Business Construct

Termosistem: Adezivii se lipesc doar pe polistiren

Termosistem: Adezivii se lipesc doar pe polistiren
23.09.2009, 15:15 148

Scaderea numarului de constructii noi din Romania in acest an sianul viitor pune presiune pe piata de adezivi, iar in acestinterval piata ar putea scadea cu peste 33%, potrivit aprecierilorunor importanti jucatori din piata, precum Baumix, Adeplast sauHenkel.

Pentru acest an, scaderea pietei se va situa in jurul valorii de30%, iar anul viitor scaderea s-ar putea reduce la 5%, o revenirepe crestere a pietei fiind apreciata in prima jumatate a lui 2011.Dupa revenirea pietei, ritmul de crestere anuala va scadea la maximum 15%, in conditiile in carepiata a inregistrat in ultimii ani ritmuri de crestere caredepaseau si 40%.

"Daca in 2009 am beneficiat de vanzari generate de dezvoltarileimobiliare a caror constructie a inceput in 2008, estimam ca 2010va fi cel mai dificil an pentru piata autohtona a mortarelor, dincauza scaderii cu 10% a noilor proiecte lansate la sfarsitul lui2009 si in prima jumatate a lui 2010. In urma semnalelor pe care leprimim de la dezvoltatori, ne asteptam la o revigorare a pieteiromanesti a mortarelor incepand cu prima jumatate a lui 2011", adeclarat Augustin Russu, directorul general al Baumix Romania.

De asemenea, Russu este de parere ca piata locala a mortarelorva mai atinge valoarea din 2008, respectiv 350 de milioane de euro,abia peste 3 ani, iar rata de crestere anuala nu va mai depasivalori cuprinse intre 10% si 15%.

"Desi potentialul pietei romanesti este unul foarte mare,consideram ca rata de crestere a pietei in anii urmatori nu va maiatinge procente de 30-40% asa cum s-a intamplat in anii trecuti", aadaugat Russu.

In prima jumatate a lui 2009, Baumix a inregistrat o cifra deafaceri de 18,5 mil. lei (4,4 mil. euro), in crestere cu 10%comparativ cu perioada similara a anului trecut. In 2008, companiaa inregistrat o cifra de afaceri de circa 11 milioane de euro, iarpentru acest an, Russu apreciaza o stagnare a afacerilor, in ciudascaderii pietei.

"Consideram ca anul acesta vom atinge cifra de afaceri de anultrecut, in conditiile in care piata a scazut, iar comenzile dinprima juamtate a anului au fost influentate de catre proiectelelansate in piata in 2008", a apreciat directorul Baumix. Russuapreciaza ca stagnarea afacerilor la nivelul din 2008 este posibiladatorita investitiilor companiei in extinderea gamei de produsespecializate, care permit companiei sa-si extinda cota de piata."In special investitiile pe care le-am facut la inceputul acestuian, cat si pentru extinderea gamei de produse specializate ne vorajuta sa nu inregistram o scadere a cifrei de afaceri", explica el.Potrivit propriilor estimari, pe piata de adezivi, Baumix detine ocota de 10%.

Baumix detine doua capacitati de productie, una la Ploiesti, cuo capacitate de 7.000 de tone lunar si una la Gherla, in judetulCluj, care in urma investitiilor a ajuns la inceputul acestui an lao capacitate de productie de aproximativ 28.000 de tone lunar.

Adezivii de polistiren, plus de 13%. In ceea ce privesteadezivii de polistiren, pentru acest an se apreciaza o crestere involum a vanzarilor de pana la 13%, pe fondul demararii proiectelorde reabilitare termica. "Daca vorbim doar despre adezivii depolistiren, atunci estimez o crestere pana la sfarsitul anului.Anul trecut piata a fost de aproximativ 150.000 de tone, iar pentruanul acesta estimez ca piata va creste la 170.000 de tone. Aceastacrestere se va datora proiectelor de reabilitare termica, iar euintentionez sa maresc cota de piata a Adeplast pe acest segment", adeclarat Marcel Barbut, directorul general al Adeplast, producatorde adezivi din Oradea.

Barbut estimeaza pentru acest an o crestere usoara a cifrei deafaceri, dupa ce in primele sapte luni a inregistrat o scadere avanzarilor cu peste 9%, pana la 64 de milioane de lei (15,1 mil.euro). Compania a realizatanul trecut o cifra de afaceri de 34 de milioane de euro, increstere cu aproximativ 15% fata de anul anterior. Potrivitpropriilor estimari, Adeplast detine o cota pe piata de mortareuscate de aproximativ 12%.

Pe piata de adezivi pentru polistiren, compania detinea lainceputul anului o cota de piata de peste 20%, in conditiile incare piata s-a ridicat anul trecut la 38 de milioane de euro, iarcompania a inregistrat vanzari pe aceasta piata de aproximativ 6milioane de euro. Pentru acest an compania mizeaza pe crestereacotei de piata si pe vanzari de aproximativ 5 milioane de euro peacest tip de produs.

"Valoarea pietei de adezivi de polistiren in 2008 a fost deaproximativ 38 de milioane de euro. In 2008, Adeplast a vandutaproximativ 36.500 de tone de adezivi pentru polistiren, valoareaproximativa de 6 milioane de euro. In perioada ianuarie-august2009 am avut o contractie de 2% pe acest produs fata de aceeasiperioada a anului trecut", a explicat Barbut, care considera caAdeplast va recupera insa pana la sfarsitul anului diferenta peadezivul de polistiren prin castigarea de cota de piata.

"Estimez ca vom vinde pana la sfarsitul anului 30.000 de tone,valoarea vanzarilor ridicandu-se la aproximativ 5 milioane deeuro".

Preturi mici si promotii. Pentru a compensa scaderea brusca avanzarilor din acest an, majoritatea producatorilor fie au reduspreturile de vanzare, fie au mizat pe promotii pentru crestereacotei de piata.

"Henkel nu a redus preturile la adezivi. Am facut promotiipentru adezivul de polistiren si am lansat la sfarsitul lunii iulieun nou produs destinat pietei de retail Ceresit Thermi Universal,adeziv destinat atat lipirii, cat si spacluirii", a declaratLavinia Ciurtin, director de marketing in cadrul HenkelRomania.

In prezent pretul mediu net fara TVA pentru un sac de adezvuniversal, care lipeste si spacluieste, se situeaza intre 17 si 22lei, in conditiile in care anul trecut pretul varia intre 18 si 23de lei. Directorul Henkel apreciaza ca pe piata se pot gasi sipreturi mai mici, dar de o calitatea mai slaba. "Sunt producatoricare au decis sa-si largeasca portofoliul de produse cu adezivi depolistiren, pentru ca este un segment care inca functioneaza:exista blocuri care se reabiliteaza termic, case vechi, deci existacerere. Singura lor solutie pentru a intra pe piata pe acestsegment a fost sa scada pretul pe perioada crizei", a adaugatCiurtin.

Si Adeplast s-a orientat catre promotii de scadere a preturilorpentru castigarea de cota de piata.

"Pretul la distribuitori pentru adezivii de polistiren Adeplastva fi de 12 lei pe sacul de 25 de kilograme, in conditiile in careinainte de aceasta promotie sacul avea un pret de aproximativ 18-19lei la iesirea din fabrica. La aceasta suma se vor adaugaadaousurile distribuitorilor si ale magazinelor. Astfel pretul nuva putea sa sara mai mult de 16 lei pe sac", a explicat Barbut,seful Adeplast.

Cu toate acestea, el apreciaza ca pe piata exista si producatoricare vand chiar si cu 30% sub pretul Adeplast. "In prima faza amfacut promotie de 5%, apoi de 10%, dar am avut surpriza ca cel maibun pret din piata era cu 30% sub pretul nostru, respectiv 10-12lei sacul", a incheiat Barbut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO