Bănci și Asigurări

Doar firmele cu „cifre tari” mai pot lua masini in leasing cu avansuri mici

Doar firmele cu „cifre tari” mai pot lua masini in leasing cu avansuri mici

Fabio Razzetto, directorul Afin Leasing, spune ca se uita in primul rand la capitalul social al firmelor care solicita finantare

20.04.2010, 23:08 649

Numarul companiilor care se califica pentru o finantare inleasing cu avans foarte mic a scazut semnificativ in ultimul an sinumai firmele cu o situatie financiara foarte buna - capital socialmare si profit - pot cumpara acum masini sau echipamente cu avansde 5-15%, afirma finantatorii.

Inainte de criza, acest nivel minim al avansului era practicatde toate firmele de leasing, insa in prezent majoritatea cerclientului sa achite 20-40% din valoarea bunului finantat, chiardaca cererea de leasing este inca foarte scazuta. In acest felfinantatorul se asigura ca recupereaza cat mai mult din sumaacordata in cazul in care clientul nu mai poate plati ratele.

"Daca vorbim de un client nou, ne trebuie «cifre tari» pentrua-l finanta cu avans minim. Nu putem avea incredere doar ininformatiile de la Centrala Riscurilor Bancare (cu privire laintarzierile la plata - n.r.), trebuie sa analizam si toatecifrele, iar acestea sa fie foarte bune", explica Fabio Razzetto,directorul general al Afin Leasing, una dintre cele mai maricompanii din piata de leasing financiar.

In cazul achizitiei unei masini de 20.000 de euro, clientultrebuie sa vina cu 3.000 de euro la un avans de 15%, dar sumaajunge la 4.000-8.000 de euro in cazul avansurilor intre 20 si40%.

Primul indicator la care se uita Afin atunci cand acorda ofinantare este nivelul capitalului social, iar apoi gradul deindatorare al companiei.

"Daca potentialul client are deja credite mari la banci, nu ilfinantam. Ne uitam si la profitabilitate, dar cu precautie, toatalumea stie ca sunt firme care manevreaza profitul si pierderile asacum vor. In ceea ce priveste cifra de afaceri, toate companiile auinregistrat o scadere, dar una este sa pierzi 50% din clienti, ceeace inseamna ca nu mai ai niciun viitor, si alta este sa pierzi 20%,ceea ce inseamna ca situatia se poate redresa", spune Razzetto. Darcea mai buna situatie o au firmele care lucreaza deja cufinantatorul, deoarece in acest caz se poate vedea usorcomportamentul lor la plata ratelor.

"Daca inainte de criza 50% din clientii noi se calificau pentruun avans de pana la 15%, in prezent doar 10% se mai califica",adauga el.

Pe de alta parte, directorul general al Impuls Leasing, RazvanDiaconescu, spune ca sunt multi clienti care cer ei insisi saplateasca avansuri mai mari.

"Noi nu am schimbat sistemul de scoring la acordarea finantari,dar sunt mai putini cei care se califica la un avans minim, pentruca in 2009 toti au avut rezultate proaste. Inainte clientii voiauavansuri cat mai mici, pentru ca foloseau banii in alta parte, cumar fi imobiliarele, Acum, pentru ca nimic nu mai merge, clientiivor sa aiba o rata cat mai mica si dau avansuri mai mari", afirmaDiaconescu.

Piata de leasing a inregistrat o scadere dramatica anul trecut,de 72%, pana la 1,3 mld. euro, din cauza prabusirii vanzarilor demasini.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO