Burse - Fonduri mutuale

Van Groningen: Afacerea Credex nu a fost un succes

Van Groningen: Afacerea Credex nu a fost un succes
25.08.2010, 23:49 49

Credex, fosta firmă de credite de consum în magazin devenităanul acesta simplu broker de credite, a înregistrat în 2009pierderi nete de peste 3 mil. lei (circa 737.000 de euro), lajumătate faţă de rezultatul negativ din 2008.
Controlată de Dan Ostahie, patronul grupului Altex, alături deRaiffeisen Bank (cu o participaţie de 30%), Credex a fost radiatăla începutul anului de BNR din registrul insti­tuţiilor financiareneban­care.
Dependentă de vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată dinmagazinele Altex, firma avea la sfârşitul lui 2009 activebilanţiere de 39,4 mil. lei (9,4 mil. euro), în scădere cu 45% faţăde nivelul din 2008. Veni­turile anuale - în principal dobânzi şicomisioane - au însumat 13,6 mil. lei (3,3 mil. euro), în timp cedatoriile s-au ridicat la 29,8 mil. lei (7 mil. euro).
"Credex nu a fost un succes. Administrarea portofoliului de creditea rămas la noi, dar nu este vorba de sume mari. Firma face acumdoar brokeraj de credite, dar nu pentru noi, pentru că laRaiffeisen creditul de consum de acest tip nu mai este un produsstrategic", a declarat Steven van Groningen, preşedinteleRaiffeisen Bank. El spune că în urmă cu câţiva ani creditul deconsum direct în magazin era văzut de banca sa drept o modalitatede a atrage clienţi, iar apoi să le fie oferite şi alte produse şiservicii pe baza unei selecţii. "Am renunţat însă la aceastăoptică. Considerăm că acest tip de credit este de fapt doar otranzacţie, nu generează o relaţie pe termen lung cu clientul şi caatare nu ne mai interesează." În prezent, Credex vinde credite deconsum în numele BRD Finance, UniCredit Consumer Financing şi EFGRetail Services (asociată Bancpost).
În 2008, firma a avut pierderi de 1,8 mil. euro. Transformându-seîn broker de credite, nu a mai fost nevoie să îndeplineascăcerinţele BNR de capitalizare şi de constituire de provi­zioanepentru credite restante. Anul trecut, numărul angajaţilor a fostredus odată cu restrângerea reţelei de magazine a grupului Altex.Pe piaţă, eşecul afacerii Credex este pus pe seama legăriivânzărilor de credite de magazinele Altex, ceea ce a lăsat puţinspaţiu de manevră pentru adaptarea businessului la noileconjuncturi. Raiffeisen a cumpărat în 2006 un pachet de 30% dinacţiunile Credex, într-o perioadă în care creditul în magazinintrase pe o pantă de creştere explozivă, ajungându-se la celebramodă a "creditului cu buletinul" atât de blamată astăzi deautorităţi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO