Bănci și Asigurări

ING Bank coboara stacheta clientelei: in vizor, afacerile de 5-50 milioane de euro

27.05.2004, 00:00 18



Dupa zece ani in care a trait din servicii acordate companiilor mari, de stat si multinationale, ING Bank Romania intentioneaza sa-si extinda prezenta pe piata firmelor cu cifra de afaceri de 5 - 50 milioane euro.



In contextul concurentei din ce in ce mai stranse si al consolidarii cotelor de piata pe segmentul de top al companiilor, ING tinde sa-si ajusteze imaginea de banca scumpa, elitista, incercand sa-si extinda portofoliul de clienti si, implicit volumul de afaceri, pentru a-si asigura cresterea veniturilor.



Banca anticipeaza ca, pana la sfarsitul acestui an, soldul finantarilor pe acest segment va atinge 200 de milioane de euro, a declarat ieri Misu Negritoiu, director general adjunct al ING Bank.



ING a semnat ieri un acord de colaborare cu Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii (FNGCIMM).



Potrivit estimarilor oficialului ING, aceasta colaborarea va permite bancii sa acorde, in urmatoarele 12 luni, imprumuturi suplimentare in suma de 25 - 50 de milioane de euro.



Acordul se refera doar la intreprinderile care obtin o cifra de afaceri de peste 5 milioane de euro, dar nu mai mult de 8 milioane de euro, conditie din statutul Fondului.



"ING vrea sa transmita ca nu este o banca elitista, nu e rigida si nu face afaceri doar cu firmele de varf. E adevarat ca avem clienti 80 - 90 % din companiie internationale si 50 - 60% din marile companii nationale, dar ne aplecam tot mai mult spre societatile mici si mijlocii pentru ca suntem o banca locala care se va angrena in economia reala", a spus Negritoiu.



Directorul ING Bank a explicat ca, pentru moment, nu pot fi incluse in categoria clientilor firmele cu o cifra de afaceri de sub 5 milioane de euro, intrucat banca nu are capacitatea de distributie necesara.



"Creditele ING se adreseaza in primul rand companiilor cu o cifra de afaceri de peste 200 de miliarde de lei si cu un istoric de afaceri".



Negritoiu spune ca "in general, bancile nu-si impart riscul cu societatile care abia acum se formeaza. Fondurile de garantare sustin insa finantarea la nivelul IMM-urilor si preiau riscul intreprinderilor mici si mijlocii, pe baza garantiilor acestor fonduri bancile acordand credite".



Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii a fost creat in 2001, ca societate comerciala pe actiuni cu unic actionar statul roman, reprezentat de fostul Minister pentru IMM transformat in agentie.



Capitalul social subscris si vasat pentru anul 2002 a fost de 194 mld. lei, iar in prezent este de 400 mld. lei. Se estimeazapentru anul 2006 un capital social in valoare de peste 1.200 miliarde lei.



Unii bancheri pun la indoiala capacitatea de reactie prompta a Fondului in cazul aparitiei unor probleme cu debitorii care au contractat credite cu garantia institutiei in cauza. Ca atare, se arata secptici in privinta sigurantei pe care o presupune un asemenea contract in cazul unor clienti fara istoric bancar, dar chiar si al IMM-urilor mai vechi, atat timp cat intarzie functionarea Biroului de Credit.



In urmatoarele doua luni, ING va relansa anuntatele produse de retail, in primul rand cele care se adreseaza persoanelor fizice. Negritoiu a precizat ca dezvoltarea acestui segment se va baza pe servicii cu grad ridicat de tehnologizare. Astfel, urmeaza sa fie deschise puncte de vanzare electronica a produselor oferite de banca.



Dupa mai multi ani in care s-au multumit sa faca bani din afaceri cu companiile de pe piata romaneasca, inclusiv de stat, marile banci straine nu puteau ramane insensibile la explozia cererii de servicii de retail.



Asa se face ca atat ING, cat si concurentul sau conational ABN Amro, s-au hotarat ca de la jumatatea acestui an sa atace in forta piata persoanelor fizice cu venituri medii.



ING a facut un prim pas anul trecut, prin lansarea ofertei de credite ipotecare. ABN a luat decizia strategica de a se dezvolta pe segmentul de retail de-abia spre sfarsitul anului trecut, pregatindu-si intens, prin proiecte pilot, noua oferta de produse si servicii. Nici una din banci nu a promis lansari spectaculoase, sustinand ca vor sa se pregateasca cat mai bine, optiunea fiind pentru o extindere graduala a serviciilor. Cert este ca orientarea spre retail le va costa sume considerabile, atat pentru investitii in infrastructura electronica, cat si in resurse umane.



Lansate in luna aprilie a anului trecut, creditele ipotecare ale ING au adus bancii contracte de 10 milioane de euro. Pentru acest an, ING si-a propus sa se mentina la o cota de aproximativ 2% din piata creditului ipotecar si sa puna accent pe promovarea contractelor in lei. ING si-a dublat anul trecut volumul creditelor in lei.



Dezvoltarea serviciilor pentru persoane fizice reprezinta unul din principalele obiective ale ING Bank pe anul in curs, una dintre noutatile in pregatire fiind lansarea serviciului de mobile banking.



Grupul bancar olandez ABN AMRO a luat decizia in a doua parte a anului trecut decizia strategica de extindere a operatiunilor de pe piata romaneasca de la o banca specializata in servicii destinate clientilor companii, spre anumite segmente ale pietei de retail.



Noua strategie va presupune continuarea extinderii retelei de sucursale, evitand insa o crestere importanta a costurilor fixe, care vor incepe sa faca diferenta in concurenta de pe piata.



Atat ING cat si ABN se bazeaza pe faptul ca piata produselor bancare de consum este inca putin dezvoltata, asa incat nu este tarziu pentru a putea profita de expansiunea acesteia. razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO