Business Construct

Finantare: BEI are peste 1 mld. euro pentru infrastructura

Finantare: BEI are peste 1 mld. euro pentru infrastructura
14.12.2009, 15:16 83

Cea mai recenta investitie pe bani europeni este constructiatronsonului de metrou Drumul Taberei - Universitate, proiect carese ridica la 883 de milioane de euro, pe viitor fiind anuntateconstructiile centurii Bucurestiului si Aradului.

In plus fata de infrastructura, finantarea institutieifinanciare se va indrepta si catre industrie si sectorulIMM-urilor.

Banca Europeana de Investitii (BEI) a anuntat pentru acest an sipentru anul urmator un buget de investitii pentru Romania deaproximativ 3 miliarde de euro, principalele directii deinterventie fiind dezvoltarea si suportul intreprinderilor mici simijlocii, dezvoltarea infrastructurii si a transporturilor, precumsi dezvoltarea de tehnologii verzi pentru a fi utilizate intransporturi, ultimul sector de interes fiind industria, cuprecadere cea energetica.

"Am acordat in 2008 imprumuturi de 1,1 miliarde de euro, iarpentru 2009 si 2010 vrem sa acordam cate 1,5 miliarde de euro, ceeace inseamna o crestere a finantarilor cu aproximativ 30% fata deanul anterior si mult peste valoarea finantarilor din 2007 spreexemplu, care a fost de doar 200 de milioane de euro. Anticipezinsa ca vom inchide usor sub acest nivel in acest an", a declaratMatthias Kollatz-Ahen, vicepresedintele BEI.

In 2008, aproximativ 80% din finantarile BEI pentru Romania s-auindreptat catre sectorul de transport si infrastructura urbana,restul finantarilor fiind indreptate catre sectorul IMM-urilor sicatre industrie. Pentru acest an Kollatz-Ahen a precizat caprocentajul finantarilor se va schimba, accentul fiind pus de dataaceasta pe finantarea IMM-urilor.

"Sectorul IMM-urilor a fost cel mai grav afectat de crizafinanciara si multe intreprinderi au intrat in faliment din cauzalipsei accesului la finantare. Obiectivul BEI pentru urmatorii doiani este sa crediteze puternic acest sector, prin linii definantare acordate bancilor comerciale. Cel mai probabil banii dela BEI se vor imparti pe trei mari directii, IMM-uri,infrastructura si transport si energie", a explicatKollatz-Ahen.

Cel mai recent acord incheiat de BEI pe sectorul deinfrastructura si transport cu Romania il reprezinta imprumutul invaloare de 395 de milioane de euro, care aisgura finantarea pentru45% din proiectul de extindere a metroului in Capitala, princonstructia tronsonului Drumul Taberei - Universitate, parte dinMagistrala V. Valoarea totala a proiectului este de 883 de milioanede euro.

500 mil. euro pentru autostrazi. Ministrultransporturilor Radu Berceanu a declarat recent ca ministerulincearca sa obtina finantari in valoare de circa 500 de milioane deeuro de la BEI, pentru dezvoltarea unor lucrari mari deinfrastructura, precizand ca este vorba despre AutostradaBucuresti-Ploiesti, de centura Bucurestiului si de centura VestPloiesti, sumele destinate acestor lucrari putand fi astfelrectificate in bugetul ministerului si utilizate la alteproiecte.

Ideea este agreata si de Kollatz-Ahen, care a precizat cadiscutiile privind acordarea imprumutului pentru finantarealucrarilor de largire la patru benzi a centurii Bucurestiului pesectorul vestic si cel estic sunt intr-un stadiu avansat, o semnarea acordului fiind posibila in primavara anului viitor.

"Suntem in discutii cu reprezentatii guvernului pentrufinantarea mai multor proiecte, insa pana la finalizarea sisemnarea acestor acorduri nu pot sa dau prea multe detalii. Pot saprecizez insa ca imprumutul pentru finantarea lucrarilor la centuraBucurestiului, pe sectorul vestic si cel estic, se afla intr-unstadiu avansat al negocierilor, iar semnarea unui acord esteposibila in primavara anului viitor", a precizat vicepresedinteleBEI. Valoarea proiectului de construire a celor doua tronsoane dincentura Capitalei care au mai ramas de largit la patru benzi seridica la aproximativ 110 milioane de euro, din care BEI ar puteafinanta pana la 50% din costul final.

In plus fata de centura Bucurestiului, BEI este implicata si infinantarea lucrarilor la centura Aradului, proiect in valoare deaproximativ 115 milioane de euro, contractul fiind atribuitconsortiului spaniol-austriac FCC Construccion - Porr Tehnoban. In acest caz, BEI asigura finantareaa 70% din valoarea proiectului.

De asemenea, un alt proiect important pentru care BEI ar puteaasigura finantarea este autostrada Comarnic - Brasov, proiect invaloare de aproximativ 1,5 miliarde de euro. In acest caz,finantarea bancii europene s-ar ridica la circa 500 de milioane deeuro.

100 mil. euro pentru apa si canal. BEI ar puteade asemenea semna cofinantarea cu 114 milioane de euro aproiectelor de modernizare/reabilitare a retelelor de apa sicanalizare din noua judete, investitii in valoarea totala de 876,3milioane de euro, potrivit anunturilor institutiei europene.

Proiectele se inscriu in Programul Operational Sectorial (POS)Mediu, iar fondurile provin de la Fondul de Coeziune al Uniuniipentru perioada 2007-2013.

De asemenea, BEI ofera consultanta in depunerea si implementareaproiectelor cu cofinantare europeana prin programul Jaspers (JointAssistance to Support Projects in European Regions), in prezentRomania avand cel mai mare numar de proiecte depuse spre aprobarede catre Comisia Europeana (CE) dintre cele 10 state membre nouaderate. Astfel, prin consultantii BEI, Romania a depus spreaprobarea CE 20 de proiecte, dintre care pentru 15 forul europeandeja si-a dat acordul.

In plus, consultantii BEI mai au in lucru 110 proiecte, din care42 sunt deja terminate si urmeaza sa fie trimise spre aprobare lainceputul anului viitor. Valoarea proiectelor deja aprobate de CEse ridica la 1,2 miliarde deeuro.

"Jaspers asigura asistenta statelor membre nou aderate inimplementarea de proiecte finantate prin Fondul de Coeziune in care80% reprezinta finantarea de la UE, iar restul de 20% trebuie safie asigurat din bugetul de stat. In prezent, la Bucuresti lucreaza15 consultanti BEI care au depus spre aprobare 20 de proiecte, dincare 15 au fost deja aprobate, valoarea contractelor fiind deaproximativ 1,2 miliarde de euro. Proiectele vizeaza in principallucrari de infrastructura de mediu, apa si canal, dar sireabilitari de drumuri nationale si judetene", a explicat NorbertHahn, directorul diviziei Jaspers din cadrul BEI.

La coada clasamentului. Romania a accesat inperioada 2004-2008 doar 1,47 miliarde de euro de la BEI pentrudezvoltarea infrastructurii, in conditiile in care alte state dinregiune, cum ar fi Polonia, Cehia sau Ungaria, care au aderat la UEcu trei ani inaintea Romaniei, au contractat imprumuturi de peste 2miliarde de euro fiecare, potrivit unui raport al bancii.

Cea mai mare parte din imprumuturile acordate Romaniei inaceasta perioada, aproximativ 900 de milioane de euro, au avut cadestinatie dezvoltarea infrastructurii rutiere, fiind finantatedoua proiecte, si anume constructia autostrazii Cernavoda-Constanta(250 de milioane de euro) si reabilitarea si modernizarea reteleinationale de drumuri (450 de milioane de euro), restul finantariireprezentand imprumuturi acordate pentru cofinantarea proiectelorcu finantare europeana prin fondurile structurale, destinate deasemenea reabilitarii si modernizarii drumurilor nationale.

Din totalul de 1,47 de miliarde de euro, circa 500 de milioanede euro au avut ca destinatie finantarea a doua proiecte dedezvoltare a infrastructurii feroviare, respectiv reabilitarea simodernizarea coridorului IV paneuropean Curtici-Simeria, proiect invaloare de 300 de milioane de euro, restul de 200 de milioane deeuro reprezentand cofinantare pentru proiecte finantate prinfonduri structurale de reabilitare si modernizare a reteleinationale de cai ferate.

Astfel, in sectorul infrastructura si transporturi, Romaniaocupa locul 12 din 27 de state europene pentru care BEI a acordatfinantare, liderul pe acest sector fiind Spania, cu imprumuturi depeste 17 miliarde de euro la sfarsitul anului 2008.

Ultima pozitie este ocupata de Cipru, cu credite in valoare de24 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO