Business Construct

SANITARE: Cine se mai scaldă în lux?

27.08.2010, 09:54 85

Segmentul obiectelor sanitare de lux are o pondere de 15-20% dintotalul pieţei la nivel valoric, care ajunge la circa 50-60 mil.euro anual, însâ în primul semestru au crescut vănzârile în volumdatoritâ promoţiilor pe care le-au avut principalii jucâtori de pepiaţâ. Preţul pentru amenajarea unei bâi de lux variazâ între10.000 de euro şi 50.000 de euro, în funcţie de brandul şicomplexitatea obiectelor sanitare achiziţionate.
"Evoluţia vănzârilor din prima parte a acestui an aratâ câsegmentul de lux nu a fost foarte afectat. Cei care îşi permiteausâ cumpere astfel de de produse au continuat sâ şi le permitâ şi întimpul crizei. Un efect al crizei poate fi ob­­servat însâ lanivelul preţurilor. Aces­tea au înregistrat o uşoarâ scâdere. Deasemenea, au fost aplicate discounturi mai mari. La toate acestease adaugâ şi o serie amplâ de servicii post-vănzare, incluse, încele din urmâ, în preţ. Pretenţiile clienţilor au crescut mult",spune Dra­goş Bonea, preşe­dintele Delta Distribution, companie cuafaceri anuale de 35,5 mil. euro.
Ideea este susţinutâ şi de Mihai Şlic, ac­ţio­narul majoritar alcom­paniei SSAB Impex din Bacâu, cu afaceri anuale de peste 7milioane de euro. "În perioada de crizâ, vănzarea produselor de luxnu a suferit o câdere. Aceastâ categorie de produse
s-a cumpârat constant, indiferent de instabilitatea economicâ, deaceiaşi oameni cu potenţial financiar. Criza a avut însâ un impactsemnificativ asupra vănzârii produselor de nivel mediu , greşitpercepute drept produse de lux", susţine Şlic.
Delta Distribution a înregistrat în primul semestru o creştere de25-30% a vănzârilor de obiecte sanitare faţâ de perioada similarâ aanului trecut, datoritâ interesului mai mare acordat de potenţialiicumpârâtori odatâ cu reducerea preţurilor. "Clienţii cu venituriridicate reprezintâ în momentul de faţâ o prezenţâ constantâ înmagazine, fapt ce a condus la o creştere a vănzârilor de produsedin aceastâ categorie. Aceste persoane au profitat de şansa de arealiza nişte investiţii mai bune la preţuri mai mici", susţinreprezentanţii Delta Distribution.
Compania, care a intrat în insolvenţâ la finalul anului 2008, s-areorientat câtre segmentul mediu-lux, pentru câ produsele dinaceastâ gamâ au o valoare adaugatâ mai mare. "În acest momentobictele sanitare de lux au ajuns sâ deţinâ o pondere deaproximativ 15-20% din totalul vănzârilor companiei. Anul trecutponderea produselor de acest tip era de douâ ori mai micâ.Obi­ectele sanitare de lux reprezentau mai puţin de 10% din tot cevindeam", afirmâ reprezentanţii Delta Distribution.

A dispÂrut clasa medie. O altâ compa­nie care a fost ne­vo­itâsâ se îndrepte câ­tre segmentul de lux a fost Hidrotek,reprezentantul Jacuzzi în Romănia, care a deschis anul trecut unshow-room în zona Pipera din Capitalâ. Pentru câ văn­zârile de anultrecut nu au decurs con­form aş­tep­târilor, fiind sub un mili­onde euro, anul acesta Hidrotek a promovat mai mult produsele delux.
Chiar dacâ Jacuzzi are câzi cu hidromasaj începănd de la 1.000 deeuro şi ajungănd la 30.000 de euro, cele mai ieftine nu s-auvăndut. "N-am văndut cada de 1.000 de euro niciodatâ, cea maiieftinâ a fost una de 3.000 de euro. În general piaţa localâ nu aacceptat gama de produs mai ieftinâ de la brandurile considerate delux. Ne vom reorienta câtre segmentul premium cu brandul Jacuzzi",afirmâ Lucian Azoiţei, directorul general al Hidrotek. El susţinecâ romănii cu venituri medii, chiar dacâ au bani nu mai cheltuie."Lupta se dâ acum pe produsele aduse din China şi produsele de lux,pentru câ segmentul de mijloc a murit".
În schimb, romănii cu venituri ridicate au devenit mai pretenţioşiodatâ cu venirea crizei şi sunt mai atenţi cănd decid sâ cumpereobiecte sanitare.
"Criza a dus la apariţia unor clienţi mult mai pretenţioşi. Aceştiaaşteaptâ servicii de o calitate superioarâ. În glumâ, am puteaspune câ avem clienţi cu mentalitate germanâ care cautâ o calitateirepro­şabilâ. În acelaşi timp aceştia au un temperament balcanicîn sensul câ negociazâ mult orice achiziţie. De foarte multe oripretenţiile clienţilor sunt pur şi simplu imposibil de satisfâcut",explicâ Bonea de la Delta Distribution.

Cele mai scumpe cÂzi. O cadâ a unui brand de lux poate ajungechiar şi la 20.000 de euro, mai ales în cazul celor cu dotârispeciale, care pot fi utilizate pentru tratamente de tip spa.
"Mobilierele clasice şi câzile cu sisteme de hidromasaj au fost întop vănzâri pe categoria lux. Cele mai câutate au fost piesele demobilier de baie marca Noken sau câzile System Pool. Cele maiscumpe produse sunt câzile, în special cele cu dotâri speciale,care le transformâ în soluţii ideale pentru cei care iau înconsiderare tratamentele tip Spa. Acest tip de câzi au preţuri carepot ajunge şi la 20.000 de euro", afirmâ reprezentanţii DeltaDistribution.
La capitolul cele mai scumpe câzi intrâ şi brandul italian Devon& Devon, distribuit pe piaţa localâ de compania Devon ClassicDesign.
Cel mai scump obiect văndut pănâ în prezent de firma Devon ClassicDesign a fost o cadâ de baie de fâcutâ la comandâ cu un finisajspecial - cupru (ce oxideazâ în timp şi îşi schimbâ culoarea) învaloare de 12.000 euro fârâ TVA.
"Devon&Devon este un brand exclusivist şi în nici un caz devolum. Estimâm în primul an o cifrâ de afaceri de aproximativ500.000 de euro formatâ din 20-25 de clienţi. Vănzârile de pănâacum au evoluat chiar un pic peste aşteptârile noastre iniţiale.Existâ o aşteptare în piaţâ pentru acest tip de produse, pănâ acumclienţii achiziţionăndu-le de la Paris sau Viena", afirmâ LucianAzoiţei, directorul general al Devon Classic Design, care deţinecompania împreunâ cu Cosmin Pâun. El descrie consumatorul deobiecte sanitare de lux în stil victorian drept "unul extrem deeducat şi titrat, cu vărste cuprinse între 38 şi 60 ani, cu afacerimari şi de succes, care câlâtoreşte extrem de mult în interes deafaceri şi plâcere, mare consumator de lux (iahturi, avioaneprivate, case stil, case de vacanţâ în strâi­nâtate), careapreciazâ produsele de calitate şi a trecut de mult de etapa«modernistâ» a vieţii şi cautâ un lux veritabil, timeless".
Reprezentanţii Devon Classic Design susţin câ nu sunt mai mult de1.000 de potenţiali clienţi pe piaţa localâ, dar câ au decis sâdeschide un showroom în Capitalâ, în care au investit 85.000 deeuro, dupâ ce a comercializat încâ din primâvara lui 2009 cătevaproduse Devon & Devon.
"Vâzănd câ nişa nu este exploatatâ am decis împreunâ cu cei de laDevon & Devon sâ deschidem un showroom, pe care l-am deschis înluna martie", spune Azoiţei. Cei doi asociaţi au în plan sâdeschidâ showroomuri şi în Sofia şi Belgrad.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO