Business Hi-Tech

Nu tot ce e nou e neaparat si bun

11.10.2005, 15:14 14

In general, cand vine vorba de tehnologiile destinate living-ului sau vietii de zi cu zi, majoritatea utilizatorilor sunt mai degraba interesati de fiabilitatea si gradul de incredere pe care-l pot avea intr-un produs, decat de a avea o "jucarie" de ultima ora, scrie Financial Times.

Din anii ''60 si pana acum, tehnologia s-a dezvoltat extrem de mult, aducand in permanenta pe piata noi echipamente "ultimul racnet". Intrebarea ramane insa: sunt oamenii dispusi sa aplice ideile tehnice spectaculoase in viata de zi cu zi?

Problema cea mai importanta pe care o ridica dezvoltarea si aparitia permanenta a noilor tehnologii si echipamente de ultima ora este aceea daca utilizatorii sunt dispusi sa renunte la echipamentele pe care le cunosc si pe care le-au utilizat pana acum, pentru a le inlocui cu cele mai noi aparitii, a explicat Stephane Garelli, profesor universitar si fost consilier de afaceri la Hewlett-Packard.

Plus de asta, o noua tehnologie poate reprezenta un pericol chiar si pentru companiile care o aduc pe piata, intrucat un echipament nou nu este obligatoriu si mai bun decat precedentul. Iar in acest caz, companiile risca sa nu aiba succesul asteptat, spune Garelli.

"Cu toate ca pe piata se promoveaza foarte mult tot ceea ce este ultimul racnet in domeniu, iar utilizatorii sunt indemnati sa adopte aceste noutati, majoritatea marilor companii producatoare de gadget-uri prefera sa nu se supuna unor riscuri foarte mari in ceea ce priveste lansarea noilor tehnologii, pentru ca exista posibilitatea ca acestea sa nu fie de succes", a explicat Garelli.

Multe companii continua insa sa promoveze noutatile cu care vin pe piata, indiferent daca acestea ar reprezenta sau nu cea mai buna alegere pentru utilizatori. Spre exemplu, producatorii de software insista mereu asupra utilizatorilor cu privire la achizitionarea unui program mai nou sau a unei versiuni imbunatatite a programului initial.

"Eu am fost nevoit sa ma opun de foarte multe ori ofertelor producatorilor si distribuitorilor de software", a spus fostul consilier de afaceri al HP.

Stephane Garelli a continuat sa utilizeze o versiune mai veche a aplicatiei PowerPoint pentru prezentarile pe care le are de facut, intrucat aparitiile mai recente sau chiar ultima versiune nu functioneaza perfect de fiecare data si nu sunt compatibile cu toate tipurile de calculatoate cu care acesta trebuie sa lucreze atunci cand se afla in deplasari, scrie Financial Times.

Producatorii de tehnologii si echipamente "ultimul racnet" incearca in permanenta sa grabeasca adoptarea acestora de catre utilizatori, insa acestia trebuie sa se obisnuiasca singuri cu noutatea si sa vada daca este mai avantajos noul produs sau daca prefera sa ramana cu cel vechi pe care-l cunosc si in care au incredere, relateaza cotidianul britanic.

Toate noutatile importante pe piata au fost acceptate treptat, insa cele mai importante de-a lungul timpului, computerele personale, e-mail-ul, telefoanele mobile si Internetul, au fost adoptate in masa de utilizatori o data cu boom-ul Internetului din anii ''90, scrie Financial Times.

Pe de alta parte, telefonia prin Internet exista pe piata de aproximativ 10 ani insa micile scapari tehnice, dar si lipsa de informare de atunci au determinat utilizatorii sa fie sceptici fata de aceste servicii. De-abia in ultimii ani telefonia prin Internet sau VoIP (Voice Over IP), cum mai este cunoscuta, a inceput sa castige popularitate.

Un exemplu este serviciul oferit de Skype care acum insumeaza peste 54 de milioane de utilizatori inregistrati, iar programul software necesar pentru a efectua convorbirile prin Internet a fost descarcat pe aproximativ 179 de milioane de calculatoare din toata lumea, relateaza publicatia britanica. Skype, providerul de servicii de telefonie prin Internet, a putut profita de cresterea numarului de conexiuni la Internet in banda larga (broadband), pentru a-si putea face serviciul cunoscut si utilizat.

Recent insa, Skype, companie al carei succes nu a venit nicidecum datorita tehnologiilor de ultima ora, ci datorita ideii de a adapta un serviciu simplu pentru utilizatorii obisnuiti, a fost achizitionata de cel mai mare site de licitatii online, eBay, pentru suma de 2,6 miliarde de dolari (2,14 miliarde de euro), scrie Financial Times.

"Practic, telefonia prin Internet a existat cu mult inainte sa lansam noi Skype, insa utilizatorii s-au plans ca programul oferit era greu de instalat, serviciul era destul de dificil de utilizat, iar calitatea sunetului lasa mult de dorit", a explicat Niklas Zennstrom, directorul executiv si co-fondatorul Skype.

Concluzia este ca majoritatea utilizatorilor prefera simplitatea in schimbul tehnologiei de ultima ora, scrie publicatia britanica. In aceasta idee a actionat si producatorul de telefoane mobile Siemens, recent preluat de producatorul taiwanez BenQ.

Ultimele doua modele de telefoane lansate de Siemens nu dispun nici de camera foto digitala incorporata si nici nu ofera acces la Internet, acestea fiind practic destinate utilizatorilor care folosesc telefonul mobil doar pentru apeluri si mesaje text, scrie Financial Times.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO