Business Hi-Tech

Operatorii de telefonie mobila critica schimbarea tarifarii in roaming propusa de Comisia Europeana

Click pentru imaginea marita

28.01.2008, 18:03 37

Intentia Comisiei Europene de a modifica din nou regulile privind tarifarea apelurilor in roaming, pentru a-i obliga pe operatori sa schimbe modalitatea de tarifare a acestui tip de apeluri, este primita cu rezerve de primii trei operatori de telefonie mobila de pe piata locala, care cer oficialilor de la Bruxelles sa evalueze in primul rand efectele reglementarilor adoptate anul trecut inainte de a adopta altele noi.
"Anul trecut am asistat la aplicarea unui set complet de masuri care au vizat reducerea tarifelor de roaming. In opinia noastra, ar trebui ca mai intai sa se evalueze rezultatele obtinute si dupa aceea sa se propuna altele", a spus pentru ZF Dorin Odiatiu, Head of Wholesale, International & Regulatory Affairs la Orange Romania.
Comisia Europeana evalueaza posibilitatea de a adopta reguli prin care sa oblige operatorii sa renunte la sistemul de tarifare pe minut a apelurilor efectuate in roaming, dupa ce un studiu a aratat ca, in medie, consumatorii platesc pentru o durata a convorbirilor cu 20% mai mare decat cea reala.
Apelurile in roaming sunt in general taxate avand ca unitate de masura un minut, astfel ca, spre exemplu, un apel de un minut si trei secunde va fi taxat ca un apel de doua minute.
Reprezentantii operatorilor telecom spun insa ca fiecare operator trebuie sa aiba posibilitatea de a alege cum tarifeaza apelurile in roaming. "Modul de tarifare a serviciilor de telefonie mobila tine de politica fiecarui operator in parte. In general, exista doua abordari: tarifarea rotunjita la minut si cea la secunda, cu practicarea unei taxe fixe la initierea apelului ("call set-up fee"). De altfel, Comisia Europeana a definit cadrul de reglementare in ceea ce priveste tarifele de roaming, iar modul de tarifare nu a facut obiectul acestor reglementari", a spus pentru ZF Mihail Tarniceanu, Associate Director, Regulatory Affairs, Vodafone Romania.
"Consideram ca o astfel de interventie in planurile tarifare ale operatorilor ar fi fara precedent. Unul dintre efecte ar fi ca va elimina una dintre posibilitatile operatorilor de a se diferentia in piata (aceea de a tarifa la anumite unitati de timp). Credem ca UE are la indemana instrumente mai eficiente pentru a-si atinge obiectivele", a declarat Dorin Odiatiu.
"Trebuie sa existe o politica clara la nivelul pietei din spatiul UE, pentru a nu crea avantaje sau dezavantaje pentru anumiti operatori. Raportul (...) este unul preliminar si trebuie asteptata varianta finala pentru a vedea care sunt concluziile acestuia", au comentat oficialii Cosmote Romania.
Intentia Comisiei de a schimba din nou regulile pentru tarifarea in roaming, proiect ce ar putea avea in vedere de aceasta data si tarifele pentru mesajele SMS si accesul la internet, a pornit ca urmare a unui studiu realizat de autoritatile de reglementare din UE privind tarifele medii platite de cetatenii UE in perioada aprilie - septembrie 2007 pentru serviciile de telecom din roaming.