Business Hi-Tech

Razboi pe piata prepay: dupa opt luni, operatorii ofera mai mult decat dublu pentru aceiasi bani

Razboi pe piata prepay: dupa opt luni, operatorii ofera mai mult decat dublu pentru aceiasi bani
10.12.2008, 18:14 68

Concurenta dintre Orange, Vodafone si Cosmote pe segmentul de cartele prepay - cea mai volatila baza de clienti din telefonia mobila, in care veniturile sunt de sapte ori mai mici decat pentru abonati si astfel volumul vanzarilor este cheie - a capatat valente dramatice in acest an, operatorii ajungand sa ofere dupa opt luni mai mult decat dublu in minute incluse de convorbiri pentru acelasi tarif.

Astfel, promotiile derulate in prezent de operatori inainte de sarbatorile de iarna - un sezon cheie pentru vanzari - arata ca un client nou pe segmentul prepay obtine acum cel putin de doua ori mai multe minute de convorbiri in reteaua operatorului platind acelasi tarif ca in aprilie 2008.
De asemenea, din analiza ofertelor celor trei operatori - care se aflau pe piata prepay si in aprilie 2008 - rezulta ca liderii pietei, Orange si Vodafone, au operat modificari semnificative in oferta, majorand numarul de minute incluse pentru convorbirile in retelele proprii, dar si catre alte retele din Romania sau strainatate.
Astfel, daca in aprilie 2008 Orange oferea pentru 4 euro pe luna o optiune care asigura 60 minute nationale sau 180 de minute in retea, acum operatorul ofera pentru aceeasi suma 400 de minute si 400 de mesaje in retea si 40 de minute nationale. De asemenea, pentru o suma de 6,5 euro pe luna Orange ofera acum 800 de minute si 800 de mesaje in retea, plus 80 de minute nationale cu 6,5 euro/luna.
Modificarile sunt sensibile si in cazul Vodafone, al doilea jucator de pe piata. Daca in aprilie 2008 Vodafone oferea pentru trei euro pe luna o optiune de 150 de minute in retea, acum operatorul asigura clientilor noi, pentru 3,5 euro pe luna, 300 de minute si 300 de mesaje in retea plus 20 de minute de apeluri nationale si internationale catre retele fixe din UE. De asemenea, Vodafone a lansat si o alta optiune, care asigura in schimbul a 4,5 euro pe luna 450 de minute si 450 de SMS-uri in retea, 30 de minute pentru apeluri nationale si internationale catre retele fixe din UE.
Nici Cosmote nu a renuntat la ofertele agresive, care i-au adus aproximativ patru milioane de utilizatori de cartele prepay. Astfel, daca operatorul oferea in aprilie pentru cinci euro pe luna o extraoptiune cu 300 de minute si 300 SMS-uri in retea, la care se adaugau si 10 minute nationale, acum operatorul aproape ca a dublat numarul de minute incluse, mentinand neschimbat tariful. Astfel, acum Cosmote ofera pentru aceeasi suma de cinci euro 600 de minute si 600 de mesaje in retea si 60 de minute nationale si internationale (retele fixe din Europa si retele fixe si mobile din SUA, Canada, Israel), cu 5 euro/luna.
Din aceasta luna, pe piata de servicii prepay a intrat si Telemobil (Zapp), care cauta astfel sa-si sporeasca baza de clienti. Dupa doi ani in care compania a fost aproape absenta de pe piata, Zapp a reinceput in prima parte a anului sa lanseze noi produse si sa revina cu campanii publicitare. In ciuda campaniilor publicitare si a noilor oferte lansate, compania nu a trecut de numarul de 500.000 de clienti pe care il avea in iulie 2007, astfel ca operatorul incearca sa-si majoreze baza de utilizatori si pe segmentul de voce si date pre-pay. Avand in fata o piata aglomerata si extrem de competitiva, Zapp a lansat un produs care se diferentiaza de concurenta prin strategia tarifara. Noutatea pe care se bazeaza Zapp pentru a atrage clienti este reprezentata de faptul ca utilizatorii acestui serviciu primesc cate 8 eurocenti pentru fiecare minut de apel din alta retea. Practic, sustin oficialii Zapp, daca utilizatorii serviciului prepay sunt sunati in mod constant de clienti din alte retele, acestia vor avea in permanenta un credit suficient pentru a putea efectua apeluri sau trimite SMS-uri, fara a cheltui bani pentru acest lucru.
Rata de penetrare a telefoniei mobile in Romania, in functie de numarul de cartele SIM valabile, a ajuns la 123% la jumatatea anului 2008, iar din totalul celor 26,5 milioane de SIM-uri, 17,9 milioane erau cartele preplatite valabile, din care peste 75% sunt efectiv utilizate.
Astfel, conform calculelor ANC, in prima jumatate a acestui an, un numar de peste 4 milioane de cartele sim prepay din portofoliul de 18 milioane al Orange, Vodafone si Cosmote nu au fost utilizate.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO