Business Construct

Externe: Ce aduc investitiile in turism: Estul a luat fata Vestului

Externe: Ce aduc investitiile in turism: Estul a luat fata Vestului
27.10.2009, 13:59 29

"Pentru cel mai bun raport calitate-pret, schiorii britanici artrebui sa se indrepte in iarna aceasta catre Europa de Est, dar iiavertizam ca preturile din statiunile percepute in mod traditionalca fiind ieftine au crescut fata de anul trecut. Destinatiile detop sunt Romania, Bulgaria, Slovacia si Slovenia", scria cotidianulbritanic Daily Mail intr-un articol publicat la jumatatea luniioctombrie. Publicatia britanica clasa pe primul loc in acest topPoiana Brasov, urmata de Borovets din Bulgaria si de Muntii Tatradin Slovacia.

Costul unui sejur de o saptamana la Poiana Brasov este de 195 delire sterline (circa 212 euro), incluzand aici serviciile deinchiriere a echipamentului si permisele pentru telecabina,potrivit unui studiu al Post Office. Pretul este cu 4% mai maredecat anul trecut. In statiunea bulgara Borovets pretul uneisaptamani de vacanta sare la 250 de lire sterline, pentru ca inSlovacia sa ajunga la 264 de lire. Fata de anul trecut, preturiledin Bulgaria si Slovacia au urcat cu 14%, respectiv 20%.

Bulgaria creste repede. Organizatia Mondiala aTurismului (OMT) claseaza Bulgaria pe locul al doilea in lume inceea ce priveste dezvoltarea pietei de turism.

Imbunatatirea serviciilor si dezvoltarea din ultima perioada ainfrastructurii de turism au generat o crestere exponentiala ainteresului turistilor straini. In ultimii ani, piata serviciilorde turism din Bulgaria a inregistrat o crestere medie anuala depeste 10%, ajungand sa reprezinte peste 12% din Produsul InternBrut (PIB) al tarii, potrivit datelor institutului de statistica dela Sofia. In acest sector este angajata aproape o treime din fortade munca din Bulgaria. Spre comparatie, la nivelul UniuniiEuropene, turismul contribuie cu doar 5% la formarea ProdusuluiIntern Brut.

Piata locala de turism se concentreaza in timpul sezonului deiarna in statiunile situate in Muntii Balcani, iar in sezonul devara in statiunile de pe litoralul Marii Negre, care atrag in egalamasura turisti din Europa de Vest si din Europa de Est. Turismuldin Bulgaria si-a accelerat ritmul de crestere odata cu integrareain Uniunea Europeana, in ianuarie 2007, ceea ce a facilitat accesulstrainilor in tara.

Un studiu de anul acesta al Agentiei de Stat pentru Turism de laSofia arata ca un turist strain cheltuieste, in afara de pachetulturistic achizitionat initial, in medie circa 1335 de leva (682 deeuro) pentru un sejur de sapte zile petrecut intr-o statiune deiarna. Acelasi studiu releva faptul ca cel mai mult cheltuiescturistii britanici, circa 2.600 de leva (circa 1.330 de euro),incluzand aici si pachetul turistic achizitionat initial.

Mai mult, britanicii au investit puternic in ultimii ani inachizitia si construirea de locuinte de vacanta in Bulgaria,preturile pe aceasta piata urcand constant pana la circa 1.200 deeuro pentru un metru patrat, potrivit agentiilor imobiliare locale.Din 2008, britanicii au inceput totusi sa-si reduca investitiile peaceasta piata pe fondul reducerii veniturilor disponibile ca urmarea crizei economice globale.

Slovacia atrage cehii si polonezii. Slovacia ainceput sa devina o destinatie turistica de iarna abia in ultimiiani. Desi calitatea si lungimea partiilor de schi nu rivalizeaza cuceea ce turistii pot gasi in tara vecina, Austria, densitateaacestora si dezvoltarea continua a facilitatilor de transport sicazare, precum si preturile sensibil mai mici au transformat taraintr-un jucator cheie in regiune.

In Slovacia, care este traversata de Muntii Tatra, exista peste300 de centre de schi dintre care aproape 60 sunt mari si foartemari, restul constituindu-se in zone suburbane cu caracterrecreational, potrivit unui studiu recent al Slovak AgricultureUniversity. Statiunile situate in masivele Mala Fatra, Velka Fatrasau Zapadne Tatry sunt cele mai vizitate de straini.

Investitiile in infrastructura de turism au crescut exponentialin ultimii ani atat in Slovacia, cat si in Cehia. Dincolo deconstruirea de noi facilitati a fost lansat si un program intens dereabilitare si modernizare a facilitatilor deja existente in acestsens la nivel national fiind lansata o strategie multianualaprivind dezvoltarea activitatilor de turism.

Ca urmare a investitiilor puternice din ultima perioada,lungimea partiilor de schi amenajate a ajuns la 30 de kilometri,iar numarul retelelor de telescaun la cateva sute, mai aratastudiul realizat de Slovak Agriculture University.

Cei mai multi turisti care vin in Slovacia provin in continuaredin tarile vecine, precum Polonia, Cehia sau Ungaria. Cehia este inmod traditional principala sursa de turisti a Slovaciei, avand invedere legaturile istorice dintre cele doua tari si faptul ca multicehi au rude in tara vecina. In ultima perioada, numarul turistilordin regiune care viziteaza Slovacia a coborat ca urmare adeprecierii monedelor regionale in fata euro. Slovacia a adoptateuro la 1 ianuarie 2009, iar declinul masiv consemnat la inceputulanului de zlotul polonez, forintul maghiar si coroana ceha a redusdrastic puterea de cumparare a populatiei din aceste tari.

Totusi, turismul slovac a fost puternic impulsionat de intrareatarii in Uniunea Europeana, in 2004, in conditiile in careserviciile de turism oferite de jucatorii locali de profil au pututfi adresate direct clientilor vest-europeni. In acelasi timp,aderarea la Uniunea Europeana a permis accesarea de fondurieuropene pentru dezvoltarea infrastructurii de turism, inconditiile in care resursele locale erau limitate.

Turism in fosta Iugoslavie. Slovenia a avut inultimele doua decenii cea mai rapida ascensiune economica ditretoate tarile din fostul spatiu comunist, inclusiv in ceea cepriveste activitatea de turism.

Turismul de iarna este concentrat in zona de nord-vest a tarii,unde se gasesc o serie de masive muntoase apartinand lantuluialpin, dar care ararerori depasesc altitudinea de 2.000 demetri.

Reteaua de cai ferate si rutiere care traverseaza regiunea apermis dezvoltarea rapida a turismului in regiune. Lacurileglaciare, cum ar fi Bled si Bohinj, s-au constituit de asemenea inpuncte de atractie turistica importante.

Inca de la inceputul secolului al XX-lea Slovenia a devenit odestinatie importanta pentru turistii din Ungaria, Germania sichiar Austria, ulterior transformandu-se intr-un centru de interessi pentru locuitorii fostului spatiu iugoslav. Initial, statiunilemontane erau in principal centre de recreere pentru sezonul devara, dezvoltanu-se in sensul unor statiuni de schi veritabile abiadupa anii '60.

Cea mai cunoscuta statiune slovena este Kransjska Gora, turistiifiind atrasi aici in special de organizarea in fiecare an a uneietape din Cupa Mondiala la Schi Alpin. Pretul pentru un sejur de osaptamana in statiunea slovena se ridica la 277 de lire sterline(aproximativ 300 de euro), inclusiv inchirierea echipamentului deschi, potrivit unui studiu al Post Office.

Pretul mediu este cu 7% mai mare decat anul trecut si esteapropiat de cele practicate in statiunile montane din Italia (LaThuile) sau Franta (Courchevel), unde insa preturile au sarit cupana la 17%.

In asteptarea Euro 2012. In Polonia, turismulde iarna nu este foarte puternic dezvoltat, insa jucatorii de pepiata de profil se asteapta sa atraga strainii pe alte canale.Campionatul European de fotbal din 2012 va fi organizat de Poloniasi Ucraina, fiind de asteptat ca evenimentul sa creasca potentialulturistic al zonei. Cel mai mult vor beneficia insa orasele care vorgazdui cateva milioane de suporteri si unde pregatirile au inceputdeja.

La ultimul Campionat European, organizat de Austria si Elvetia,au participat circa 5 milioane de suporteri, iar profitul netobtinut in urma evenimentului s-a cifrat la circa 250 de milioanede euro.

In Ucraina, lucrarile pentru Euro 2012 au fost stopate pe fondulcrizei economice cu care se confrunta fosta republicasovietica.

In Polonia insa, activitatea continua in acest sens fiind alocatun miliard de zloti (237 de milioane de euro) pentru modernizareasi extinderea aeroporturilor si alte 126 de miliarde de zloti(circa 30 de miliarde de euro) pentru dezvoltarea infrastructuriirutiere, potrivit datelor PL 2012, o companie de stat care se ocupade pregatirea evenimentului.

In pregatirile pentru campionatul care va avea loc in mai putinde trei ani au fost angrenati si jucatori din industria de turism,fiind alocate cateva miliarde de zloti in investitii privindconstruirea si extinderea unor hoteluri si a altor facilitati deagrement in urmatorii ani, potrivit presei poloneze.

Euro 2012 este un bun prilej pentru hotelierii polonezi siucraineni sa-si majoreze castigurile in conditiile in care cerereamare va genera o crestere inevitabila a pretului. O crestere preamare a preturilor ar putea constitui insa un dezavantaj pentruhotelieri in conditiile in care suporterii ar putea prefera sa secazeze in alte orase sau in tarile vecine. De exemplu, laCampionatul European din Portugalia din 2004 suporterii olandezi aupreferat sa stea in orasele spaniole de la granita portughezapentru ca preturile practicate de hotelierii locali erau sensibilmai mici decat cele din tara gazda.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO