Business Internaţional

Afacere de familie: actiuni detinute la aceeasi companie timp de mai multe generatii

01.06.2006, 00:00 32

Daca citesti pagina bursei cu mare atentie, ai sa observi in fiecare saptamana sugestii pentru investitii. Dar in loc sa umbli incontinuu la actiuni, poate ai vrea un portofoliu caruia sa nu-i mai porti de grija.

Exista oare companii rentabile pe termen lung si cu care merita sa mergi mai multi ani, poate chiar doua decenii? Unii brokeri cred ca nu. In opinia lor, sunt prea multe necunoscute in viitorul apropiat, iar in prezent companiile in plina dezvoltare apar mult mai des decat inainte, scrie International Herald Tribune.

Dar constantele raman chiar si intr-o lume in care schimbarile se succed cu repeziciune, spun unii economisti. In opinia lor, exista atat directii care favorizeaza anumite economii, piete si industrii, cat si culturi si traditii corporatiste care asigura mentinerea unui management superior si a performantelor care rezulta din el.

"Aceste produse de cursa lunga sunt politica noastra", spune Hugh Young, directorul Aberdeen Asset Management. "Noi cautam afaceri care prezinta perspective de dezvoltare pe termen lung si cu o filozofie manageriala adaptata acestor perioade."

Acelasi tip de companii apeleaza la Barbara Walchli, directorul fondului Aquila Rocky Mountain. De fapt, ea are o predispozitie ereditara spre aceste afaceri. "Cred cu tarie in investitiile pe termen lung", a spus Walchli. "Am crescut intr-o familie in care oamenii cumparau actiuni si le pastrau 40-50 de ani si sunt dedicata in totalitate acestei retete."

Alan Brown, director de investitii la Schroder Investment Management, este mai putin increzator. El nu este un broker nestatornic, dar crede ca plasamentele pe termen lung sunt pur si simplu prea lungi. Chiar daca ignori fluctuatiile economice, spune el, exista alte cicluri care sunt conduse de aparitia ultimelor inovatii, incat previziunile devin dificile pe termen mai lung de trei ani.

"Ciclurile produselor si perioadelor de manageriat sunt prea scurte pentru a putea face comentarii pertinente pe o perioada de 20 de ani", a spus Brown. "Daca noi credem ca putem face alegeri care sa dea randament in 20 de ani, inseamna ca suntem prea siguri de capacitatea noastra de a face previziuni."

El si-a amintit de actiunile vanate in anii ''70 si s-a oprit asupra unora in particular: Eastman Kodak, o companie care a avut cote mari pana a inceput sa aiba probleme pentru ca nu si-a aliniat tehnologia la inovatiile care apareau. "Nici nu am banuit in anii ''60 sau ''70, inainte de aparitia camerelor digitale, cu ce concurenta se va confrunta Kodak", a spus Brown.

"Si daca credeti ca acesta este un caz izolat, ganditi-va doar la cate companii luate in calculul indicelui bursier S&P 500 nu erau incluse in fenomen sau nici macar nu existau in anul 1980."

Dar Walchli are la randul ei un exemplu cu care demonstreaza cat de profitabile pot fi investitiile pe termen lung. Curios sau nu, este vorba tot de Eastman Kodak. "Bunicul meu a cumparat actiunile in anii 20 si au fost profitabile pana in anii 70", a spus ea.

La inceputul secolului 20, Kodak era o companie mica in plina dezvoltare pe masura ce exploata tehnologii nou-noute pe care oamenii din intreaga lume le-au folosit ulterior. Acolo este locul cel mai potrivit unde se pot cauta achizitii pe termen lung, a spus Walchli, printre companiile care au prognozata o crestere exponentiala a cifrei de afaceri. "Este important sa cumperi actiuni intr-un stadiu primar, sa gasesti companii mici care sa creasca in urmatorii 10 sau 20 de ani", a spus ea. "E mult mai complicat sa calculezi modul in care se va dezvolta o companie mare."

Walchli cauta companii care ofera posibilitati de rascumparare peste nivelul mediu al industriei din care fac parte. "Acest lucru sugereaza ca ele fac produse de marca intr-o zona de nisa care este protejata", a spus ea. Riscul asumat se poate traduce usor in profituri mari si persistente, a explicat ea. "Trebuie sa cauti o afacere cu un ritm de crestere peste cel al economiei si care sa se poata dezvolta intr-un timp mai lung", este de parere Walchli.

Ea a mai spus ca este atenta la echipe de conducere, "caracterizate de disciplina, clarviziune si tinte puternice". Doua dintre companiile care intrunesc conditiile ei sunt Microchip Technologies, pe care o descrie ca o afacere "a carei conducere este printre cele mai bune din lume" si Knight Transportations, o afacere cu camioane care s-a extins si in logistica si in aprovizionare.

Walchli prefera companiile care sunt in pragul dezvoltarii, dar Jim Huguet, presedintele Great Companies Fund, o firma specializata in actiunile marilor companii, prefera afacerile care se afla in plina dezvoltare si care vor mai fi prin preajma o vreme. El a recunoscut ca aceste companii sunt greu de gasit.

"Warren Buffet vorbea despre Gillete si Coca-Cola ca de niste companii care vor rezista inevitabil, la nesfarsit", a spus Huguet. "Chiar si o companie atat de grozava sufera de pe urma managementului defectuos", a spus el, facand aluzie la mediocritatea din ultimii ani de la Coca-Cola.

Este adevarat ca nimic nu tine la nesfarsit, dar unele nevoi umane nu se schimba, iar companiile care le satisfac se pot dovedi investitii sigure de lunga durata. Un exemplu este Procter & Gamble, producator al unor marci de igiena personala.

"P&G este o companie excelenta, condusa incredibil de bine", a spus Huguet. "Ma uit la ea si ma gandesc sa o pastrez la nesfarsit sau cel putin o groaza de timp." Alte companii pe care le include in aceeasi categorie sunt banca de investitii Goldman Sachs, PepsiCo, Altria, care produce marcile de tigari Philip Morris si producatorul de farmaceutice Johnson & Johnson. Acestea pot parea alegeri neinteresante, dar cand vine vorba de investitiile pe termen foarte lung, monotonul este preferabil entuziasmului. "Cu cat e mai dinamica compania, cu atat este mai riscanta", a spus el. Amintindu-si de boom-ul tehnologic, o perioada in care unele afaceri erau creditate la nesfarsit, el a spus ca "anumite companii pe care oamenii le considerau extraordinare s-au prabusit si au disparut". Aceste supernove trebuie evitate si in schimb, "trebuie cautate acele companii care sunt pe piata de mai mult timp si care au avut profituri mari", a spus Huguet.

Young de la Aberdeen combina elemente din abordarile lui Huguet si ale lui Walchli, alegand companii cu afaceri stabile, dar in regiunea Pacificului, zona a carei economie se afla intr-o faza de dezvoltare puternica, in opinia sa. Selectiile sale includ Dairy Farm, un retailer generalist din Hong Kong, compania miniera Rio Tinto, QBE, o firma de asigurari australiana, HDFC, o banca indiana care acorda credite ipotecare, banca OCBC din Singapore si doua companii afiliate celor din vest, Glaxo India si Unilever Indonezia.

Max King, strateg la Investec Asset Management a recunoscut ca 20 de ani inseamna o perioada lunga pentru pastrarea unei investitii, dar s-a gandit fara probleme la candidati demni de acest tip de plasament. Unele companii se conformeaza conceptului numit de el "optiunea soft" sau poate chiar optiunea Huguet: eternii P&G si corespondentul sau european, Unilever. "Flacaii astia o sa tina la nesfarsit", a spus King.

El prefera un jucator mai mic, Cameco, un producator canadian de uraniu si actor pe piata nucleara, o industrie pe care el o vede intr-o crestere enorma pe termen mediu si lung. "Oamenii vor construi o multime de centrale nucleare", a spus King. Perioada de 20 de ani este ideala, pentru ca "oamenii se vor gandi la aceste centrale timp de cinci ani, apoi vor cheltui timp de alti cinci ca sa le construiasca si dupa alti zece vor face bani din ele", a mai spus el.

O regiune in care se fac bani putini dar buni, desi King o vede ca pe un candidat promitator, este Africa. Investec a introdus recent un fond care se concentreaza asupra continentului.

"Africa este ultima frontiera pentru pietele de investitii", a spus King. "Au loc multe schimbari. Este guvernata mult mai bine decat era inainte, iar cresterea economica se apropie de cea occidentala", a spus el. "Africa se afla acum acolo unde erau India si Brazilia in urma cu zece ani", a spus King. "Peste 20 de ani oamenii vor privi in urma si se vor intreba cum de au omis Africa din planurile lor."

El a recunoscut ca mai sunt multe de facut si ca drumul spre progres va fi extrem de anevoios. Ar putea fi nevoie de o perioada de 20 de ani pentru a conserva o mentalitate sanatoasa a investitorilor in Africa. "Nu vreau sa-mi bat capul cu politica si dezastrele din ultima vreme", a spus King.

Walchli a observat ca in statele dezvoltate, tendintele recente - fie ca sunt pozitive, negative sau intre - sunt cele care coplesesc mentalitatea investitorilor. Ea crede ca ar castiga mai mult daca si-ar largi orizontul. "Am vazut ca pe Wall Street tranzactiile se orienteaza spre termene mai scurte", a spus ea. "Cumpara actiunile si le vand dupa o luna sau doua, ceea ce e chiar ridicol." radu.raicu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO