Business Construct

O olimpiadă şi două campionate de fotbal revitalizează construcţiile în Est

Premierul rus Vladimir Putin în vizită de lucru la şantierul din Soci, staţiunea care va găzdui în 2014 Jocurile Olimpice de Iarnă

Autor: Ciprian Botea

27.04.2011, 23:19 305

Guvernele central şi est-europene au anunţat investiţii de zecide miliarde de euro în următorii ani în autostrăzi, căi ferate sauaeroporturi, astfel că producătorii de materiale de construcţii sepregătesc deja să-şi majoreze capacităţile de producţie pe bazaaşteptărilor privind creşterea cererii.

Cel mai mare potenţial de creştere se înregistrează în Rusia,Polonia şi Ucraina, ţări care se pre­gătesc pentru o serie decompetiţii sportive majore - Campionatul European de Fotbal din2012 (găzduit de Polonia şi Ucraina), Jocurile Olimpice din 2014 şiCampionatul Mondial de Fotbal din 2018 (ambele evenimente urmând săse desfăşoare în Rusia).

lnvestiţii majore în infrastructură sunt aşteptate însă şi înCehia, Slovacia sau Ungaria, unde urmează să fie reluate programeleîngheţate în 2009 şi 2010 pe fondul crizei economice mondiale şi alproblemelor cu deficitele publice înregistrate de aceste state.

Un impuls major pentru dezvoltarea infrastructurii din regiuneîl reprezintă fondurile europene de care statele membre ale UEîncearcă să beneficieze, având în vedere că actualul exerciţiu dealocare se încheie în 2013. Parteneriatele public-private (PPP)încheiate în ultima perioadă reprezintă, de asemenea, un indiciu căproiectele de investiţii anunţate în ultima perioadă nu vor rămânedoar pe hârtie.

Rusia, potenţial uriaş. Guvernul federal de laMoscova a anunţat pentru următorii trei-patru ani cel mai ambiţiosplan de investiţii în infrastructură din regiune, după ce în 2010bugetul alocat pentru astfel de proiecte a fost redus cu 60% faţăde planul iniţial, pe fondul scăderii veniturilor la bugetul destat.

Cea mai agresivă ajustare s-a produs în cazul infrastructurii detransport feroviar. Autorităţile ruseşti vor să recupereze însădecalajul creat de lipsa de lichidităţi din ultimii doi ani prinalocarea de fonduri suplimentare odată cu exerciţiile bugetareviitoare.

Valoarea cumulată a investiţiilor în infrastructură anunţate deoficialii ruşi se ridică la circa 450 de miliarde de dolari (330mld. euro) până în 2015, potrivit calculelor efectuate de analiştiiPolish Market Research (PMR). Aproape 80% din această sumă va fialocată pentru extinderea reţelei de autostrăzi şi a celei de căiferate, în timp ce peste 40 de miliarde de dolari sunt destinaţiconstruirii şi modernizării mai multor aeroporturi.

Încă 20 de miliarde de dolari vor fi alocaţi pentruinfrastructura portuară. Puţin peste o treime din sumă va fialocată de la bugetul federal şi din bugetele regionale,aproximativ 60% reprezentând finanţare de la bănci şi de lainvestitorii privaţi.

În ciuda problemelor financiare din ultima perioadă, Guvernulrus susţine că programul de investiţii în infrastructură va firealizat în totalitate, principalul motiv al optimismului afişat deautorităţi fiind reprezentat de o serie de măsuri adoptate înultima perioadă.

De exemplu, ruşii au creat în 2009 o companie de stat, Avtodor,care se ocupă de dezvoltarea infrastructurii rutiere a ţării.Avtodor, care intenţionează să construiască 530 de kilometri deautostradă până în 2015, va finanţa din fonduri proprii o parte dinproiectele de infrastructură, banii urmând să fie strânşi dintaxele de drum şi emisiuni de obligaţiuni.

O altă măsură adoptată de autorităţile ruseşti a fost creareaunui fond pentru infrastructură, alimentat din două surse majore definanţare: bugetul public şi accizele la carburanţi.

Impulsul principal pentru dezvoltarea infrastructurii îlreprezintă Summit-ul APEC de anul viitor şi Jocurile Olimpice de laSoci din 2014, dincolo de acest interval de timp urmând să aparăalte proiecte, care fac parte din pregătirile pentru CampionatulMondial de Fotbal din 2018. Estimările arată că vor fi cheltuiţicel puţin 35 miliarde de dolari pentru infrastructura de transport(drumuri, căi ferate, aeroporturi) din oraşele gazdă alecompetiţiei sportive.

Polonia, spre Euro 2012. Piaţa construcţiilor dinPolonia a crescut peste media europeană în ultimii doi ani,susţinută de pregătirile pentru Campionatul European de Fotbal din2012, de proiectele de infrastructură cofinanţate din fondurieuropene şi de o economie care a continuat să crească în ciudarecesiunii globale.

Piaţa poloneză de profil a crescut în medie cu 8,9% pe an din2005 şi până în 2009, peste avansul mediu de 3,8% pe an înregistratîn Europa, potrivit unei analize a Business Monitor International.Anul trecut, sectorul construcţiilor a avansat cu aproape 10%, înciuda unei încetiniri a ritmului de creştere în ultimele luni.

Pregătirile pentru Euro 2012 au generat investiţii înaeroporturi, drumuri şi căi ferate, dar în paralel sectorulconstrucţiilor a fost impulsionat de investiţi­ile în stadioane,hoteluri şi infrastructură de turism. Doar pentru programul dedezvoltare a infrastructurii rutiere au fost alocate 60 de miliardede dolari până în 2015, potrivit Business MonitorInternational.

Investiţiile în infrastructură au fost bine-venite pentruconstructori precum Strabag, Hochtief şi Bouy­gues sau producătoride materiale de con­struc­ţii, precum Lafarge. Pe măsură cecompetiţia sportivă din vara lui 2012 se apropie, constructorii auînsă tot mai puţin de lucru de pe urma evenimentului, astfel căritmul de creştere a pieţei a încetinit din toamna lui 2010.

Piaţa poloneză oferă însă în continuare oportunităţi pentruconstructori, în condiţiile în care planul de dezvoltare ainfrastructurii este construit până în 2015, iar autorităţileintenţionează să demareze noi investiţii în sectoare precum celenergetic. Totodată, analiştii spun că există nişe de piaţă careîncep să crească abia în acest moment, odată cu revenireainvestiţiilor pe piaţa imobiliară. De exemplu, un studiu al PolishMarket Publications arată că piaţa de învelitori pentru acoperiş vacreşte cu circa 10% anul acesta după ce a stagnat în 2009 şi 2010.Această piaţă este estimată la circa 530 de milioane de euroanual.


Cine mai creşte în Est?
După o scădere consistentă înultimii doi ani, piaţa construcţiilor din Ungaria a revenit "peval", pentru 2011 fiind estimată o creştere de 14%, ceea ceînseamnă că piaţa va ajunge la 5,3 miliarde de dolari.

Ungaria este într-o poziţie mai bună decât alte ţări din regiunedatorită aşteptărilor ca avansul pieţei construcţiilor să fiegenerat de investiţiile private şi nu publice, potrivit unui raportal Business Monitor International. De exemplu, compania petrolierăMOL a primit recent 150 de milioane de euro pentru cofinanţareaconstruiriii unui gazoduct cu o lungime totală de 205 kilometri,care se întinde între oraşul Varosfold şi graniţacroato-ungară.

În Cehia, industria construcţiilor s-a contractat cu aproape 10%anul trecut, iar estimările pentru 2011 indică o reluare acreşterii pieţei. Avansul de anul acesta va fi mai mic de 10%,consideră analiştii. Multe proiecte de infrastructură au fostîngheţate sau decalate anul trecut din cauza problemelorfinanciare, iar reducerile de fonduri vor continua şi în 2011.

Şi piaţa construcţiilor din Slovacia s-a confruntat cu problemeuriaşe în ultimii doi ani, dar estimările indică o revenire aacestui segment în 2011, datorită proiectelor publice deinfrastructură şi în condiţiile în care există o listă suficient delungă de proiecte pe piaţa imobiliară rezidenţială şinon-rezidenţială, potrivit analiştilor PMR.

Tot proiectele de infrastructură, susţinute de fondurileeuropene şi parteneriate public-private, ar putea susţine piaţaconstrucţiilor din Slovacia.

Datorită aşteptărilor că cererea de materiale de construcţie vacreşte în perioada următoare, produ­cătorii anunţă tot mai multeinvestiţii în extinderea capacităţilor de producţie dinregiune.

După ce în toamna anului trecut producătorii de ciment din Rusiaşi Ucraina anunţau creşterea capaci­tă­ţilor de producţie, înprezent a venit rândul companiilor de adezivi sau polistiren săfacă astfel de anun­ţuri, iar acestea s-au propagat şi până înRomânia, deşi jucătorii de pe piaţa locală sunt deocamdatăreticenţi cu privire la perspectivele construcţiilor în 2011.


Estul în cifre

  • Rusia

Valoarea cumulată a investiţiilor în infrastructură anunţate deautorităţile ruse pentru intervalul 2010-2015 ajunge la 330miliarde de euro;

  • Polonia

Piaţa poloneză a construcţiilor a avansat cu aproximativ 10%anul trecut datorită pregătirilor pentru Euro 2012 şi proiectelorde infrastructură cofinanţate din fonduri europene;

  • Ungaria

Creşterea estimată pentru piaţa de construcţii din Ungaria estede 14% anul acesta, urmând să ajungă la 5,3 miliarde de dolari;

  • Cehia

În Cehia, multe proiecte de infrastructură au fost îngheţateanul trecut, dar pentru anul 2011 se estimează o creştere a pieţeicu cel mult 10%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO