Burse - Fonduri mutuale

Un sfert din tranzacţiile de pe Bursă se fac prin platforme online, iar interesul este în creştere

Un sfert din tranzacţiile de pe Bursă se fac prin platforme online, iar interesul este în creştere
28.06.2010, 23:40 3342

Investitorii români sunt tot mai tentaţi să-şi ia investiţiileîn propriile mâini şi să-şi facă singuri tranzacţiile pe Bursă prinintermediul plarformelor de tranzacţionare online. La rândul lor,firmele de brokeraj încearcă să profite de acest trendîntrecându-se în lansări de produse noi adresate clienţiloronline.

Rezultatul este că în primul trimestru, de exemplu, tranzacţiilerealizate prin intermediul platformelor online au reprezentat circaun sfert din tranzacţiile intermediate de firmele de brokeraj,potrivit unui sondaj realizat de ZF la nivelul celor mai mari firmede brokeraj de retail de pe piaţa locală.

Cele zece firme care au răspuns la chestionarul ZF au cumulattranzacţii online de 84,6 mil. euro în primul trimestru, dintr-untotal de circa 330 mil. euro. Tradeville, cel mai mare intermediarpe online, nu a răspuns la chestionarul ZF, însă considerând cămajoritatea tranzacţiilor pe care le intermediază, de 28 mil. euroîn T1, sunt realizate prin platforma de internet şi că mai sunt şialţi jucători care au lansat în ultima perioadă platforme online,ar rezulta o valoare estimată a tranzacţiilor online de peste 120mil. euro la nivelul primului trimestru, adică o medie lunară decirca 40 mil. euro.

Luând în calcul un comision mediu de 0,5%, tranzacţiile onlineaduc lunar venituri de 200.000 de euro firmelor de brokeraj.Firmele de brokeraj mizează însă pe o creştere puternică a acestuisegment de piaţă, în condiţiile în care majoritatea clienţilor noipreferă să-şi facă singuri tranzacţiile. Potrivit datelor furnizatede firmele de brokeraj, peste 10.000 de investitori au în prezentconturi online, dintr-un total de circa 90.000 de investitoriactivi înregistraţi la Depozitarul Central.

Bătălia brokerilor pentru online

Tot mai multe SSIF-uri îşi propun creşterea numărului de clienţionline, iar unele dintre acestea sunt dispuse la reducereacomisioanelor de tranzacţionare pentru a câştiga cât mai mulţiclienţi.

"În acest moment aproximativ 25% din clienţii societăţii noastretranzacţionează prin intermediul platformei online detranzacţionare. Prin intorducerea unei noi platforme detranzacţionare începând cu luna aprilie a acestui an urmărim săcreştem acest procent chiar până la 50% din numărul total declienţi", a declarat Gabriel Necula, directorul adjunct detranzacţionare din cadrul Prime Transaction.

Valoarea medie a portofoliilor deţinute de clienţii online seridică la circa 8.000 de euro, potrivit datelor furnizate defirmele de brokeraj, deşi în unele cazuri valoarea portofoliuluimediu depăşeşte 20.000 de euro.

"Interesul este unul în creştere, pe de o parte din parteaclienţilor vechi, care doresc vizualizarea online a portofoliilor,iar după familiarizarea cu platforma doresc şi acces la plasarea deordine în piaţă. Pe de altă parte, clienţii noi sunt în generalpersoane tinere, informate şi familizarizate cu utilizareacalculatorului şi a internetului", a explicat şi Darie Moldovan,directorul de tranzacţionare din cadrul Broker Cluj.

Broker este unul dintre principalii intermediari pe online,alături de Tradeville, IFB Finwest şi Intercapital Invest, cu unrulaj mediu de 4,4 mil. euro lunar prin platforma online şi peste500 de clienţi.

Cei mai mulţi clienţi care utilizează platforma online detranzacţionare, dintre societăţile respondente, numără IntercapitalInvest, cu peste 2.100 de investitori. Cele mai mari portofoliideţinute de clienţii online se regăsesc în cadrul societăţii deintermediere BT Securities, unde valoarea medie a portofoliilor seridică la aproximativ 23.800 de euro.

Costuri mai mici, dar riscuri mai mari

"Segmentul online este preferat de investitori din ce în ce maimult, datorită posibilităţii de reacţie foarte rapidă laevenimentele din piaţă şi a costurilor mai reduse detranzacţionare. Acest segment are perspective de creştere înviitor", a apreciat Alina Rusu, directorul departamentului detranzacţionare online din cadrul Carpatica Invest.

De aceeaşi părere este şi Iulian Panait, preşedintele societăţiide consultanţă în investiţii KTD Invest, care apreciază că"rapiditatea cu care se realizează tranzacţiile şi costurile redusereprezintă avantajele esenţiale ale tranzacţionării online".

"Interesul clienţilor către platforma online a fost canalizat decompanie în primul rând prin oferirea de comisioane excepţionalecelor care aleg varianta aceasta. În plus, oferim clienţilor onlineşi alte produse precum analiza tehnică, analiză fundamentală,mangement de portofoliu etc", a declarat Nicolae Gherguş,directorul general al societăţii de intermediere ConfidentInvest.

Totuşi, tranzacţionarea online nu este recomandatăinvestitorilor puţin experimentaţi pe piaţa de capital, încondiţiile în care riscul de greşeală este foarte mare, aceştianeconsultându-se în prealabil cu un broker.

"Instrumentele online sunt foarte utile pentru investitoriiexperimentaţi, bine instruiţi cu mecanismele pieţei de capital. Înschimb, pentru investitorii neexperimentaţi riscul să greşeascăeste foarte mare, în condiţiile în care aceştia nu au suport îndecizie, în afară de instrumentele mecanice, care nu au întotdeaunadreptate", a adăugat Panait.

În ceea ce priveşte profilul investitorilor care preferătranzacţionarea online, aceştia sunt preponderent speculatori, cuvenituri mici spre medii, precum şi segmentul de investitoritineri, bine instruiţi, dar cu bani puţini.

"Cei care preferă tranzacţionarea online sunt speculatoriiactivi, cu venituri mici spre medii, care introduc foarte rapidordine în piaţă. Speculatorii cu bani mulţi nu preferă acest tip detranzacţii, în primul rând pentru că nu au timp să se fâţâie înpiaţă şi în al doilea rând pentru că preferă să se şi sfătuiască cubrokerul înainte", a mai spus Panait.

Avantaje

  • Costurile mici de tranzacţionare, în condiţiile în careSSIF-urile percep comisioane mult mai mici pentru tranzacţionareonline decât la tranzacţionarea clasică, nemaifiind necesarăprezenţa brokerului
  • Rapiditatea cu care investitorul poate introduce un ordin înpiaţă, fără a mai fi necesară intermedierea unui broker, ceea cepermite o viteză de reacţie mult mai mare la evenimentele dinpiaţă
  • Accesibilitatea pe care investitorul o are asupra portofoliuluipropriu şi faptul că poate introduce un ordin de plată de peste totdin lume, prin intermediul internetului
  • Comoditatea pe care o presupune tranzacţionarea online, încondiţiile în care investitorul poate introduce un ordin fie deacasă, de la restaurant sau chiar din tren sau maşină, prinintermediul telefonului.

Dezavantaje

  • Riscurile mai mari la care sunt predispuşi în specialinvestitorii debutanţi, în condiţiile în care decizia lor sebazează doar pe interpretarea proprie a intrumentelor deanaliză
  • Dificultatea introducerii de ordine foarte mari în piaţă, ceeace face ca investitorii cu venituri mari să nu poată tranzacţionaonline decât prin introducerea succesivă de mai multe ordine maimici
  • Lipsa relaţiei directe cu brokerul: investitorul nu beneficiazăde experienţa brokerului şi nici nu poate lega o relaţie cu acesta,care îi poate furniza informaţii de interes la tranzacţionare
  • Necesitatea unui calculator sau a unui telefon cu acces lainternet, iar prin întreruperea conexiunii, ordinele plasate înpiaţă şi neconfirmate nu se pot tranzacţiona.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO