Bănci și Asigurări

Conturile de salarii sunt noul câmp de luptă al bancherilor

Conturile de salarii sunt noul câmp de luptă al bancherilor

Gabriela Nistor, director executiv retail la Banca Transilvania: Ca bancă de retail nu poţi avea succes dacă nu ai o bază stabilă de clienţi şi nu reuşeşti să vinzi produse diversificate. Nu te poţi baza doar pe câteva produse şi puţini clienţi pentru că dacă se întâmplă ceva pe piaţă, ce faci?

11.07.2010, 23:35 71

Bănci precum Millennium, ING sau RBS au lansat în ultimaperioadă conturi de salariu pentru care nu percep clienţilorcomisioane de deschidere, administrare sau retragere a banilor dela bancomat. Alte bănci au o politică de a atrage clienţi pe acestsegment de mai mulţi ani şi spun că astfel au reuşit să-şi măreascăbaza de clienţi cărora să le vândă ulterior şi alte produse.
"Noi nu am aplicat niciodată comisioane de mentenanţă şi deretragere a banilor de la bancomat. Contul curent a fost pentru noiprodusul cârlig prin intermediul căruia ne-am construit o bază de1,3 milioane de clienţi. Ca bancă de retail nu poţi avea succesdacă nu ai o bază stabilă de clienţi şi nu reuşeşti să vinziproduse diversificate", spune Gabriela Nistor, director executivretail la Banca Transilvania.
Nistor apreciază că băncile care încearcă acum să atragă clienţi cuproduse simple cum este contul curent şi-au dat seama că au nevoiede cât mai mulţi clienţi pentru a trece mai uşor peste şocurile depe piaţă. "Nu te poţi baza doar pe câteva produse şi puţini clienţipentru că dacă se întâmplă ceva pe piaţă, ce faci?", comenteazăea.
Totodată, majoritatea băncilor încearcă în prezent să-şiechilibreze activele şi pasivele după ce în anii trecuţi au datagresiv credite din banii primiţi de grupurile-mamă dinstrăinătate. În acelaşi timp, bancherii speră ca prin atragerea maimultor clienţi cărora să le administreze banii să reuşească să levândă acestora şi alte produse.
"Contul de salariu este un produs-cheie, pentru că permiteconstruirea unei relaţii pe termen lung între bancă şi client. Princontul de salariu, clienţii îşi administrează veniturile, ceea ceînseamnă că folosesc şi alte produse şi servicii bancare - carduride debit, plăţi, direct debit pentru achitarea facturilor lunare,conturi de economii, depozite şi credite", notează Eliza Erhan,director de dezvoltare produse retail la Millennium Bank.
Millennium a lansat la începutul anului un cont de salariu fărăcomisioane de deschidere, administrare sau retragere numerar de labancomatele proprii. În plus, clienţii pot efectua două retragerilunare de numerar de la ATM-urile altor bănci fără să plăteascăcomision.
Şi olandezii de la ING Bank vin acum cu un cont de salariu fărăcomisioane chiar dacă portofoliul băncii se apropie de un milion declienţi, o cifră impresionantă pentru o bancă de pe piaţa locală.ING şi-a construit portofoliul de clienţi în jurul contuluiCont'ROL, un produs cu o dobândă atractivă care permitea clientuluiretragerea banilor din cont în orice condiţii. Forţată de noilereglementări privind lichiditatea ale BNR, banca a tăiat drasticdobânda la Cont'ROL în ultimele luni, astfel că produsul şi-apierdut din atractivitate.
Unele bănci, precum Raiffeisen sau UniCredit Ţiriac Bank, încearcăsă atragă nu doar veniturile salariaţilor, ci şi pe cele alepensionarilor. UniCredit, de exemplu, a lansat recent un pachetpentru pensionari ce cuprinde cont curent, card ataşat şi serviciide direct debit sau internet banking. Banca percepe un comisionanual de administrare a întregului pachet de 12 lei, dar oferă odobândă de 3% pe an pentru sumele păstrate în cont.
Cardul de salariu a devenit unul dintre produsele centrale şipentru Bancpost, care a creat un departament specializat încentrala băncii care să gestioneze relaţia cu acest segment declienţi.
"În 2010, un an în care impactul crizei financiare continuă să seresimtă din plin, Bancpost şi-a menţinut trendul crescător,înregistrând pe primele 5 luni o creştere la această categorie declienţi de aproximativ 4% faţa de sfârşitul anului precedent", audeclarat reprezentanţii băncii.
Bancherii spun că un produs fără comisioane poate fi susţinut întimp pentru că în momentul în care acesta este creat se ia încalcul un anumit grad de vânzări încrucişate. "Stabilirea preţuluiunui produs se face pornind de la costuri, la care se adaugă omarjă de profit. În retail, analiza cost - profit se face îngeneral pe categorii mai largi de produse, luându-se în calcul unanumit grad de vânzări încrucişate", a precizat Eliza Erhan.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO