Business Hi-Tech

Telefonia 3G, un esec al industriei telecom

01.08.2006, 19:15 25

Companiile europene de telefonie mobila au investit 129 mld. dolari (101 mld. euro) in urma cu sase ani pentru achizitionarea unor licente pentru retele de "generatia a treia (3G)" care se presupunea ca le vor oferi utilizatorilor libertatea de a trai virtual prin intermediul telefoanelor lor, acestia putandu-si accesa contul de e-mail, initia apeluri video, viziona filme sau chiar cumpara de pe Internet produse si servicii, toate acestea indiferent de locatia in care se afla.
Dar astazi, majoritatea clientilor isi utilizeaza telefoanele mobile in acelasi mod in care o faceau in anul 2000 - doar pentru convorbiri telefonice - iar avantajele 3G, considerate modeste, nu au justificat costurile masive impuse de tehnologie, care au dezarmat cativa operatori de telefonie mobila, au falimentat antreprenori, au provocat procese in valoare de miliarde de dolari si au scazut investitiile in cercetare, scrie International Herald Tribune.
Expertii au afirmat ca, pe termen lung, 3G prezinta riscul de a deveni un esec al industriei telefoniei mobile - o investitie costisitoare si nedorita, respinsa de consumatori si devansata de alte investitii mai putin costisitoare.
Chiar si pentru Vodafone, cel mai mare operator de telefonie mobila din Europa, care a investit incepand cu anul 2000 peste 34 mld. dolari (27 mld. euro) cumparand licente 3G si construind retele 3G, vanzarile de servicii de acces mobil la Internet prin aceasta tehnologie au reprezentat doar 3,8% din total.
Pe intreg continentul european cresterea servicilor 3G a fost sub asteptari. Din aproximativ 720 de milioane de telefoane mobile conectate in Europa de Vest si de Est, inregistrate la sfarsitul lunii iunie, doar 5,4% reprezentand 38,6 milioane de terminale erau conectate la servicii 3G, conform companiei Wireless Intelligence.
"Companiile de telecomunicatii au inteles gresit valoarea licentelor 3G si au platit mult prea mult pentru acestea, iar guvernele, cele care au initiat licitatiile, au fost doar entuziasmate sa incaseze bani, santajand practic industria," a declarat Joachim Dreyer, fost director executiv Debitel - un dealer de servicii telefonice care a investit fara succes in 2000 intr-o retea 3G in Germania.
Si cele mai recente semne nu sunt incurajatoare. Tehnologia 3G a fost atat de lipsita de popularitate, incat operatorii de telefonie din Finlanda - tara din care provine compania Nokia, liderul echipamentelor pentru retele 3G, au presat anul trecut autoritatile sa le permita sa ofere subventii la vanzarea telefoanelor 3G, o practica nepermisa pentru vanzarea telefoanelor mobile obisnuite.
Unii investitori europeni, care candva au epuizat actiunile operatorilor telecom care detineau licente 3G, privesc in prezent aceste licente ca pe niste datorii, deoarece detinerea unei asemenea licente obliga operatorii sa construiasca retele nationale 3G, la costuri greu daca nu imposibil de recuperat.
In Statele Unite, operatorii telecom Verizon Wireless, Sprint si Cingular au cheltuit impreuna 10 mld. $ (7,9 mld. euro) pentru constructia propriilor retele 3G, in timp ce T-Mobile - companie germana furnizoare de servicii telefonice detinuta de Deutsche Telekom - are in plan sa intre pe piata 3G din SUA, incepand cu anul 2007.
Operatorii au declarat ca in prezent provocarea consta in dezvoltarea serviciilor 3G pe care consumatorii doresc sa le cumpere. Ofertele din prezent - servicii de transmisie a fisierelor video prin Internet, de video telefonie si Internet mobil, precum si posibilitatea de a descarca fisiere multimedia - sunt lipsite de practica si costisitoare, a declarat pentru International Herald Tribune Jens Tiemann, inginer la Institutul Fraunhofer din Berlin, care a studiat piata serviciilor 3G. "Nu vad pentru moment niciun motiv pentru care consumatorii ar alege acest serviciu", a mai adaugat el.
Altii operatori de telefonie mobila isi reduc ambitiile legate de 3G. Orange s-a retras din Suedia, tara care a oferit gratuit licentele 3G, dupa ce o analiza a demosntrat ca nu ar fi rentat sa investeasca in constructia unei retele care sa acopere 78% din populatia Suediei pana in 2005.
Incepand cu anul 2000 Vodafone a cheltuit, conform propriilor rapoarte financiare, cateva zeci de miliarde de euro pe licente 3G si constructia retelelor. In primele trei luni ale anului, Vodafone a inregistrat vanzari de servicii 3G in valoare de 277 mil. lire sterline (333 mil. euro). Dupa impozitare, Vodafone a inregistrat un profit de 42 mil. lire sterline (61 mil. euro). La acest nivel al recuperarii investitiilor, Vodafone ar avea nevoie de 107 ani pentru amortizarea costurilor investitiei.
Conform declaratiei lui Paul Stodden, director executiv Debitel - furnizor german de servicii telefonice ce a esuat in incercarea de a cumpara o licenta 3G - efectele au fost substantiale. "Faptul ca nu am primit acea licenta 3G a fost un noroc pur si cel mai bun lucru care ni se putea intampla", a afirmat Stodden, citat de Herald Tribune. "Nu a fost vorba doar de costurile foarte ridicate ale tehnologiei pentru noua tehnologie introdusa, dar operatorii inca nu stiu practic cum sa profite de pe urma acesteia", a adaugat in final Stodden.
Cinci operatori de telefonie mobila din Marea Britanie - Vodafone, Orange, T-Mobile, 3 si O2 - au actionat in judecata la Curtea Europeana de Justitie guvernul britanic pentru a recupera 3,35 mld. lire sterline (5 mld. euro), valoarea taxelor aditionale incluse in costurile licentei. Hotararea, care poate fi fara precedent, este asteptata sa fie luata pana la sfarsitul acestui an.
In ciuda costurilor ridicate ale tehnologiei 3G, operatorii afirma ca tehnologia - care poate suporta un volum de transfer de voce mai mare decat retelele GSM - merita sa fie pastrata. GSM Association a estimat ca pana la sfarsitul acestui an, numarul utilizatorilor de servicii 3G aproape se va dubla la cifra de 111,1 milioane, in comparatie cu sfarsitul primului trimestru.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO