Business Internaţional

Disney, vulnerabila in fata ofertei de 54 de miliarde de dolari a Comcast

13.02.2004, 00:00 47



Comcast Corporation, cel mai mare operator de televiziune prin cablu din SUA, a uimit pietele financiare si lumea divertismentului, inaintand o oferta nesolicitata de preluare a trustului media Walt Disney Company, tranzactia fiind evaluata la 54,1 miliarde de dolari.



Daca actionarii de la Walt Disney vor accepta oferta, va lua nastere cel mai mare trust media din lume, care va depasi Time Warner si compania News Corporation a lui Rupert Murdoch. Portofoliul societatii nou-formate va combina activele Disney - studiourile sale cinematografice (Disney si Miramax), reteaua de televiziune ABC, reteaua sportiva ESPN si parcurile tematice - cu operatiunile Comcast, care furnizeaza servicii unui numar de aproximativ 21 de milioane de abonati.



Oferta initiala a companiei Comcast este insa abia inceputul unei batalii in care Walt Disney si directorul sau executiv, Michael Eisner, vor incerca sa isi mentina independenta. In plus, nu este exclus sa apara si alti pretendenti la activele Disney.



Comcast este insa un nou venit pe piata divertismentului. Infiintata de Ralph Roberts in 1963, Comcast obtine abia doua treimi din veniturile Disney. Pe langa reteaua de cablu, compania detine putine active din lumea divertismentului, prinre care canalele de televiziune E!, Golf Channel si Outdoor Life Network.



Brian Roberts, actualul director executiv si fiul fondatorului, nu a tinut secreta dorinta sa de a-si extinde activitatea pentru a include programe de divertisment. Anul trecut, Comcast s-a aratat interesat de activele Vivendi Universal, inainte ca aceasta sa fie achizitionata de General Electric.



Eisner vede lucrurile cu totul diferit, sustinand ca operatiunile de televiziune prin cablu sau prin satelit ar indeparta trustul media de la ce face cel mai bine: divertismentul.



Disney a raspuns imediat, anuntand ca membrii consiliului de administratie vor lua in consideratie oferta. Cu toate acestea, in culise, compania se pregateste de aparare, angajand banci de investitii si cautand solutii pentru blocarea tranzactiei. De asemenea, Disney a grabit publicarea rezultatelor financiare ale ultimului trimestru al anului trecut. Imediat dupa lansarea ofertei de catre Comcast, Disney a anuntat un profit net de 688 milioane de dolari, fata de cele 36 milioane din trimestrul anterior.



Oferta Comcast vine intr-o perioada de disesnisiuni intre Eisner si membrii consiliului de administratie, printre care se numara si Roy Disney, vicepresedinte si nepotul fondatorului grupului si Stanley Gold, un fost membru al consiliului director. Acestia au declansat o campanie pentru a-l detrona pe Eisner, pe care l-au acuzat de proasta administrare a companiei in ultimul deceniu. Luna trecuta, colaborarea companiei cu Pixar, studioul de filme de animatie, a luat sfarsit, lupta pentru putere de la conducerea Disney accentuandu-se. Pixar a creat cateva dintre filmele de succes ale Disney, ca "Toy Story" sau "Finding Nemo".



Potrivit publicatiei The New York Times, Roberts a declarat ca l-a contactat pe Eisner luni, insa acesta a refuzat sa inceapa discutii pe tema fuziunii. "Ca urmare, singurul mod de continua este lansarea unei propuneri direct consiliului de administratie", scrie Roberts in scrisoarea adresata conducerii Disney.



Cu toate acestea, investitorii si analistii considera ca oferta Comcast ar putea fi prea slaba pentru a aduce Disney la masa negocierilor. Tranzactia evalueaza trustul media la 26,47 dolari/actiune, cu numai 10% peste pretul de inchidere de 24,08 dolari inregistrat marti. Miercuri, cursul urcase deja cu 14,6%, pana la 27,6 dolari, situandu-se astfel peste pretul oferit de Comcast.



Investitorii se vor gandi bine daca sa accepte oferta Comcast, din cauza fuziunilor anterioare din sectorul media. Fuziunile recente dintre AOL si Time Warner si cea dintre Vivendi si Seagram Company s-au dovedit dezastruoase pentru actionari.



Mai mult, cu fiecare noua tranzactie, concentrarea pe aceasta piata creste, iar autoritatile de reglementare a concurentei devin tot mai atente, temandu-se de cresterea costurilor suportate de consumatori.



"Nu stiu daca Disney va fi preluata sau nu de Comcast; este o oferta ostila. Va asigur insa ca o fuziune atat de importanta va fi atent monitorizata si analizata", a declarat Michael Powell, presedintele Comisiei Federale a Comunicatiilor.
anca.stoicescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO