Business Internaţional

Criza de la Airbus s-ar putea adanci

16.10.2006, 17:35 14

La doar trei luni de la numirea in functie, Christian Streiff, directorul executiv al Airbus, a demisionat pentru ca nu i se acorda o autoritate mai mare din partea companiei franco-germane EADS.
Tensiunile din trecut dintre cele doua parti implicate au dus la o criza la EADS acum mai putin de doi ani, si pe seama lor au fost puse si problemele din prezent ale Airbus: saptamana trecuta EADS a anuntat o noua intarziere a livrarilor aeronavei superjumbo A380, titreaza Financial Times.
Streiff, care a facut saptamana trecuta publice planurile sale de reducere a costurilor cu 2 miliarde de euro, sustine ca motivul deminisiei este faptul ca nu i s-a acordat o autonomie mai mare. "Nu voia decat sa i se acorde puterile detinute in mod normal de un director executiv", a declarat o persoana implicata in aceasta problema. "Daca nu i s-a acordat sansa sa valorifice planurile sale de restructurare, atunci nu mai avea niciun motiv sa ramana pe post", a mai adaugat el.
Totusi, s-a mai adaugat ca Streiff era constient, inainte de venirea sa la Airbus, in luna iulie, de faptul ca s-a decis in cadrul consiliului de conducere monotorizarea mai indeaproape a companiei, mai ales dupa problemele din ultimul an. Acest lucru inseamna ca trebuia sa ii raspunda lui Tom Enders, vicepresedinte, singurul care are autoritatea de a lua decizii importante.
"Realizase ca va fi mult mai dificil sa schimbe lucrurile decat a crezut la inceput", declara un director al Airbus.
Surse din Paris au sugerat faptul ca Streiff a avut sprijinul guvernului si a fost convins saptamana trecuta sa nu renunte la functie de catre Thierry Breton, ministrul francez de finante. Dar la numai o zi de la aparitia acestei stiri, Streiff si-a dat demisia si a fost inlocuit de Louis Gallois, vice-presedintele executiv al EADS. Airbus are nevoie de o mana ferma in conducere. Dar daca Streiff voia sa schimbe lucrurile trebuia sa faca mai mult decat sa reduca din costuri. Trebuia sa puna din nou la punct sistemul de productie. Clientii Airbus ameninta si ei sa renunte la contracte.
EADS este detinuta in proportie de 22,5% de compania germana DaimlerChrysler si 22,5% de guvernul francez si conglomeratul media Lagardere.
Aceste tensiuni duc cu gandul la lupta distructiva pentru putere a fostului conducator Airbus, Noel Forgeard. El a fost fortat sa renunte la conducere anul acesta dupa ce Airbus a anuntat ca va avea intarzieri in lansarea avionului A380.
Guvernul german a crescut presiunile asupra companiei EADS, de protejare a slujbelor si investitiilor de la cele sapte centre de productie ale Airbus din Germania.
Michael Glos, ministrul german al economiei, a declarat jurnalistilor din Berlin ca "are incredere in faptul ca cei de la EADS vor proteja productia si investitiile din Germania". De cand cu criza provocata de intarzierile la A380, politicienii francezi au declarat ca este nevoie sa protejeze locurile de munca din Franta.
Glos a declarat cele de mai sus dupa o discutie cu Thomas Enders, vicepresedinte al EADS, in urma zvonurilor conform carora productia la A380 din Hamburg, locatia cheie a EADS din Germania, ar putea fi transferata la Toulouse.
Aceste discutii au provenit in urma a 60 de concedieri care au avut loc in cadrul companiei din Hamburg.
Enders a declarat ca vrea sa mentina "un echilibru in Europa" intre diversele locatii de productie. A mai adaugat ca refuza sa reduca din locurile de munca pe termen lung. In ciuda acestui fapt, Ole von Beust, primarul Hamburgului, prezent si el la aceste discutii, a spus ca a fost multumit de pozitia EADS in ceea ce ii priveste.
Gunnar Uldall, responsabilul cu comertul si industria a orasului Hamburg, unde Airbus are circa 12.000 de angajati, a declarat ca Enders a promis mentinerea productiei aeronavei A380 in Hamburg, asa cum a fost stabilit initial. Seful sindicatului Airbus din Hamburg, Horst Niehus, a avertizat impotriva invinovatirii muncitorilor din Germania pentru criza de productie a Airbus. A declarat ca greselile de management facute in Toulouse au dus la problemele de productie din Hamburg.
EADS a fost dat in judecata saptamana trecuta de catre un investitor din Germania pentru ca nu a anuntat suficient de devreme faptul ca lansarea aeronavei A380 va fi intarziata. "Conform informatiei detinute de noi, era foarte clar inca din luna februarie ca vor avea loc intarzieri de cel putin 18 luni, care vor afecta profitul din 2006 pana in 2010", a declarat Klaus Rotter, un avocat din Munchen, reprezentant al investitorului in cauza. Conducerea EADS a refuzat sa comenteze pe aceasta tema.
Pe langa aceasta problema, EADS se confrunta si cu costuri aditionale pentru implementarea unui nou plan de restructurare si posibile penalizari pentru un alt program de lansare al aeronavei A350.
EADS a micsorat deja estimarile profitului de 4,8 miliarde de euro in 2010 din cauza problemelor survenite in urma acestei intarzieri in productie. Pe langa aceste probleme, EADS se confrunta si cu intarzierile in distributia avionului A350. Planurile initiale pentru A350, creat pentru a concura cu avionul 787 Dreamliner de la Boeing, au dezamagit multi clienti. Pana in primavara acestui an, Airbus a semnat contracte pentru 150 de avioane A350, care trebuia sa fie onorate pana in 2010. Dar nemultumirile cu privire la designul initial al A350 au dus la necesitatea unui design cu totul nou. In iulie, compania a anuntat o versiune imbunatatita a avionului, A350 XWB.
La acel moment, conducerea Airbus a declarat ca EADS va da lumina verde luna aceasta la inceperea productiei si ca va patrunde pe piata in 2012. Intarzierea de doi ani poate atrage penalizari din partea celor 150 de firme cu care au semnat contract, sunt de parere analistii din domeniu. Termenii de penalizare din contract sunt confidentiali, iar analistii nu pot decat sa estimeze care ar putea fi costurile pe care va trebui sa le achite Airbus. Analistii de la Morgan Stanley au estimat o suma de 300 mil. euro, iar analistii de la Credit Suisse au estimat o cifra de 500 milioane de euro. Analistii de la Goldman Sachs au mers mai departe, estimand o suma de 2 miliarde de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO