Bănci și Asigurări

Pensiile private obligatorii: 15 milioane de contracte pentru 3 milioane de clienti

Pensiile private obligatorii: 15 milioane de contracte pentru 3 milioane de clienti

Click pentru imaginea marita

27.09.2007, 14:29 18

Pentru a pune mana pe un client, fiecare companie de administrare va tipari si va trimite in teritoriu nu mai putin de cinci acte de aderare, au declarat pentru ZF mai multi administratori de pe piata. Deja, numarul de contracte expediate de companii catre canalele de distributie (fie agenti proprii de vanzare, fie brokeri de pensii, care vand pentru mai multi administratori) depaseste de cateva ori obiectivele anuntate de cota de piata.
De ce este nevoie de atat de multe contracte, circa 15 milioane, pentru o piata estimata la 3 milioane de clienti? In primul rand, spun administratorii, exista o rata considerabila de erori de completare a acestor acte unice de aderare, motiv pentru care este de multe ori necesara o noua completare a aceluiasi act, de catre acelasi client.
In al doilea rand, multi agenti proprii de vanzare ai administratorilor si chiar unii brokeri de pensii private isi supraevalueaza posibilitatile de contractare si cer mai multe acte de aderare decat clienti pot accesa.
Numarul urias de acte de aderare trimise in piata este inca un indiciu pentru ambitiile companiilor de administrare.
De altfel, acestea erau de mult vizibile din declaratiile privind obiectivele de cote de piata pentru fiecare companie in parte. Totalizate, intentiile celor 17 companii de administrare a pensiilor private obligatorii reprezinta mai mult decat 261% din piata.
Doar cei mai ambitiosi patru jucatori din acest domeniu au anuntat ca vizeaza cote de piata de peste 30%.
In rest, marea majoritate a companiilor de administrare au declarat ca tintesc cote cuprinse intre 10% si 15%, in timp ce numai doua companii se pozitioneaza sub 10% la nivelul declaratiilor privind obiectivul de cota de piata.
In ultima perioada, ambitiile administratorilor au fost vizibile si prin cresterea comisioanelor cu care acestia isi platesc agentii. De la comisioane de maximum 15-25 de euro anuntate in vara, inaintea startului campaniei de vanzare, unele companii de pensii au ajuns sa-si plateasca agentii de vanzare cu o medie de 20-30 de euro pe contract, desi exista administratori care au urcat aceasta cotatie chiar si pana la 50 de euro pe semnatura obtinuta, daca respectivul client are salariul brut peste un anumit prag.
De asemenea, numarul de agenti de vanzare a crescut spectaculos pe piata, apropiindu-se de 200.000 de inceputul acestei saptamani. In urma cu sase luni, cand startul pensiilor obligatorii era inca departe, companiile de administrare estimau ca numarul total de agenti de vanzare va fi de aproximativ 100.000.
Campania de vanzare a inceput pe 17 septembrie si va dura, in faza sa initiala, pana pe 17 ianuarie anul viitor. In aceasta perioada, toti salariatii sub 25 de ani sunt obligati sa adere la unul dintre cele 17 fonduri de pensii private de pe piata, sau vor fi redistribuiti automat si aleator catre unul dintre ele.
De asemenea, salariatii cu varsta cuprinsa intre 35 si 45 de ani pot alege sa contribuie la un fond de pensii private de pilon II, fara sa fie insa obligati de lege. In plus, cei cu 35-45 de ani isi pot alege fondul in orice perioada, fara sa fie constransi de perioada celor patru luni de aderare initiala. Ei se pot hotari chiar si peste cativa ani, cu conditia sa ia decizia aderarii pana la varsta limita de 45 de ani.
In acelasi timp, pe piata muncii vor intra in fiecare an cateva zeci de mii de noi salariati, care vor fi de asemenea obligati sa adere la un fond de pensii private. Atat ei, cat si salariatii cu varsta intre 35 si 45 de ani vor fi noile tinte ale agentilor de vanzare in perioada de dupa cele patru luni de aderare initiala.
Cu alte cuvinte, companiile de administrare se vor lupta sa isi majoreze cota de piata atragandu-i si pe acestia la fondurile pe care le gestioneaza.

Relansare pentru campania publica de informare

Campania publica de informare privind pensiile private este relansata in forta astazi, odata cu startul procedurii de direct-mailing.

Campania de direct-mailing presupune expedierea prin posta a 4 milioane de pliante si materiale informative catre potentialii participanti la sistemul obligatoriu de pensii private.

Pliantele vor contine informatii de baza privind pensiile private, legislatie si functionarea sistemului si reprezinta una din cele mai importante componente ale campaniei publice de informare.

Baza de date cu destinatarii acestor materiale informative este pusa la dispozitie de Casa Nationala de Pensii si Asigurari Sociale (CNPAS), care detine informatii despre toti contributorii din sistemul public de asigurari sociale.

Prima transa dintre cele patru milioane de pliante va fi expediata chiar astazi, conform informatiilor furnizate recent de catre Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

Pana acum, singurele manifestari ale campaniei publice de informare au fost difuzarea de spoturi video si audio pe televiziunea si radioul public.

Difuzarea acestor spoturi de informare va dura pe toata periaoda campaniei de aderare initiala (17 septembrie 2007 - 17 ianuarie 2008).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO