Bănci și Asigurări

Şefa retailului ING: Clienţii vor fi tot mai bine informaţi şi mai atenţi la ofertele de pe piaţă

Şefa retailului ING: Clienţii vor fi tot mai bine informaţi şi mai atenţi la ofertele de pe piaţă

Autor: Voican Razvan

12.09.2010, 23:52 85

Piaţa bancară va fi mai "mobilă" în urma aplicării noilorprevederi privind contractele de credit, preţurile creditelor vorfi mult mai transparente, iar consumatorul va putea compara multmai uşor ofertele băncilor, în condiţiile în care oricum este dince în ce mai bine informat şi mai atent la diferitele opţiuni de pepiaţă, spune Maria Cristina Matei, director general adjunct(vicepreşedinte) pe retail al ING Bank.

"Agitaţia care s-a creat în ultima perioadă nu face binenimănui, însă emoţiile sunt foarte puternice pentru că au şi fostmulte abuzuri în trecut, iar ordonanţa 50 a adăugat o stare deemoţie nouă pentru că s-a văzut în ea o posibilitate de a se ajungela preţuri diminuate. Faptul că nu specifică modalitatea detranslatare a contractelor pe noua legislaţie reprezintă odeficienţă a ordonanţei, pentru că altfel n-ar mai fi fost atâteadiscuţii. Noi considerăm că principiul potrivit căruia ordonanţa nuschimbă preţul din contract ni se pare singurul posibil", adeclarat şefa retailului ING.

Matei, 37 de ani, ocupă această funcţie din aprilie, după ce alucrat timp de 14 ani pentru sucursala locală a bănciiolandeze.

La ING, noul preţ al unui credit vechi în euro care se baza pe odobândă de referinţă internă a băncii este format din media EURIBORpentru luna iunie (1,28%) plus 2,25% (diferenţa dintre EURIBOR şifosta rată de referinţă) plus vechea marjă a contractului (procentfix).

"Noi am crezut că este cel mai transparent mod de a face aceastătranslatare a preţului, arătând din ce este compusă noua marjă atâttimp cât EURIBOR rămâne singurul element variabil. Avem cereri declarificări din partea clienţilor, însă nu am fost acţionaţi înjustiţie. Ştim că există şi un grup constituit din clienţinemulţumiţi, dar nu i-am contactat în mod special atât timp câtoamenii noştri din reţea sunt gata să răspundă oricăreicereri."

Matei consideră că marjele de dobândă la credite vor fi reglatede concurenţa dintre bănci, aceasta fiind "singura lege care varezista în timp". "Degeaba pun marjă de 15% pentru a-mi acoperi nuştiu ce costuri, pentru că singura direcţie a consumatorului va fide a se informa din ce în ce mai bine, de a compara şi aalege."

Ea susţine că ING nu se teme de creşterea mobilităţii clienţilorpentru că olandezii au intrat mai târziu pe retail, iar portofoliullor a fost construit tocmai pe achiziţii de clienţi ai altor băncideschişi ofertelor noi, însă nici nu vor face din refinanţările decredite o prioritate.

"Într-o piaţă care stă pe loc - iar previziunile noastre aratăcă va sta pe loc până la sfârşitul anului, cel mult cu scăderinesemnificative - refinanţarea reprezintă un element important,însă noi facem mai demult refinanţări fără a avea un produs denumitca atare şi nu vedem în asta o prioritate anume."

ING şi-a majorat soldul creditelor de retail în semestrul I,creşterea fiind "de o cifră". "Ne aşteptăm ca lunile octombrie şinoiembrie să respecte tendinţa obişnuită de creştere a vânzărilorde credite, însă evident nu va fi ceva extraordinar pentru căexistă limitări legate de veniturile disponibile aleclienţilor."

Cât priveşte creditele neperformante, Matei susţine că ING stămai bine decât media pieţei, fără a avansa cifre. "Crediteleneperformante sunt o realitate a pieţei, cel puţin din cauzadiminuărilor de venituri. Am avut o creştere, am luat măsurile pecare le-am considerat necesare şi sunt semne că pragurile mari decreştere au fost atinse, însă până la urmă totul depinde de ce seva întâmpla cu economia."

Abordarea olandezilor porneşte de la principiul că "esteimportant să înţelegi ciclul financiar al clientului şi motivulpentru care nu mai plăteşte" - plata cu întârziere a salariului,pierderea slujbei etc. Şefa retailului ING spune că mulţi clienţicare întârzie plata se încadrează în 30 de zile.

La nivel strategic, retailul ING va trece printr-o perioadă deconsolidare. "Consider că planurile de creştere a numărului declienţi pot fi atinse pe baza reţelei teritoriale actuale (peste200 de unităţi) şi a portofoliului de produse existent din care nulipseşte nicio clasă anume. Nu cred că trebuie să ai o mie deproduse, ci produse puţine, dar bune, în care să investeşti, însăasta nu înseamnă că nu vom mai aduce nimic nou. Vrem să rămânem unadintre băncile recunoscute prin calitatea serviciilor."

Divizia de retail a ING a ajuns la 1 milion de clienţi persoanefizice şi IMM-uri cu afaceri de până la 2 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO