Business Hi-Tech

Reclamele nesolicitate, gata de atac pe un nou front: telefoanele mobile

21.09.2004, 00:00 48

Imaginati-va ca este ora 5 dimineata si telefonul mobil asezat pe noptiera tocmai va anunta ca ati primit un mesaj. Cu ochii carpiti de somn il deschideti si vedeti ca este o reclama la Viagra. Daca vi se pare ca aceasta intamplare este o scena desprinsa dintr-un film de comedie, nu mai radeti. Trebuie sa stiti ca in curand vi s-ar putea intampla chiar dumneavoastra.
Mesajele comerciale nesolicitate (spam) trimise pe telefonul mobil, sub forma de SMS, reprezinta cea mai noua metoda de a-i ?tinti" pe potentialii clienti, scrie presa internationala. In Statele Unite, autoritatile s-au sesizat deja pentru a stopa aceasta tendinta periculoasa, pe cand in Japonia se pare ca este putin cam tarziu: 80% din totalul SMS-urilor procesate de cel mai mare operator de telefonie mobila al tarii, NTT DoCoMo, sunt spam, scrie The Wall Street Journal.
La doar cateva saptamani dupa ce isi cumparase un nou telefon mobil, Lori Crispi, o tanara din Statele Unite, a inceput sa primeasca SMS-uri cu intrebari la care, daca raspundea corect, putea castiga diverse premii. Nu numai ca nu a fost incantata de acest lucru, dar a fost aproape de un infarct atunci cand a descoperit pe factura lunara ca pe deasupra trebuie sa si plateasca pentru mesajele nesolicitate primite.
La inceput, Crispi primea 5-6 astfel de mesaje in fiecare zi. Trei saptamani mai tarziu, ?tirul" se inmultise la 15-20 de SMS-uri zilnic. ?Spam-ul incepea la 5 dimineata, ceea ce poate fi foarte neplacut daca nu obisnuiesti sa te trezesti la ora aceea", spune Cathy Wickerd, contabila firmei de brokeraj unde lucreaza Crispi. Ea a fost cea care s-a ocupat de convingerea operatorului de telefonie mobila, T-Mobile USA, de faptul ca trebuie sa faca ceva pentru a opri mesajele nesolicitate. In plus, ea a cerut operatorului sa returneze companiei sale contravaloarea SMS-urilor spam pentru care fusese taxata. Nu era o suma mare, doar 9 dolari, insa Wickerd a fost atat de hotarata sa nu plateasca incat a facut chiar o plangere la Federal Communications Commission (FCC), un organism de reglementare cu un profil asemanator CNA-ului. In final, cererea sa a fost aprobata.
FCC considera acest tip de incidente o avertizare serioasa, scrie The Wall Street Journal. Avand in vedere cat de populara a devenit noua tehnologie a trimiterii de SMS-uri, exista un risc foarte mare ca amatorii de spam sa se orienteze asupra acestui nou mijloc de a-si trimite mesajele comerciale. De aici, n-ar fi decat un pas pana cand SMS-ul ar putea fi compromis in ochii utilizatorilor, la fel cum acestia au inceput sa renunte la a mai folosi e-mailul ca mijloc de comunicare electronica din cauza ?inundarii" casutelor postale cu spam, spun specialistii.
?Utilizatorii se vor enerva ingrozitor daca spam-ul va prinde si pe telefoanele mobile", spune Alan Mosher, director de cercetare la compania de analiza a pietei de telecomunicatii Probe Group LLC. Cel mai deranjant va fi faptul ca majoritatea consumatorilor vor fi taxati pentru SMS-urile comerciale primite, spune el. ?Daca dintr-o data telefonul consumatorului se va umple cu mesaje nedorite, acesta va renunta pur si simplu la aparat".
FCC, cu aprobarea industriei de telefonie mobila si a principalelor companii americane interesate de pietele consumatorilor individuali, a aprobat o hotarare luna trecuta prin care orice companie care vrea sa trimita mesaje cu caracter comercial catre telefoanele mobile trebuie mai intai sa obtina acordul destinatarilor. Cu toate acestea, exista multe opinii care atrag atentia asupra faptului ca legislatia nu elimina riscul pentru industria de telecomunicatii. Daca e sa ne luam dupa exemplul dat de lumea calculatoarelor, companiile oneste se vor conforma legii, pe cand celelalte nu o vor face, comenteaza The Wall Street Journal.
Exemplu asiatic este de asemenea ingrijorator, comenteaza publicatia citata. In Japonia, unde mesajele text sunt mai populare decat e-mailul, NTT DoCoMo blocheaza in medie 960 de milioane de SMS-uri cu caracter comercial in fiecare zi, ceea ce reprezinta peste 80% din totalul mesajelor indreptate catre cei 46 de milioane de abonati ai operatorului.
In Statele Unite, un recent studiu al Yankee Group a relevat ca 20% dintre posesorii de telefoane mobile au primit mesaje text de tip spam. Procentul este in crestere fata de anul trecut, cand doar 13% dintre cei chestionati raspunsesera afirmativ la intrebare.
?Inca nu este o problema imensa, dar toata lumea isi face griji despre ceea ce ar putea urma, mai ales avand exemplul a ceea ce s-a intamplat cu PC-urile noastre", a conchis Susan Grant, vicepresedinte al organizatiei americane pentru drepturile consumatorului National Consumer League.
mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO