Business Internaţional

Cheltuielile pe lucruri extravagante nu mai sunt la moda la Citigroup

01.02.2007, 19:18 31

Cheltuielile mari ale directorilor din cadrul Citigroup pun la incercare politica de reducere a costurilor demarata de Charles Prince, CEO al gigantului financiar.
Sponsorizarea de 5 milioane de dolari a unui program de televiziune acordata de Todd Thomson din bugetul de marketing al diviziei de management al averilor pe care o conducea la Citigroup a atras criticile conducerii, scrie Wall Street Journal.
Profund afectat de situatie, Prince a declarat directorilor din cadrul Citigroup ca sponsorizarea programului de televiziune al postului Sundance Channel se numara printre erorile de judecata pe care Thompson le-a facut de-a lungul carierei, de la folosirea inadecvata a avionului pus la dispozitie de Citigroup la instalarea unui semineu in birou si pana la cheltuirea fondurilor pentru sprijinirea tinerei Maria Bartiromo (gazda programului de televiziune sponsorizat). In cele din urma, Prince l-a obligat pe Thomson sa demisioneze.
Prince refuza sa comenteze situatia, la fel si Bartiromo, care, potrivit zvonurilor, nu va mai gazdui programul de televiziune finantat de Thomson.
Incidentul de fata este doar unul din obstacolele care il impiedica pe Prince sa puna in aplicare politica de reducere a costurilor in cadrul companiei Citigroup, provocare de amploare careia Prince trebuie sa-i faca fata de la carma celei mai mari companii de servicii financiare din lume. Pe parcursul celor trei ani de cand se afla la conducerea Citigroup, afacerile grupului s-au extins in retail bancar, investitii, comert si operatiuni pe carduri de credit, dar a si pierdut din teren fata de rivali.
Sub conducerea lui Prince, Citigroup nu a facut progrese in folosirea de lichiditati proprii pentru achizitii si investitii in alte companii, asa cum au facut cei de la Goldman Sachs. Si nici nu si-a extins investitiile in domeniul energetic, asemeni companiei J.P. Morgan, in contextul cresterii volumului de marfuri. A pierdut teren si pe piata cardurilor de credit si pe segmentul de consumer banking.
Bank of America a spart avantajul pe care Citigroup il detinea in Manhattan si a deschis noi filiale in toata America. Banca Charlotte cu sediul in Carolina de Nord are peste 5.500 de sucursale in Statele Unite, mai mult decat orice banca, spre deosebire de Citigroup care detine doar 1.000 de sucursale.
In noiembrie, capitalizarea Bank of America a depasit-o pe cea a Citigroup, plasand Bank of America pe primul loc in topul celor mai mari banci la nivel mondial. Chiar daca Citigroup are 300.000 de angajati in peste 100 de tari, aceasta miscare pe podium a lovit destul de adanc in orgoliul unei banci care s-a laudat dintotdeauna cu performante ridicate.
Recent, J.P. Morgan si Bank of America si-au extins afacerile cu carduri de credite, achizitionand diviziile de operare de la Bank One si de la MBNA. Aceste tranzactii au aruncat Citigroup, odata cel mai mare emitator de carduri din SUA, pe locul trei, cu o medie de 144 de miliarde de dolari imprumutati pana la data de 31 decembrie, in timp ce Bank of America a imprumutat 170,5 miliarde de dolari. J.P. Morgan a acordat credite in valoare de 152,8 miliarde de dolari.
Prince a recunoscut ca Citigroup continua sa aiba dificultati cu un portofoliu de carduri pe care l-a achizitionat in 2003 pentru 3 miliarde de dolari. "Portofoliul pe care l-am cumparat de la Sears nu functioneaza la parametrii normali, fapt care influenteaza negativ cresterea numarului de posesori de carduri", a declarat Prince.
In acelasi timp, Citigroup a incercat sa atraga prin promotii agresive clientii din sectorul retail-ului bancar.
Actiunile Citigroup au crescut cu doar 20% de cand Prince a preluat conducerea in octombrie 2003. In schimb, cheltuielile operationale ale Citigroup au crescut cu 15% in 2006, la 52,02 miliarde de dolari, in timp ce castigurile au crescut cu doar 7,1%, pana la valoarea de 89,62 miliarde de dolari.
Investitorii si-au exprimat ingrijorarea referitor la imposibilitatea companiei Citigroup de a creste semnificativ si de a crea colaborari promitatoare intre divizii. Unele voci au contestat chiar calitatile de conducere ale lui Prince, compania fiind de dimensiuni mult prea mari pentru a putea fi administrata.
"Este evident ca nu e persoana potivita", a declarat Jerry Nemiroff, vechi actionar al Citigroup din Encino, California, care detine peste 250.000 de actiuni.
"Rezultatele vorbesc de la sine." Prince, avocat in varsta de 56 de ani, care l-a ajutat pe fostul director executiv Sanford Weill la semnarea celor mai importante tranzactii din cadrul companiei Citigroup, crede ca profitul va creste in timp. Directorii Citigroup prevad un venit pe termen scurt care va fi investit in afacere si in noi tranzactii la nivel international.
In loc sa tinteasca tranzactiile mari, Prince a mizat pe achizitii mici, cum ar fi cumpararea de actiuni in cea mai mare banca cu capital privat a Turciei, credite ipotecare in India si o banca cu probleme din China.
De asemenea, Prince a sustinut extinderea sectorului de retail-banking si operatiunile de finantare a consumatorilor din Statele Unite, avansand spre noi piete, cum ar fi cea din Boston si Philadelphia. Banca a semnat parteneriate cu magazine profitabile precum 7-Eleven, pentru a-si extinde la nivel global reteaua de ATM-uri.
"Suntem implicati intr-un demers transparent, multianual, de reconstruire a companiei Citigroup. Vom deschide filiale, depozite bancare, vom restructura si conecta sistemele tehnologice vechi, uneori chiar prea vechi, si vom redirija compania spre obtinerea de venituri internationale", a declarat Prince in cadrul unei intalniri cu investitorii.
Intreaga industrie bancara este presata de "o curba descendenta a profitului", unde dobanda la termen este mai ridicata decat dobanda la scadenta.
In plus, piata imobiliara din Statele Unite este in scadere, afectand piata creditelor ipotecare care au evoluat destul de bine in ultimii ani. Tot mai multe banci au declarat ca clientii au probleme cu achitarea creditelor.
In ultimele luni, Prince s-a concentrat asupra reducerii costurilor Citigroup. Vara trecuta printul saudit Alwaleed bin Talal, cel mai mare actionar individual din cadrul Citigroup, a atras atentia in mod public ca nivelul cheltuielilor il depaseste pe cel al castigurilor, cerand masuri "draconice" pentru reducerea pierderilor.
In decembrie, Prince a anuntat o revigorare a departamentului de management, numindu-l pe Druskin in functia de director operational.
Prince a explicat investitorilor in cadrul unei intalniri ca vrea ca Druskin sa se concentreze asupra oportunitatilor structurale de economisire, incluzand determinarea numarulului de birouri duplicat pe care Citigroup le are in lume, precum si pe cel al birourilor nefolosite, in mod normal destinate operatiunilor cu carduri de credit sau tranzactiilor ipotecare.
Prince intentioneaza sa afle astfel daca Citigroup are cele mai bune amplasamente ale angajatilor la nivel global. "Avem oameni la New York care ar trebui sa fie la San Antonio?", a intrebat Prince.
O alta problema este reprezentata de cazul Thomson. Dupa ce a parasit General Electric in 1998, Thomson a avansat destul de repede in cadrul Citigroup, uneori jucand in public si rolul de director executiv.
Dupa ce Prince i-a luat locul lui Weill la conducerea Citigroup, Thomson a fost inlaturat din grupul directorii executivi, fiind numit in functia de director al departamentului de management al averilor, care include si diviza de brokeraj Smith Barney.
Thomson, care si-a manifestat dorinta in nenumarate randuri de a deveni CEO al Citigroup, a fost incantat sa conduca tranzactiile cu cei mai bogati clienti ai lumii. Thomson a reusit sa obtina afacerile de transport naval ale familiilor grecesti.
Anul trecut a facut presiuni pentru a obtine un nou sediu in cladirea Equitable Building, din apropierea Times Square. O alta pretentie costisitoare a lui Thomson a fost montarea unui semineu. Acesta a explicat ca instalarea semineului era mai mult decat necesara pentru crearea unei atmosfere placute atunci cand au loc sedinte cu marii clientii ai Citigroup.
In cadrul companiei Citigroup, prietenia dintre Thomson si tanara Bartiromo a devenit un subiect de disputa.
Cina romantica dintre cei doi, la care a fost martor Druskin, a atras si mai mult criticile conducerii Citigroup.
Thomson nu a clarificat acordarea sponsorizarii cu Prince, pentru ca a considerat ca este o modalitate "creativa" de sprijinire a proiectelor noi din cadrul afacerii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO