Business Construct

Crestere cu 5-10% doar cu ajutorul statului

FOTO: Shutterstock
26.05.2010, 15:28 84

Piata de tubulatura PVC, utilizata in proiectele deinfrastructura de canalizare si alimentare cu apa, a scazut anultrecut cu aproximativ 20% fata de nivelul din 2008, iar ritmul decrestere estimat pentru acest an nu va acoperi diminuareavanzarilor din anul trecut.

"Piata de tubulatura PVC s-a cifrat anul trecut la aproximativ40 de milioane de euro, ceea ce inseamna ca s-a situat ca valoarela aproximativ 80% din cifra inregistrata in 2008. Pentru acest anestimam o valoare de 45 de milioane de euro, iar in volum ocrestere de circa 2-3% fata de 2009", a declarat Marius Albescu,directorul de dezvoltare strategica a Teraplast.

Pe segmentul de tubulatura PE, utilizata pentru retelele de apasi gaze naturale, scaderea pietei din 2009 a fost usor maitemperata, de putin peste 9% comparativ cu nivelul din anulprecedent. La fel ca in cazul tubulaturii PVC, nici in acest cazestimarea de crestere din 2010 nu este suficienta pentru a acoperiscaderea de anul trecut.

"Piata de tubulatura PE a ajuns in 2009 la nivelul de 68 demilioane de euro, fata de valoarea de 75 de milioane de euro in2008. Pentru 2010 estimam ca piata va creste cu aproximativ 5% fatade 2009", a precizat Alexandru Tabaran, directorul comercial alPolitub, specializata in productia de tubulatura PE.

Teraplast a inregistrat in 2009 o cota de piata pe tubulaturaPVC cuprinsa intre 40% si 42%, in timp ce pe segmentul detubulatura PE cota de piata a companiei Politub, subsidiaraTeraplast, a fost de 15-18%.

Compania a inregistrat anul trecut la nivel consolidat o cifrade afaceri de 188,2 milioane de lei, in scadere cu doar 3,5% fatade afacerile din 2009. "Obtinerea acestei valori este cu atat maiimportanta cu cat cererea din piata s-a diminuat in contextulcrizei economice. Teraplast a reusit astfel sa aiba o evolutiepeste principalele piete pe care activeaza, care au inregistratscaderi de cel putin 20%", a precizat Albescu.

Afaceri in crestere. Pentru acest an companiasi-a bugetat o cifra de afaceri de 234 milioane de lei, in cresterecu 24% fata de 2009. Miza in 2010 cade pe sectorul infrastructuriiutilitare si de mediu si nu pe investitiile din mediul privat, inconditiile in care pentru industria imobiliara din acest an esteestimata in cel mai bun caz o stagnare a afacerilor.

"Compania a mizat la momentul realizarii bugetului in special peo crestere a sectorului de infrastructura, acolo unde Romania arefoarte mult de recuperat pentru a fi la standardele europene siunde exista posibilitati de finantare din partea UE, in timp ce pesegmentul proiectelor rezidentiale si nonrezidentiale seanticipeaza in cel mai fericit caz stagnari", a precizat Albescu.Spre exemplu, in Romania aproximativ 48% din locuinte nu au accesla sistemul public de canalizare, iar peste 35% dintre acestea nuau acces la sistemul de alimentare cu apa potabila.

In plus fata de investitiile noi ale statului in lucrarile deinfrastructura utilitara, reluarea cresterii pietei de tubulaturapare sa fie conditionata in acest an si de reluarea creditarii inmediul privat, care ar putea duce la o reluare a investitiilor inimobiliare.

"Evolutia afacerilor din 2010 va depinde si de relansareacreditarii din partea institutiilor bancare pentru proiecteleprivate, dar si de promptitudinea cu care institutiile statului voraccesa cofinantarea pentru proiectele publice realizate cu banieuropeni", a mai spus Albescu.

Asteptand datoriile de la stat. De asemenea unalt factor care ar sprijini piata de tubulatura in acest an esteachitarea datoriilor statului catre constructori pentru lucrarilerealizate pana in prezent, dar si aisgurarea cofinantarii pentruproiectele care beneficiaza de finantare europeana. "Piataconstructiilor are un caracter sezonier astfel ca in primele treiluni ale anului nu au fost modifcari semnificative in ceea cepriveste nivelul cererii. In urmatoarele luni ale anului 2010 neasteptam la o perioada mai buna pentru princiapele piete pe carecompania activeaza, cu conditia ca statul sa isi plateascadatoriile catre companiile de constructii", a adaugat Albescu.

Neplata datoriilor de catre autoritati ar putea duce la oblocare a industriei de profil, in conditiile in care cea mai mareproblema pentru constructori in aceasta perioada este incasareabanilor pentru lucrarile realizate.

"In caz contrar, desi exista proiecte, firmele de constructii sevor confrunta cu riscul de blocaje din lipsa de lichiditati, ceamai mare problema la aceasta ora fiind aceea a incasarii banilordin piata", a concluzionat Albescu.

Ca strategie de business pentru acest an, conducerea companieise va concentra si pe extinderea lantului de distributie la nivelnational. "Strategia noastra este aceea de a oferi solutii completepentru aplicatiile clientilor nostri, astfel incat sa oferimintregul pachet de produse necesare de la un singur furnizor", aspus Albescu.

In prezent, Teraplast are un sistem de vanzari ce include oretea de depozite proprii deschise in orasele-cheie, respectivBucuresti, Brasov, Oradea, Constanta, Galati, Iasi si Deva, precumsi parteneriate cu magazinele de bricolaj si cu distribuitoriinationali. Compania realizeaza de asemenea activitati de export,catre Ucraina, Ungaria, Serbia si Republica Moldova.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO