Business Internaţional

Al doilea producător auto european este lovit în plin de criza economică mondială

Al doilea producător auto european este lovit în plin de criza economică mondială

Piaţa auto din Europa a scăzut cu 1,8% în primele şase luni, la 7,35 milioane vehicule, în timp ce vânzările Peugeot au coborât cu 7,1%

Autor: Constanta Catalina Apostoiu

03.10.2011, 00:03 2864

În urma scăderii preţului acţiunilor, PSA Peu­geot Citroen se tranzacţionează la un dis­count record faţă de Volkswagen AG, in­ves­ti­torii aşteptându-se ca Peugeot să fie cea mai ma­re victimă din industria auto a crizei da­to­riilor suverane din regiune, potrivit Bloomberg.

Acţiunile producătorului auto francez au scă­zut cu 41% în 2011, cel mai dramatic de­clin din rândul companiilor auto europene, di­fe­renţa faţă de acţiunile Volkswagen adân­cin­du-se la 91 de euro. Valoarea de piaţă a Peu­geot, de 3,8 mld. euro, reprezintă mai puţin de o zecime din veniturile anuale pe 2010, de 56 mld euro.

Eforturile CEO-ului Philippe Varin de re­du­cere a dependenţei de Europa printr-o ex­pan­siune pe pieţele emergente ar putea veni prea târziu pentru ca Peugeot, al doilea mare con­structor auto european după VW, să nu re­simtă din plin impactul declinului economic, spun investitorii.

Vânzările europene înregistrate de Peu­geot pe primul semestru au reprezentat 62% din total, în timp ce cele ale VW s-au situat la 50%. În urma reducerii valorii acţiu­ni­lor, Peugeot este evaluată la 2.096 euro pe auto­vehicul vândut în prima jumătate a anului, faţă de 11.334 euro pentru fiecare autovehicul vândut în cazul VW.

Acţiunile Peugeot se tranzacţionează la de 3,2 ori câştigurile estimate pe întregul an ale com­paniei, comparativ cu de 3,6 ori în cazul Renault SA, 4,7 ori pentru VW şi 6,4 pentru Fiat SpA.

Varin a introdus noi modele în ultimii doi ani pentru a impulsiona vânzările. Totuşi, cota de piaţă europeană deţinută de producător pe primele opt luni ale anului a scăzut la 12,9% de la 13,7% cu un an în urmă. Cota VW a avansat la 23,2% de la 21,4%.

"Ceea ce este îngrijorător este că Peugeot se află într-o fază bună a ciclului de modele, în­să nu există semne de creştere a marjei, dim­po­trivă", a declarat Max Warburton, analist în cadrul Sanford C. Bernstein.

Succesul VW în faţa Peugeot se datorează în parte unei expansiuni timpurii în China, care este acum cea mai mare piaţă individuală a aces­tuia. Constructorul auto dispune de ase­me­nea de o gamă stabilă de nouă branduri, in­cluzând Audi AG, al doilea mare producător de autovehicule de lux la nivel mondial. Peu­geot a intrat în China la mulţi ani după VW şi nu dispune de nicio marcă de lux.

În timp ce Peugeot obţine 62% din volume şi o cotă mai mare din câştiguri de pe piaţa din re­giune, expunerea europeană a Fiat este di­lua­tă de deţinerea sa majoritară în cadrul Chrys­ler Group LLC, iar cea a Renault de par­ticipaţia de 43,4% din cadrul Nissan Motor Co.

VW a înregistrat mai mult de o dublare a pro­fitului înainte de impozite şi taxe (EBIT) pe primul semestru, la 6,09 mld. euro, pe fon­dul cererii în creştere din China. În aceeaşi pe­rioadă, profitul operaţional al Peugeot a rămas neschimbat, la 1,16 mld. euro.

Peugeot are "o structură a acţionariatului şi o strategie bazate pe o viziune pe termen lung, nu pe evaluarea de piaţă", a declarat purtătorul de cuvânt Pierre-Olivier Salmon în momentul în care a fost întrebat în legătură cu performanţa acţiunilor companiei.

VW îngreunează situaţia Peugeot, având autovehicule cu preţuri mai mici în categorii de autovehicule de dimensiuni mai reduse în mod tradiţional dominate de francezi şi de Fiat.

Peugeot a fost primul constructor auto eu­ro­pean care a anunţat măsuri de reducere de cos­turi în anticiparea unui nou declin eco­no­mic. Varin anunţa pe 13 septembrie că se pre­gă­teşte să reducă numărul contractelor tem­po­rare. VW adaugă în continuare schim­buri su­pli­mentare în cadrul fabricilor germane pen­tru a acoperi cererea din afara regiunii pentru modelele sale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO