Burse - Fonduri mutuale

Listarea la Bucuresti, mai ieftina decat pe o bursa internationala

Listarea la Bucuresti, mai ieftina decat pe o bursa internationala
14.12.2007, 19:49 56

Pe langa faptul ca listarea pe o piata locala de capital implica costuri mai reduse de realizarae a procesului, Bursa de la Bucuresti poate oferi acum lichiditatea si vizibilitatea necesare unui emitent cunoscut in piata.
"Costurile unei oferte publice initiale depind de o serie de factori cum sunt marimea companiei si participatia listata. Pentru un IPO de pana la 100 mil. euro e mai ieftin sa mergi pe piata locala decat pe pietele externe", sustine Bogdan Ciobotaru, reprezentantul pentru Romania al bancii de investitii americane Morgan Stanley.
Potrivit acestuia, costurile cu auditul, avocatii si banca de investitii in cazul unui IPO se ridica la cateva sute de mii de euro.
"Cred ca listarea pe piata locala este o alegere mai buna la acest moment, daca este sa ne uitam la A&D Pharma, a carei lichiditate pe piata de la Londra a avut de suferit, iar acum se gandeste probabil sa se listeze la Bucuresti. Alt exemplu este cel al companiilor din Polonia, care in 2000 s-au orientat catre piata din Londra si acum revin pe piata locala din cauza lichiditatii care a murit in timp", considera Adrian Ciocoi, broker in cadrul KBC Securities.
Directorul general al Bursei de Valori Bucuresti, Stere Farmache, sustine la randul sau ca apetitul investitorilor pentru emitenti noi este mai vizibil decat in 2000 si o companie care desfasoara o buna parte a businessului in Romania are o sansa mai buna de lichiditate si de vizibilitate pe piata locala.
"In 2000 nu as fi putut da un raspuns convingator privind avantajele listarii pe piata locala fata de pietele internationale. Acum, apetitul investitorilor pentru piata este evident", a precizat Farmache.
Cererea ridicata de actiuni noi pe Bursa a fost demonstrata de oferta Transgaz, care a atras fonduri totale de 1,8 miliarde de euro, fiind suprasubscrisa in medie de circa 27 de ori.
"Procesul de listare al Transgaz a costat compania circa 2 milioane de euro. Suma aceasta va fi suportata din vanzarea pe Bursa a actiunilor", a declarat Ioan Stefanescu, director Directia Strategie, Organizare si Relatii cu Actionariatul Transgaz. Prin oferta s-au vandut actiuni in valoare totala de 65 mil. euro. Stefanescu a accentuat de mai multe ori faptul ca oferta Transgaz a fost una de succes.
Succesul s-a produs intr-o perioada de instabilitate pe pietele de capital ale lumii, luna noiembrie 2007 fiind caracterizata de reprezentantul Morgan Stanley drept "cea mai proasta din ultimul an pentru pietele de capital".
In aceleasi imprejurari nefaste, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata locala telecom, RCS&RDS, a anuntat ca renunta pentru moment la ideea listarii companiei la Londra ca urmare a "conditiilor nefavorabile de pe piata", la inceputul lunii noiembrie.
Specialistii de pe piata spun ca directorii companiilor aleg de cele mai multe ori varianta listarii la Londra pentru a elimina riscul de curs valutar, in conditiile in care titlurile se vand pe piata externa in valuta.
In aceste conditii, unii investitori straini se feresc sa investeasca in titluri romanesti pentru ca o eventuala volatilitate a cursului le-ar putea reduce din castigul anticipat, la care se adauga si comisioanele aditionale legate de conversia monedelor.
Analistii de pe piata de capital spun ca lichiditatea unui emitent este estentiala in alegerea actiunilor de catre un investitor institutional, iar cei mai multi dintre acestia cer ca intr-o saptamana sau doua sa poata sa-si valorifice participatia pe piata in cazul in care se intampla ceva cu respectiva companie.
Companiile romanesti care intentioneaza sa se listeze trebuie sa tina cont insa de faptul ca investitorii vor cere un premiu mai mare in cazul companiilor de pe pietele emergente decat in cazul companiilor de pe pietele dezvoltate.
Situatia incerta de pe pietele financiare internationale a determinat investitorii sa fie mai atenti in ce investesc si sa aiba o putere mai mare asupra companiilor care deruleaza oferte publice.
"Costul capitalului a crescut in ultimele luni ca urmare a situatiei de pe pietele internationale de capital, iar castigurile cerute de investitori in cazul IPO-urilor au crescut de la 10% la 20% pe pietele dezvoltate. Pe piata romaneasca investitorii cauta sa obtina randamente mai mari, din cauza riscurilor mai ridicate, dar vor si lichiditate care sa le permita sa iasa de pe piata in maximum doua saptamani", a explicat Bogdan Ciobotaru.
Un alt aspect pe care trebuie sa-l aiba in vedere managerii companiilor care se listeaza este faptul ca acest proces trebuie pregatit cu rigurozitate, perioada de pregatire putand ajunge la 6-12 luni.
"Pregatirea unui IPO necesita o hotarare ferma a actionarilor si managerilor companiei privind momentul tranzactiei si etapele de parcurs. Managerii trebuie sa se dedice total acestui proces, lucru care poate afecta activitatea companiei timp de 2-3 luni, cat dureaza pregatirea ofertei", sustine David Eathough, specialist in piete de capital la casa de avocatura Badea Clifford Chance. "Auditul financiar este indispensabil in cazul ofertele publice initiale, in cazul listarilor internationale fiind necesare situatiile financiare conform IFRS. Un audit complet pentru un IPO dureaza cel putin 8 luni", a precizat Bill Bowman, partener in cadrul companiei de audit KPMG Romania.

Stere Farmache, director general al Bursei de Valori Bucuresti
In 2000 nu as fi putut da un raspuns convingator privind avantajele listarii pe piata locala fata de pietele internationale. Acum, apetitul investitorilor pentru piata este evident. Cred ca 2008 va fi anul in care IPO-urile vor fi principala sursa de crestere a indicilor, capitalizarii si valorii tranzactiilor la Bursa de Valori Bucuresti. Mizam atat pe companii locale, cat si pe companii internationale interesate de listarea pe piata locala.

Daniel Badea, managing partner Badea Clifford Chance
In urmatorii ani am putea asista la listarea a circa 25-30 de companii, majoritatea private. Criza de lichiditati poate presa companiile sa caute finantari pe piata de capital. Noi pregatim pentru anul viitor patru listari, din care doua pe piata locala si doua pe pietele externe. Pentru ca un IPO sa aiba succes sunt necesare o pregatire a managementului, o situatie financiara buna, conditii de piata favorabile si capacitatea de a indeplini conditiile de listare.

Bogdan Ciobotaru, reprezentant pentru Romania al bancii Morgan Stanley
Vad un potential foarte ridicat pentru listari pe piata romaneasca in urmatorii 2-3 ani, in conditiile dezvoltarii industriei de asset management, care reprezinta coloana vertebrala a unei piete de capital. Costurile unei oferte publice initiale depind de o serie de factori cum sunt marimea companiei si participatia listata. Pentru un IPO de pana la 100 mil. euro e mai ieftin sa mergi pe piata locala decat pe pietele externe.

David Eathough, partener Badea Clifford Chance, specialist in piete de capital
Pregatirea unui IPO necesita o hotarare ferma a actionarilor si managerilor companiei privind momentul tranzactiei si etapele de parcurs. Managerii trebuie sa se dedice total acestui proces, lucru care poate afecta activitatea companiei timp de 2-3 luni, cat dureaza pregatirea ofertei. Managerii trebuie sa fie informati in legatura cu activitatea companiei si sa aiba permisiunea sa ofere toate informatiile necesare in procesul de due dilligence.

Ioan Stefanescu, director strategie, organizare si relatii cu actionariatul la Transgaz
Procesul de listare al Transgaz a costat compania circa doua milioane de euro. Suma aceasta va fi suportata din vanzarea pe Bursa a actiunilor. Compania va mai realiza probabil oferte de vanzare de actiuni pe Bursa in urmatorii ani pentru a-si acoperi necesarul de finantare, avand in vedere succesul ofertei publice initiale, dar asta depinde si de actionarul majoritar care va dori probabil sa pastreze controlul asupra companiei.

Bill Bowman, partener KPMG Romania
Auditul financiar este indispensabil in cazul ofertelor publice initiale, fiind cerute in general situatiile financiare conform IFRS. Un audit complet pentru un IPO dureaza cel putin 8 luni. In momentul in care companiile au situatiile financiare complete si auditate le pot prezenta investitorilor in forma pe care o considera mai atractiva, dar pentru efectuarea unui audit complet, managementul companiei trebuie sa raspunda la multe intrebari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO