Business Hi-Tech

Ce scriu France Telecom, Vodafone şi OTE despre piaţa din România în rapoartele către investitori

Ce scriu France Telecom, Vodafone şi OTE despre piaţa din România în rapoartele către investitori
25.08.2010, 23:58 117

France Telecom, Vodafone şi OTE - grupurile telecom care deţincei mai mari operatori de comunicaţii din România, cu afacerianuale cumulate de aproximativ 3 mld. euro - descriu în amănunt, înrapoartele anuale către investitori, evoluţiile de pe piaţa locală,adăugând de multe ori şi informaţii sau comentarii care suntrareori comunicate de managementul local.

Gigantul France Telecom, proprietarul Oran­­ge - cel mai mareoperator telecom local -, publică în raportul său anual pe 2009 maimulte date despre România decât Vodafone sau OTE. Raportul prezintăîn detaliu evoluţia principalilor indicatori economici, alături deprognoze pentru anul următor, dar şi piaţa locală de comunicaţii,inclusiv evoluţia cotelor de piaţă şi a veniturilor pe diferitecategorii de servicii. France Telecom prezintă şi evoluţiilelegislative şi ale cadrului de reglementare, care sunt însoţiteuneori şi de comentarii.
Compania notează, spre exemplu, că Ministerul Comu­nicaţiilor aadoptat o strategie de sprijinire a dezvoltării internetului demare viteză, însă nu a stabilit şi condiţiile prin care pot fiaccesate ajutoarle.

Notând că economia României a fost puternic afectată de criză în2009, reprezentanţii France Telecom descriu evoluţiile de pe piaţăcu neobişnuit de multe amănunte şi referiri la acţiunile rivalilor."Numărul de clienţi de pe piaţa de telefonie mobilă a crescut cuaproximativ 1,3 milioane, aproape întreaga creştere fiindconcentrată în a doua parte a anului. Piaţa a crescut în principalpe segmentul de cartele preplătite, reducând proporţia abonaţilorde la 37,1% la 35,4%." Documentul subliniază şi un "război alpreţurilor iniţiat de Cosmote", a cărui agresivitate a afectatperformanţele Orange în primul trimestru din 2009. Compania noteazăulterior că relansarea portofoliului de abonamente al Orange aajutat compania să depăşeasă efectele "agresivităţii Cosmote",respectiv să revină pe creştere şi să recâştige cota de piaţăpierdută. Precizând că principalul său rival din România esteVodafone, France Telecom remarcă, pe de altă parte, "implicarea totmai mare" a Deutsche Telekom în conducerea Cosmote România.

France Telecom oferă în raport şi detalii despre performanţacanalelor sale de distribuţie: 64% din achiziţia de clienţi din2009 a fost realizată indirect - prin parteneri, 3% - prin paginaweb a companiei, iar 36% - direct. Documentul arată şi că în 2009investiţiile companiei s-au axat pe segmentele aflate în creştere.Investiţiile în reţeaua 2g au fost împărţite între extindereaacoperirii în mediul rural şi o mai bună acoperire în mediul urban.În ce priveşte reţeaua 3G, compania a insistat pe îmbunătăţireaacoperirii în interiorul clădirilor din mediul urban, pe fondulcreşterii "semnificative" a traficului de pe dispozitivemobile.

Raportul grupului britanic Vodafone conţine date despre evoluţiaafacerilor sale din România, fără a include însă referiri directela competitori sau comentarii amă­nunţite despre piaţă. "ÎnRomânia, veniturile din servicii s-au deteriorat pe durata anuluifiscal. Piaţa a continuat să se maturizeze, scăderea venituluimediu pe utilizator rezultând din deprecierea monedei locale înfaţa euro - tarifele fiind exprimate în euro, în timp ce veniturilesunt obţinute în lei", potrivit documentului.
Grupul elen OTE pune accent, în raportul său anual, pe acelesegmente care au fost pe creştere pentru companiile sale dinRomânia (Romtelecom şi Cosmote), pe care le pune în contrast cuscăderile înregistrate de piaţă şi "declinul substanţial" aleconomiei. "Preţurile s-au erodat rapid în 2009 în contextul uneipieţe pe care tarifele erau deja mici", arată raportul OTE. Pieţelede internet fix şi televiziune prin satelit din România au crescutcu 26%, respectiv 4%, în timp ce Romtelecom a avansat pe ambelesegmente cu 44, respectiv 43%. "Componentele volatile" de pe piaţade telecom, respectiv traficul de voce, sunt cele care au scăzutimediat anul trecut şi pe telefonie fixă şi pe telefonie mobilă,relatează reprezentanţii OTE. Telefonia fixă a scăzut "dramatic" înacest context, scăderea "severă" a veniturilor fiind atenuată prinpromoţii şi noi pachete de produse. Menţionând competiţia"sălbătică" din România, grupul OTE precizează că strategiaRomtelecom nu este să aibă cel mai bun preţ pentru un singurserviciu, ci doar pentru pachete de două sau trei servicii.
În ceea ce priveşte evoluţia Cosmote, OTE susţine că operatorul arfi câştigat 63% din clienţii noi din 2009 şi precizează căoperatorul a început să migreze spre o reţea bazată pe tehnologiaIP. Raportul, care evită referirile la competitori, notează doar căîn al doilea semestru competiţia de pe piaţă s-a intensificat, cuoferte "cu mii de minute incluse" în reţea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO