Business Construct

Ceramice: Sufocati de stocuri

Ceramice: Sufocati de stocuri

Christian Morath, directorul general al Lasselsberger Romania: Piata va continua sa scada si in 2010 pentru ca nu sunt investitori, nu sunt proiecte imobiliare noi, se anunta disponibilizari masive, iar analistii estimeaza o noua scadere economica. Ne-am propus ca in 2010 sa pastram valoarea vanzarilor de anul acesta, prin castigarea de cota de piata.

27.10.2009, 14:26 114

Daca Lasselsberger vrea sa profite de faptul ca e singurulproducator de pe piata locala si sa "inghita" din vanzarileimportatorilor, care au acumulat stocuri si nu mai este rentabil saaduca marfa noua, compania bulgara Kai Group, care a intrat anulacesta pe piata locala, vrea sa ajunga la o cota de piata de 25%pana in 2012, pentru ca are capacitatile de productie aproape deBucuresti.

"Ne dorim sa ne pozitionam ca un producator local pe piata dinRomania, in conditiile in care unitatile de productie se afla ladoar 140 de kilometri de Capitala. Bucurestiul atrage 40% dinvanzari. Unul dintre avantajele Kai este ca putem oferi produse deimport, de calitate superioara, la preturi de producator pe piatalocala", a declarat Catalin Rotaru, directorul Kai Group inRomania. Kai detine in Bulgaria doua unitati cu o capacitate totalade productie care depaseste 18 mil. metri patrati.

Inschimb, Delta Distribution, cel mai mare distribuitor de placiceramice de pe piata locala, s-a reorientat catre segmentul de lux,care este mai profitabil, chiar daca vanzarile vor scadea cu maimult de 30%, cat estima la inceputul anului.

"Scaderea valorica de aproximativ 30% a fost cauzata dereducerea cererii si de scaderea pretului unitar ca urmare areducerilor realizate de comercianti in incercarea de a scapa destocurile mari acumulate in 2008. In primul semestru din anulviitor se va mentine la nivelul din 2009 si sper ca din al doileasemestru sa-si revina cresterea", afirma Dragos Bonea, presedinteleDelta Distribution. Compania va ajunge anul acesta la o cifra deafaceri de circa 30 mil. euro, fata de 41 mil. euro in 2008.

Scadere peste asteptari. Consumul de placiceramice se va reduce anul acesta cu 30%, pana la 25 mil. metripatrati, echivalentul a circa 200 mil. euro, fata de 15-20% catestimau principalii jucatori de pe piata. Scaderea pietei s-aaccentuat in lunile iulie-septembrie, cand in mod normal erasezonul pentru placile ceramice.

Productia locala reprezinta in prezent doar 25% din piata,restul fiind importuri din tari precum Spania, Italia, Bulgaria,China, Turcia sau Egipt.

Segmentul economic reprezinta peste 50% din piata, undepreturile variaza intre 15 si 25 lei/mp. Pe segmentul mediu,respectiv 30-35% din piata, preturile variaza intre 25 si 70lei/mp, in timp ce pe segmentul premium, respectiv 15% din piata,preturile depasesc 100 lei/mp, potrivit datelor furnizate de KAICeramics.

Grupul austriac Lasselsberger, care mai detine o singura fabricade placi ceramice la Cluj, dupa ce a inchis unitatile CesaromBucuresti si Mondial Lugoj, si-au bugetat pentru anul acestamentinerea cifrei de afaceri din 2008 in lei, de circa 162,7 mil.lei (44 mil. euro), cat au realizat companiile Sanex Cluj-Napoca siLasselsberger, in conditiile in care si-au triplat reteaua dedistributie si au intrat in toate magazinele de bricolaj dintara.

"Piata va continua sa scada si in 2010 pentru ca nu suntinvestitori, nu sunt proiecte imobiliare noi, se anuntadisponibilizari masive, iar analistii estimeaza o noua scadereeconomica. Ne-am propus ca in 2010 sa pastram valoarea vanzarilorde anul acesta, prin castigarea de cota de piata", a declaratChristian Morath, directorul general al Lasselsberger Romania.

Strategia singurului producator. Lasselsbergerconsidera ca a reusit anul acesta sa absoarba o parte din cota depiata a importatorilor, care au fost nevoiti sa-si indreptestrategia de vanzari catre reducerea stocurilor si mai putin catrevanzarea de produse noi.

"Din datele statistice, importurile au scazut puternic in lunilede varf, semn ca distribuitorii au acumulat stocuri, iar cererea afost scazuta. Daca la semestru vanzarile noastre erau mai mari fatade aceeasi perioada aanului trecut, la noua luni suntem la nivelul similar din 2008",afirma Eduard Macarescu, directorul comercial al Lasselsberger.

Morath si Macarescu au preluat conducerea Lasselsberger inRomania la sfarsitul anului trecut, dupa ce anterior au lucrat incadrul grupului german REWE, care detine supermarketurile Billa.Noul management a schimbat strategia de vanzari a companiei si atriplat numarul de distribuitori pana la 83, de la 25 anul trecut.In plus, produsele Lasselsberger sunt prezent in toate retelele debricolaj de pe piata, dupa ce anul trecut compania nu activa delocpe segmentul Do-It-Yourself.

Lasselsberger a acumulat anul trecut stocuri masive de placiceramice, de care nici anul viitor nu va reusi sa scape. "Estimamca in 2010 vom reduce la jumatate stocurile cu care am inceput anul2009. Vom reusi acest lucru printr-o politica de vanzari maiagresive si prin diminuarea productiei", explica Macarescu.

Dupa primele sase luni compania a ajuns la o cota de piata de38%, fata de 22% cat era anul precedent, potrivit estimarilorproprii pe baza datelor de la Statistica. Capacitatea actuala deproductie a companiei este de 6-6,5 milioane mp, la jumatate fatade 13 milioane mp cat era in perioada 2004-2005, cand Lasselsbergera preluat toate cele trei fabrici din tara- Sanex Cluj-Napoca,Cesarom Bucuresti si Mondial Lugoj. Fabrica Cesarom din Bucuresti afost inchisa in luna iulie, fiind disponibilizati 300 deangajati.

Pana la sfarsitul anului o parte din echipamentele de la CesaromBucuresti vor fi mutate la Cluj, urmand ca productia sa creasca in2010 la 7,5-8 milioane mp. Grupul va renunta la brandul Sanex, careva fi utilizat doar in zona Clujului, si va investi doar indezvoltarea brandului Cesarom.

Compania a inceput anul acesta exportul, dupa ce a infiintat undepartament special pentru aceasta activitate. "Exportul va ajungeanul acesta la 5% din vanzarile cantitative ale companiei si amintrat deja pe piete precum Bulgaria sau Grecia. Anul viitor ne-ampropus sa ajungem cu exportul la 10% din vanzari si avem in plan siintrarea pe pietele din SUA si America de Sud", spune Morath, carea lucrat in cadrul REWE in Argentina timp de opt ani.

Compania a lansat anul acesta 8 colectii noi Cesarom, care vorajunge in 2010 sa genereze 15% din vanzarile companiei, avand invedere ca in doar doua luni de la lansare au fost vanduti 150.000mp de placi ceramice din noile colectii.

Sanexsi Lasselsberger au acumulat in 2008 pierderi de 60 mil. lei (16mil. euro), despre care actuala conducere afirma ca sunt doarpierderi contabile, urmand ca din 2010 sa ajunga pe profit.

Importatorii, catre segmentul mediu. KaiCeramics, care a intrat anul acesta pe piata locala, isi propuneafaceri de 8-10 milioane de euro in 2009 si o cota de piata de 25%in urmatorii doi ani, prin pozitionarea pe segmentul mediu.

"Kai doreste sa se pozitioneze pe piata locala in special pesegmentul mediu. Putem produce si pentru segmentul economic, dar nuconsider acest lucru o strategie viabila pe termen mediu si lung.Clientii s-au indreptat spre economic din cauza crizei, dar piataisi va reveni", a continuat Rotaru. In prezent, Kai comercializeazala nivel national prin reteaua de distribuitori locali, printrecare Delta Distribution si PremierCom, dar si prin reteaua deretaileri Baumax, Praktiker si Bricostore. In viitorul apropiatinsa, directorul executiv al Kai Group, Spap Shopov, nu excludeconstructia unei unitati de productie in Romania.

Aceeasi strategie a avut-o si Delta Distribution, care a deschisin ultimul an doua show-room-uri de mari dimensiuni in Iasi siBucuresti, specializate pe segmentul mediu-lux. "Noi ne-amconcentrat pe zona de mediu-lux, unde am reusit sa castigam cota depiata (in special prin impactul celor doua magazine de tip "conceptstore" din Bucuresti si Iasi). In acelasi timp, am urmaritlichidarea stocurilor de produse economice, fara a mai face noiaprovizionari pe acest segment. In concluzie, cifra de afaceri vafi sub estimarile de la inceputul anului, in schimb ne consolidampozitia pe un segment profitabil", afirma Bonea.

Compania, care a intrat in stare de insolventa la inceputulanului, a inchis sase magazine din Arad, Oradea, Baia Mare, Galatisi Targu-Mures, in cadrul planului de reorganizare a businessului,si a renuntat la circa 100 de angajati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO