Bănci și Asigurări

Discuţiile pe marginea OUG 50 se mută de pe internet în sucursale

Discuţiile pe marginea OUG 50 se mută de pe internet în sucursale

Autor: Liviu Chiru, Andrei Chirileasa

19.09.2010, 23:58 111


Astfel, pe fondul aglomerării unităţilor la sfârşitul săptămâniitrecute, jucători precum RBS sau Banca Transilvania au ales, în modexcepţional, să îşi ţină agenţiile deschise şi în weekend.
Vineri, la agenţia RBS Bank din Piaţa Unirii, clienţii au venit înnumăr mare încă de la deschidere pentru consultarea acteloradiţionale, în jurul orei 10:30 fiind deja peste 20 de clienţi lacoadă. Consilierii de relaţii cu clienţii au încercat în zadar să-iconvingă că banca a prelungit termenul de semnare a acteloradiţionale până la 28 octombrie şi că se pot întoarce în altă zi.Majoritatea clienţilor au preferat să aştepte, chiar dacăeliberarea unui act adiţional pentru un singur client dura celpuţin jumătate de oră. Funcţionarii băncii au explicat că procesulde căutare şi de descărcare a actelor adiţionale din sistemulinformatic al băncii este anevoios din cauză că acestea fuseserăîncărcate în sistem doar cu o zi înainte. Unii clienţi au venitgata înarmaţi cu notificări prin care refuză să semneze acteleadiţionale, chiar dacă nu apucaseră încă să le citească. La PiraeusBank sucursala Unirii, situaţia era aceeaşi. Cel puţin zece clienţiaşteptau să li se elibereze actele adiţionale, deşi procesuldecurgea foarte greu.

"Mai am nouă ani din acest credit şi vreau să văd ce semodifică. Mă interesează mai ales rata dobânzii. Altfel nu aş stacâteva ore la coadă", spunea un client.
Tensiunile amplifică astfel conflictul existent între clienţiinemulţumiţi, care consideră că ordonanţa le dă dreptul şi la oscădere a costurilor creditelor, prin eliminarea unor comisioane şiraportarea la indicatori transparenţi fără modificarea marjelor, întimp ce bancherii consideră că nu ar trebui să modifice şi costulîmprumuturilor, odată cu modificarea contractelor. AutoritateaNaţională pentru Protecţia Consumatorilor a transmis în scris uneleprecizări bancherilor, însă textul ordonanţei, trecută deja deSenat, nu a fost modificat.

"Perioada de 90 de zile, stipulată de OUG50/2010 ca fiind destinatăalinierii prevederilor contractuale la dispoziţiile directiveieuropene, reprezintă un termen limită pentru noi ca bancă, să avempregătite aceste acte adiţionale şi să ne notificăm clienţii înlegătură cu acestea. Tocmai pentru că am observat din mass-media căexistă un oarecare grad de îngrijorare în rândul unor clienţi cuprivire la termenul în care trebuie să ne comunice acordul saudezacordul vis-a-vis de actele adiţionale, am luat decizia de aacorda un termen mai lung de cele 15 zile stipulate, şi anume pânăîn data de 29 octombrie", au comentat reprezentanţii RBS Bank.Banca a prelungit perioada de lucru cu publicul, agenţiile avândsâmbătă program normal (9-17), iar duminică program scurt(9-13).
Bancherii interpretează din nou diferit ordonanţa faţă de clienţi,considerând că termenul de 90 de zile se referă la obligativitateade transmitere a notificărilor către clienţi, iar semnarea actelorse poate face şi ulterior. În cazul clienţilor care nu sunt deacord cu propunerile făcute de bancă nu există o abordare unitară,bancherii precizând doar că vor avea loc discuţii la nivelindividual.
Ordonanţa 50 nu prevede distinct un termen până la care acteleadiţionale ar fi trebuit prezentate clienţilor, nici privindperioada în care aceştia ar fi trebuit să vină să le semneze. Înschimb, ordonanţa prevede că "nesemnarea de către consumator aactelor adiţionale prevăzute la alin. (2) este consideratăacceptare tacită".
Bancherii trebuie să modifice toate cele aproape opt milioane decontracte de credit pentru consumatori aflate în derulare.

"Am chemat clienţii (să semneze actele adiţionale - n. red.) însăptămâna 13-19 septembrie. Le-au putut lua şi acasă să leconsulte, nu există un termen expres până la care să le semneze",spune Cornel Cojocaru, directorul de comunicare al BCR, cea maimare bancă locală. El spune că, la nivelul băncii, nu există ostatistică privind numărul clienţilor care nu au dorit să acceptecondiţiile propuse de bancă prin actele adiţionale. BCR a transmisclienţilor încă din august notificări, prin care le prezenta cadrulgeneral al modificării contractelor de credit. Banca a propustrecerea de la indicatori de tipul "dobânzii interne de referinţă"la indicatori transparenţi - Robor pentru lei sau Euribor pentrueuro - prin adăugarea unei noi marje fixe, care să permitămenţinerea dobânzii la nivelul din iunie. De asemenea, banca apropus comasarea comisioanelor percepute într-unul singur, denumitconform ordonanţei, de gestiune a creditului. Totuşi, textulordonanţei prevede că banca nu poate introduce noi taxe saucomisioane şi nu poate modifica nivelul marjei din contract fărăacordul clienţilor. Mulţi clienţi au ales astfel să refuze acteleadiţionale.

"În primul rând fiecare sesizare va primi un răspuns. Fiecareclient urmează să procedeze, dacă nu este de acord, conform celorprecizate de specialiştii în materie de legislaţie", a spusCojocaru, fără să ofere alte detalii.
Reprezentanţii ANPC şi ai Consiliului Concurenţei, instituţiilecare au iniţiat proiectul ordonanţei, evită să se pronunţe înprivinţa interpretării textului. Bogdan Chiriţoiu, şeful de laConcurenţă, spunea la sfârşitul săptămânii trecute că interpretareao poate da doar instanţa de judecată, deşi este preferabil ca bancasă ajungă la un acord cu clientul. Pe site-ul propriu, ANPC apublicat un set de sfaturi pentru consumatori, unde se precizeazăcă banca "nu are voie să redenumească comisioanele pe care legea îicere să le elimine".
"Sunt prevederi care se aplică automat, sunt impuse băncilor, iaracestea trebuie să îşi modifice sistemele. Clientul ar trebui sărefuze explicit aplicarea modificărilor cerute, dar în mod normal eo adaptare la norma legală. Ce urmează, dacă clienţii vor sănegocieze dobânda sau alte aspecte care nu intră sub incidenţaordonanţei, se face separat", spun reprezentanţii BRD, a doua marebancă locală.

Şi ANPC precizează că prevederile ordonanţei trebuie aplicateautomat, iar dacă clientul consideră ulterior că banca nu aprocedat corect, le poate contesta.
"Dacă nu semnaţi şi nu contestaţi în scris, prevederile actuluiactului adiţional intră în vigoare prin acceptare tacită.Prevederile care nu respectă OUG 50/2010 rămân nule de drept, darriscaţi să fie aplicate în continuare de creditor. Le puteţicontesta ulterior, în interiorul termenului de prescripţie."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO