Business Construct

Adezivii se lipesc doar la polistiren

Piata de adezivi pentru polistiren a fost de aproximativ 150.000 de tone, iar in 2009 va creste la 170.000 de tone. 350 mil. euro este valoarea pietei de adezivi in 2008, care va mai fi atinsa abia peste trei ani
24.09.2009, 11:56 203

Scaderea numarului de constructii noi din Romania in acest an sianul viitor pune presiune pe piata de adezivi, iar in acestinterval piata ar putea scadea cu peste 33%, potrivit aprecierilorunor importanti jucatori din piata, precum Baumix, Adeplast sauHenkel. Pentru acest an, scaderea pietei se va situa in jurulvalorii de 30%, iar anul viitor scaderea s-ar putea reduce la 5%, orevenire pe crestere a pietei fiind apreciata in prima jumatate alui 2011. Dupa revenirea pietei, ritmul de crestere anuala vascadea la maximum 15%, in conditiile in care piata a inregistrat inultimii ani ritmuri de crestere care depaseau si 40%.

"Daca in 2009 am beneficiat de vanzari generate dedezvoltarilor imobiliare ale caror constructie a inceput in 2008,estimam ca 2010 va fi cel mai dificil an pentru piata autohtona amortarelor, din cauza scaderii cu 10% a noilor proiecte lansate lasfarsitul lui 2009 si in prima jumatate a lui 2010. In urmasemnalelor pe care le primim de la dezvoltatori, ne asteptam la orevigorare a pietei romanesti a mortarelor incepand cu primajumatate a lui 2011", a declarat Augustin Russu, directorul generalal Baumix Romania.

De asemenea, Russu este de parere ca piata locala a mortarelorva mai atinge valoarea din 2008, respectiv 350 de milioane de euro,abia peste 3 ani, iar rata de crestere anuala nu va mai depasivalori cuprinse intre 10% si 15%.

"Desi potentialul pietei romanesti este unul foarte mare,consideram ca rata de crestere a pietei in anii urmatori nu va maiatinge procente de 30-40% asa cum s-a intamplat anii trecuti", aadaugat Russu.
In prima jumatate a lui 2009, Baumix a inregistrat o cifra deafaceri de 18,5 milioane de lei (4,4 mil. euro), in crestere cu 10%comparativ cu perioada similara a anului trecut. In 2008, companiaa inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 11 milioane deeuro, iar pentru acest an, Russu apreciaza o stagnare a afacerilor,in ciuda scaderii pietei.
"Consideram ca anul acesta vom atinge cifra de afaceri de anultrecut, in conditiile in care piata a scazut, iar comenzile dinprima juamtate a anului au fost influentate de catre proiectelelansate in piata in 2008", a apreciat directorul Baumix. Russuapreciaza ca stagnarea cifrei de afaceri la nivelul din 2008 esteposibila datorita investitiilor companiei in extinderea gamei deproduse specializate, care permit companiei sa-si extinda cota depiata. "In special investitiile pe care le-am facut la inceputulacestui an, cat si pentru extinderea gamei de produse specializatene vor ajuta sa nu inregistram o scadere a cifrei de afaceri",explica el. Potrivit propriilor estimari, pe piata de adezivi,Baumix detine o cota de 10%.
In prezent, Baumix detine doua capacitati de productie, una laPloiesti, cu o capacitate de 7.000 de tone lunar si una la Gherla,in judetul Cluj, care in urma investitiilor, a ajuns la inceputulacestui an la o capacitate de productie de aproximativ 28.000 detone lunar.

Adezivii de polistiren, plus de 13%

In ceea ce priveste adezivii de polistiren, pentru acest an seapreciaza o crestere in volum a vanzarilor de pana la 13%, pefondul demararii proiectelor de reabilitare termica. "Daca vorbimdoar despre adezivii de polistiren, atunci estimez o crestere panala sfarsitul anului. Anul trecut piata a fost de aproximativ150.000 de tone, iar pentru anul acesta estimez ca piata va crestela 170.000 de tone. Aceasta crestere se va datora proiectelor dereabilitare termica, iar eu intentionez sa maresc cota de piata aAdeplast pe acest segment", a declarat Marcel Barbut, directorulgeneral al Adeplast, producator de adezivi din Oradea.
Barbut estimeaza pentru acest an o crestere usoara a cifrei deafaceri, dupa ce in primele sapte luni a inregistrat o scadere avanzarilor cu peste 9%, pana la 64 de milioane de lei (15,1 mil.euro). Compania a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 34 demilioane de euro, in crestere cu aproximativ 15% fata de anulanterior. Potrivit propriilor estimari, Adeplast detine o cota pepiata de mortare uscate de aproximativ 12%.
Pe piata de adezivi pentru polistiren, compania detinea lainceputul anului o cota de piata de peste 20%, in conditiile incare piata s-a ridicat anul trecut la 38 de milioane de euro, iarcompania a inregistrat vanzari pe aceasta piata de aproximativ 6milioane de euro. Pentru acest an compania mizeaza pe crestereacotei de piata si pe vanzari de aproximativ 5 milioane de euro peacest tip de produs.
"Valoarea pietei de adezivi de polistiren in 2008 a fost deaproximativ 38 de milioane de euro. In 2008, Adeplast a vandutaproximativ 36.500 de tone de adezivi pentru polistiren, valoareaproximativa de 6 milioane de euro. In perioada ianuarie-august2009 am avut o contractie de 2% pe acest produs fata de aceasiperioada a anului trecut", a explicat Barbut, care considera caAdeplast va recupera insa pana la sfarsitul anului diferenta peadezivul de polistiren prin castigarea de cota de piata. "Estimezca vom vinde pana la sfarsitul anului 30.000 de tone, valoareavanzarilor ridicandu-se la aproximativ 5 milioane de euro".

Preturi mici si promotii pentru cota depiata

Pentru a compensa scaderea brusca a vanzarilor din acest an,majoritatea producatorilor fie au redus preturile de vanzare fie aumizat pe promotii pentru cresterea cotei de piata. "Henkel nu aredus preturile la adezivi. Am facut promotii pentru adezivul depolistiren si am lansat la sfarsitul lunii iulie un nou produsdestinat pietei de retail Ceresit Thermi Universal, adeziv destinatatat lipirii cat si spacluirii", a declarat Lavinia Ciurtin,director de marketing in cadrul Henkel Romania.
In prezent pretul mediu net fara TVA pentru un sac deadezvi universal, care lipeste si spacluieste, se situeaza intre 17si 22 lei, in conditiile in care anul trecut pretul varia intre 18si 23 de lei. Directorul Henkel apreciaza ca pe piata se pot gasisi preturi mai mici, dar de o calitatea mai slaba. "Suntproducatori care au decis sa-si largeasca portofoliu de produse cuadezivi de polistiren, pentru ca este un segment care incafunctioneaza: exista blocuri care se reabiliteaza termic, casevechi, deci exista cerere. Singura lor solutie pentru a intra pepiata pe acest segment a fost sa scada pretul pe perioada crizei",a adaugat Ciurtin.
Si Adeplast s-a orientat catre promotii de scadere a preturilorpentru castigarea de cota de piata.
"Pretul la distribuitori pentru adezivii de polistiren Adeplast vafi de 12 lei pe sacul de 25 de kilograme, in conditiile in careinainte de aceasta promotie sacul avea un pret de aproximativ 18-19lei la iesirea din fabrica. La aceasa suma se vor adaugaadaousurile distribuitorilor si ale magazinelor. Astfel pretul nuva putea sa sara mai mult de 16 lei pe sac", a explicat Barbut,seful Adeplast.
Cu toate acestea, el apreciaza ca pe piata exista si producatoricare vand chiar si cu 30% sub pretul Adeplast. "In prima faza amfacut promotie de 5%, apoi de 10%, dar am avut surpriza ca cel maibun pret din piata era cu 30% sub pretul nostru, respectiv 10-12lei sacul", a incheiat Barbut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO