Business Hi-Tech

Stanciu, Asesoft Distribution: Piata cade cu 30% anul viitor. Inca analizam cum ne facem bugetul

Stanciu, Asesoft Distribution: Piata cade cu 30% anul viitor. Inca analizam cum ne facem bugetul

Iulian Stanciu, directorul general al Asesoft Distribution: In online cand vrei sa-ti iei un notebook Dell spre exemplu cauti dupa notebook Dell si model si gasesti 50 de oferte si le compari foarte usor. In offline nu e chiar asa. Daca esti in Piata Unirii, te duci la magazine din Piata Unirii si le compari, nu te sui in autobuz sau in metrou si te duci la Carrefour, Altex sau Domo si le iei pe toate la rand si stai trei zile ca sa gasesti cu 100 de lei mai ieftin.

02.12.2008, 18:44 43

Piata locala de distributie IT va inregistra o scadere de pana la 30% anul viitor, iar mai multi retaileri, in special din mediul online, vor intra in faliment din cauza conditiilor de pe piata, estimeaza Iulian Stanciu, director general si actionar al companiei Asesoft Distribution, unul din cei mai mari jucatori de pe piata.

"Pe 2009 nu am facut inca bugetul. Vom analiza lucrurile de jos in sus, nu spunem pur si simplu anul acesta vrem productie record si sa crestem cu 50%. Nu, o luam pe fiecare grupa de produs in parte, pe fiecare brand si ne uitam exact in functie de piata, de tendinta", explica Stanciu.
"Spre exemplu la notebook-uri noi putem pune ceva mai mult produse accesorii sau produse consumer care au viitor, la produse care intra in componenta unui desktop putem sa spunem ca ne asteptam la scaderi, oricum vrem sa mai completam gama de produse si cu altele adiacente care sa ne ajute la rulaj. Eu estimez ca piata va fi in scadere anul urmator, o scadere destul de mare, cred ca undeva pe la 30%. Iar noi, distribuitorii, vom fi foarte afectati de aceasta scadere, in primul rand pentru ca cei din linia intai, retailerii offline, am putea sa-i punem si pe cei online pentru ca au inceput sa aiba stocuri, isi vor micsora viteza de rotatie a stocului, nivelul stocului, implicit si, pe o piata in scadere, asta se va intampla mai accelerat, asta insemnand lipsa comenzilor sau comenzi foarte mici in prima jumatate a anului 2009".
In alta ordine de idei, Stanciu spune ca pentru acest an compania isi mentine obiectivul de a face un rulaj de 135 de milioane de dolari, bazandu-se pe nivelul vanzarilor din ultima luna a anului.
"Obiectivul ramane acelasi si avand in vedere ca mare parte din vanzarile din T4 se fac in a doua jumatate a lui noiembrie si in decembrie, noi speram in continuare sa atingem cifra de 135 de milioane de dolari. Nu stiu daca o vom atinge sau care va fi diferenta in plus sau in minus; ce este important este ca am fost peste nivelul de anul trecut in conditiile in care consider ca piata overall a stagnat. In prima jumatate a anului am fost peste, deci am fost in grafic, T3 a fost destul de slab, octombrie a fost bun, prima jumatate a lui noiembrie a fost destul de slab, acum in a doua jumatate sunt semne ca piata s-a mai revigorat putin", spune Stanciu, care mentioneaza ca 2008 nu a semanat cu niciun alt an de pana acum.
"Oricum sezonalitatea de pana in 2008 nu s-a mai pastrat; anul acesta a fost o sezonalitate atipica, adica a fost un Q2 foarte slab, vara foarte slaba, august foarte slab, care de obicei era mai sus, dupa care a urmat o crestere foarte rapida in octombrie, iar in noiembrie datorita cursului valutar lucrurile au franat destul de puternic; pentru ca si dolarul - noi suntem destul de mult legati de dolar - s-a dus foarte sus, automat oamenii s-au oprit brusc si si-au spus stai ca trebuie sa cumpar mai scump, pentru ca pana la urma ei vad preturile in lei".
Seful Asesoft spune ca se asteapta sa vada falimente anul viitor, in special in retailul online, si afirma ca firma sa a inceput sa taie contractele cu unele firme.
"Anul urmator consider ca multe din companiile din online vor avea probleme pentru ca in online cand vrei sa-ti iei un notebook Dell spre exemplu cauti dupa notebook Dell si model si gasesti 50 de oferte si le compari foarte usor. In offline nu e chiar asa. Daca esti in Piata Unirii, te duci la magazine din Piata Unirii si le compari, nu te sui in autobuz sau in metrou si te duci la Carrefour, Altex sau Domo si le iei pe toate la rand si stai trei zile ca sa gasesti cu 100 de lei mai ieftin. In online, toti s-au aliniat la pretul cel mai de jos, a fost atat de competitiva piata incat au fost si pierderi la cei care nu si-au gestionat eficient costurile si o sa vedem caderi spectaculoase. (...) Eu am preferat sa le tai acum livrarile decat sa asteptam sa fie si mai mare problema", explica Stanciu, adaugand "automat acum se vede cine este sanatos si cine nu este. Cine respecta termenele e OK, cine nu nu e OK."
Iulian Stanciu spune ca problemele de pe piata se vor resimti si in businessurile distribuitorilor, avand in vedere scaderea cererii si a atentiei care va fi acordata stocurilor de produse.
"Totul de fapt se reduce la vitezele de rotatie si la costurile de operare a unui business. Daca vitezele de rotatie ale stocurilor vor fi optimizate pentru situatia actuala de vanzari mai mici, atunci firmele respective vor reusi sa supravietuiasca. Daca nu, si isi vor tine spre exemplu stocuri foarte mari, va fi o problema. Revenind la termenele de plata, am auzit ca unele firme de asigurari ale riscului de neplata au scazut ratingurile pentru Romania, asta inseamna ca producatorii care ne acorda un termen de plata si o limita de credit este posibil sa scada. La noi pana acum nu a venit nimeni sa spuna stai ca scadem; noi chiar am crescut. Eu personal am tinut foarte mult la asta, chiar daca unii clienti intarzie, chiar daca sunt diverse socuri care intra, nu ies mai departe. Am fost ceas cu platile si un comportament corect la plati in vremuri bune te ajuta sa treci de vremuri rele. Nu cred ca vom avea niciun fel de probleme aici. In plus, producatorii trebuie sa vanda si nu au cum sa vanda daca nu te ajuta".
Seful Asesoft Distribution afirma ca firma sa isi va inaspri politica privind termenele de plata, insa nu intr-un mod unitar, ci in functie de piata pe care activeaza fiecare companie in parte. "Noi mai departe, cu siguranta, nu vom mai fi la fel de darnici cu termenele de plata. De o luna de zile luam fiecare business in parte, il analizam si le dam fix cat au nevoie. De exemplu, niciun online nu are nevoie de mai mult de 10-14 zile. Nu are de ce. In retailul clasic, daca vorbim de Altex, Domo, ei vand marfa in foarte multe magazine, au o viteza de rotatie a marfii pe magazin mai mica, pentru ca vand si nu poti sa trimiti la Satu Mare 0,5 calculatoare, trebuie sa-i dai unul sau doua calculatoare. Unul il tine in raft si unul i-l da omului acasa. Si trebuie sa-i dai 30-45 de zile in functie de fiecare caz in parte. Mai sunt cei care merg la proiecte, unde se aduna marfa, se completeaza, se livreaza, se instaleaza, se activeaza alte servicii, dupa care se semneaza acceptanta din banii de la beneficiar - fie el stat, multinationala sau alta firma. De acum incolo, regula este ca il vom analiza pe fiecare in parte."
 
 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO