
"Din cauza acestor pierderi, actionarii asiguratorilor au fost, sunt si vor fi obligati sa majoreze capitalul social. In mod stupefiant, companiile de asigurari au ajuns sa aiba capitaluri sociale egale sau chiar mai mari decat bancile, insa dau rezultate mediocre", considera Toma. Angela Placinta
Printre asiguratorii cu cel mai mare capital social de pe piata se numara Astra-Uniqa (circa 55 de milioane de euro), Ardaf (54 de milioane de euro), Omniasig (60 de milioane de euro dupa majorare), Aviva Asigurari de Viata (circa 40 de milioane de euro), Generali (36 de milioane de euro), Unita (aproape 33 de milioane de euro) sau Asirom (18,6 milioane de euro).
"Muncim foarte mult, avem un ritm de crestere a industriei de 30%, suntem un motor al economiei, dar care este pretul? In loc sa-i bucuram pe actionari, noi suntem in permanenta sub sabia lui Damocles. Trebuie sa gasim solutii pentru a ne incadra in normele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor in ceea ce priveste indicatorii financiari, deoarece starea de sanatate a companiilor se inrautateste considerabil, ceea ce inseamna ca actionarii trebuie sa faca noi majorari de capital", afirma Toma.
Seful Omniasig considera ca asiguratorii au devenit "niste marionete" pentru cei care incearca sa obtina profit intr-un timp cat mai scurt de pe urma cresterii acestei piete si a dorintei investitorilor straini de a se extinde in Romania.
"Noi am ajuns niste marionete in mana celor care au acces la aceasta industrie. In primul rand, este vorba despre actionarii care au descoperit ca in Romania poti sa castigi foarte multi bani din asigurari, crescand cota de piata a companiei si vanzand-o apoi la un pret care depinde de volumul primelor, dupa care, vazand ca experimentul a fost bine receptionat de potentialii cumparatori, dornici sa intre pe piata romaneasca, aceasta moda s-a raspandit foarte puternic", spune seful Omniasig.
Din aceasta cauza, afirma el, la unele companii de asigurari nu exista o corelare intre primele subscrise si rezervele pe care le constituie, strategia lor fiind de a acapara cat mai multa cota de piata, pentru a fi intotdeauna gata de vanzare la un pret cat mai mare. El spune ca nu exista "nicio opreliste" in goana asiguratorilor pentru a castiga cat mai mult business pe Casco si RCA, care sunt motoarele pietei asigurarilor, si in dimensiunea comisioanelor pe care unii dintre acestia le platesc brokerilor.
"Rata daunei este de 70% pe RCA, iar daca mai platim taxe de 6%, ne raman 24% in care trebuie sa inghesuim tot: comisioanele intermediarilor, satisfactia actionarilor, cheltuielile administrative, reasigurarea si profitul, ceea ce nu este posibil. Cu toate ca stim aceste probleme, continuam sa-i hartuim pe clienti cu campanii RCA, incercam sa-i adjudecam, iar in final rezultatul este negativ", sustine Toma. Cu toate acestea, afirma el, actionarii au dreptate atunci cand le cer managerilor cresterea cotei de piata, avand in vedere ca Romania are cel mai ridicat potential de dezvoltare a pietei asigurarilor din toate statele UE.
"Este o industrie cu suficient spatiu de crestere din punctul de vedere al ponderii in Produsul Intern Brut, deci dorintele actionarilor de a dezvolta businessul sunt firesti. Insa actionarii cer foarte mult, iar angajatii se lupta, sunt foarte stresati si nu fac decat sa miste clientii de la o companie la alta, oferindu-le tot felul de facilitati. Pretul este enorm si cred ca aceasta stare a pietei ar trebui sa inceteze. Daca nu se va intampla acest lucru, pierderile vor creste foarte mult si cred ca unele companii vor disparea de pe piata. Este nevoie de o concentrare a industriei, de jucatori care sa detina mai multe companii, astfel incat sa le administreze mai bine", considera seful Omniasig.
Toma conduce Omniasig inca de la infiintare, din 1995, iar compania a crescut agresiv in fiecare an, mult peste media pietei, avand o pozitie importanta pe piata auto, pe cea a asigurarilor de credite, de locuinte si navale. Omniasig s-a aflat intotdeauna in competitie directa cu Allianz-Tiriac, cea mai mare companie de pe piata locala a asigurarilor, iar impreuna au "muscat" constant din cota de piata a Asirom, detronand-o din pozitia de lider. La nivel de grup, Vienna Insurance detine cel mai mare business din asigurari.
"Gustul succesului este amar, mult mai amar decat isi imagineaza oricine. Toata lumea are impresia ca a lucra in asigurari este extraordinar, insa eu sunt revoltat. In fiecare zi, vad fetele posomorate ale angajatilor, care nu mai stiu ce artificii sa faca pentru a mai aduce business. Am fost si sunt in continuare obsedat de un miraj, de a-i face pe oameni sa vina la serviciu cu placere, insa acest lucru nu se intampla", spune Toma.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO