Business Hi-Tech

Noua generatie de start-up-uri din IT se fereste de fondurile de investitii

17.11.2006, 21:22 29

Spre deosebire de majoritatea companiilor aparute in timpul primei "explozii" a Internetului, care au fost construite cu tehnologii costisitoare si bugete mari de marketing, actualele start-up-uri de pe Internet se dezvolta cu fonduri limitate
Cand Seth Sternberg si alti doi colegi ai sai au lansat Meebo, un serviciu online de mesagerie instantanee, ei nu s-au dus sa caute finantare de la fondurile de investitii.
Cei trei au finantat crearea companiei printr-o contributie individuala, a fiecarui fondator al companiei, de 2.000 de dolari din contul cartilor lor de credit, ceea ce a fost suficient pentru acoperirea celei mai mari cheltuieli a lor: inchirierea catorva servere, in schimbul a 120 de dolari (94 euro) lunar pentru fiecare, scrie New York Times.
Succesul Meebo s-a bazat pe faptul ca acest serviciu le oferea utilizatorilor posibilitatea de a se conecta la serviciile de mesagerie instantanee furnizate de alte companii, precum msn, yahoo, aol/aim, google talk, jabber sau icq printr-o interfata web, indiferent de locatia acestora. In mod normal, accesul la serviciile de mesagerie instantanee se face prin instalarea unei aplicatii pe calculator sau PDA.
La doar o luna de la lansarea sa, din septembrie 2005, site-ul Meebo inregistra 50.000 de conectari zilnic, iar nevoia unui numar mai mare de servere era evidenta, scrie New York Times. Pana a ajunge la aceasta faza de dezvoltare, Meebo a fost curtata de numerosi investitori, dar a decis sa preia suma modesta de 100 de mii de dolari (79 de mii de euro) de la trei investitori de tip "business angel" - care contribuie cu sume minime la finantarea unei companii si au o implicare minima in politica firmei.
"Am fost in discutii cu o multime de fonduri de investitii care ne vorbeau despre posibilele finantari ale companiei. Am spus nu. Se intampla multe lucruri cand lucrezi cu un fond de investitii, acest tip de implicare putand duce chiar la incetinirea businessului", a declarat Sternberg.
In cele din urma, Meebo a acceptat finantarea din partea unui fond de investitii, de aproximativ 3,5 milioane de dolari (2,7 mil. euro) de la Sequoia Capital. Dar aceasta a avut loc dupa ce compania a demonstrat ca serviciile sale s-au bucurat de aprecierea clientilor si inregistra aproximativ 200.000 de conectari zilnice la serviciul sau.
In ultimii ani, sute de alte start-up-uri din Silicon Valley, si nu numai, au urmat un traseu similar. Spre deosebire de majoritatea companiilor aparute in timpul primei "explozii" a Internetului, care au fost construite cu tehnologii costisitoare si bugete mari de marketing, actualele start-up-uri de pe Internet au reusit sa se dezvolte cu fonduri limitate.
Unele start-up-uri au fost finantate partial din investitii de capital sau au obtinut finantari mult mai mici decat posibilele investitii ale celor interesati sa investeasca.
Multe dintre acestea au fost vandute inainte ca fondurile de investitii sa poata sa actioneze. Aceasta a reprezentat o provara pentru fondurile de investitii, care au acumulat averi recod in ultimii ani si care aveau nevoie de companii in care sa isi plaseze banii.
Unele fonduri de investitii incearca sa se adapteze noii situatii create. Saptamana trecuta, Charles River Ventures a declarat ca va oferi credite de 250.000 de dolari (200 de mii de euro) antreprenorilor ca o metoda de a avea acces catre start-up-uri rentabile. Alte companii ofera credite mici, dar care nu fac parte din niciun program formal.
Mohr Davidow Ventures, o companie care investeste in tehnologie, a crescut recent numarul investitiilor mici, dar profitabile, la aproximativ 10 pe an, fata de 5, cat efectua pana in prezent. Aproximativ jumatate din investitiile Union Square Ventures, un fond aparut in 2003, sunt situate pana intr-un milion de dolari, o abatere de la planul initial de investitii de 1 milion pana la 3 milioane de dolari (2,3 mil. euro).
"Cred ca in comunitatea fondurilor de investitii exista semne ca regulile s-au schimbat sau sunt in curs de schimbare. Cum reuseste o companie de investitii de capital, care este organizata pentru un model de zeci de milioane, sa se remodeleze pentru un segment diferit?", a afirmat John Battelle, jurnalist si antreprenor.
Si in timp ce marile companii incearca sa se adapteze, acestea intalnesc noi valuri de competitori care sunt bucurosi sa finanteze start-up-uri si care alimenteaza actuala explozie a Internetului. Acestia includ o plaja larga de "business angels" si un numar mic de fonduri de capital a caror specialitate este de a investii zeci sau sute de mii de dolari.
Y Combinator, spre exemplu, ruleaza un fond de investitii care finanteaza micile companii cu 6.000 dolari pentru fiecare angajat. Una dintre acestea este Reddit, achizitionata zilele trecute de Wired Digital, o companie detinuta de Conde Nast Publication.
"Am ajuns la concluzia ca 500.000 dolari reprezenta noua valoare a 5 milioane de dolari", a declarat Mike Maples, care a creat un fond de investitii de 15 milioane de dolari destinat companiilor care necesita un capital scazut.
Maples nu se considera un rival al investitorilor in capital de risc, ci o persoana care umple golurile aparute intre investitorii de tip "angel", care ar putea investi 250.000 de dolari intr-un start-up si investitorii de capital. Acestia investesc intr-o companie in prima instanta fonduri incepand de la 5 mil. de dolari.
Iar o serie de conjuncturi favorabile le permit companiilor sa actioneze la costuri mai mici fata de ceea ce s-a intamplat in anii primului boom al Internetului. Acestea presupun scaderea costurilor pentru hardware si serviciile de acces la Internet in banda larga, disponibilitatea la scara larga a aplicatiilor de tip open-source, dar si posibilitatea de a genera venituri prin intermediul publicitatii online.
"Este o perioada foarte proprice pentru antreprenoriat", a declarat Joe Kraus, un veteran al crizei ".com".
El a recunoscut ca a investit cu ani in urma 3 milioane de dolari in lansarea primului sau start-up, Excite.com, din care majoritatea fondurilor au fost cheltuite pentru achizitia de servere si aplicatii care in prezent sunt mult mai ieftine sau chiar distribuite gratuit. Noul sau start-up, JotSpot, a fost infiintat acum cu doar 100.000 dolari.
Cu exceptia notabila a YouTube, majoritatea achizitiilor recente au implicat start-up-uri de pe Internet care nu ar fi putut primi finantari mari din partea investitorilor sau care nu ar fi putut oferi un profit mare, a declarat Paul Kedrovsky, un blogger care investeste in capital de risc.
"Problema este ca din perspectiva fondurilor de investitii, aceste companii nu absorb suficient capital", a aduagat Kedrovsky.
El e de parere ca pentru a avea succes, o firma cu un capital de 250 mil. dolari are nevoie de o serie de investitii de 10 pana la 15 milioane de dolari si care pot returna profituri de 150 mil. dolari, sau chiar mai mult.
"Dar pentru un fond de investitii, chiar si returnarea unui profit de 20 de ori mai mare ca urmare a unei investitii de un milion de dolari nu va reprezenta un succes", a declarat Kedrovsky.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO